کارگاه «آموزش حل مسئله» ویژه اردوی گزینشی طلاب خوابگاهی

الیاسی

کارگاه «آموزش حل مسئله» با حضور سرکار خانم الیاسی در اردوی گزینشی طلاب خوابگاهی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با عنوان «راه روشن 2» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه «آموزش حل مسئله» ویژه طلاب ورودی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در اردوی گزینشی طلاب خوابگاهی با عنوان «راه روشن2» برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی سرکار خانم فهیمه الیاسی به تبیین مسئله محوری و مختصات رویکرد مسئله محور (چیستی)، مزیت و ضرورت مسئله محوری (چرایی) و نقشه راه در حل مسائل و گام به گام تا حل مسئله (چگونگی) پرداخت.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به چیستی مسئله محوری، گفت: افرادی که مسئله محور هستند، نگاه موشکافانه و ریشه‌یاب نسبت به یک مسئله دارند و به جای دید ظاهری، به عمق موضوع می اندیشند.

الیاسی افزود: در رویکرد مسئله محوری، چالش ها به صورت پایدار برطرف می‌شود و تمرکز بر اهداف و مسائل مقدم بر روش در دسترس است، یعنی اول به مسئله و مختصات آن توجه می‌کنید و سپس به دنبال راهکار هستید.

رئیس اداره آموزش‌های آزاد و کوتاه مدت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه مسیر مشخصی در مسئله محوری وجود دارد، عنوان کرد: برای اینکه ما مسئله محور باشیم، به گام‌های عملیاتی حل مسئله از جمله پیدا کردن اشکال کار و نقطه شروع و همچنین نقشه مسیر احتیاج داریم.

الیاسی افزود: یکی از عواملی که تلاش های ما نتیجه نمی دهد، از ندانستن است که باعث می‌شود دور از میدان حل مسئله راهکار ارائه شود و یا چشم اندازهای دور از واقع و کلی داشته باشیم؛ از دیگر پیامدهای ندانستن این است که شابلونی فعالیت می کنیم، یعنی به جای حرکت از سمت مسئله به سوی راه حل، از روش و قالب به سوی رفع مشکل حرکت می‌کنیم.

وی، توهم همه کار توانی و همه چیزدانی را از دیگر پیامدهای ندانستن برشمرد و اظهار داشت: فرد در اینجا، خود را مسئول و حلال تمام مسائل و مشکلات در تمام ساحت ها و عرصه ها می داند و تصور می‌کند که حل المسائل شده است.

رئیس اداره آموزش‌های آزاد و کوتاه مدت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه نقطه شروع در مسیر کنشگری فعال، یافتن «مسئله» است، ادامه داد: برای یافتن مسئله ابتدا باید مسئولیت پذیر و مسئولیت شناس باشیم، برای شناخت و حل مسئله تلاش کنیم و پیگیری و مطالبه داشته باشیم.

الیاسی اضافه کرد: در مرحله بعد باید ریشه‌یابی کنیم؛ در سومین مرحله، شناسایی دقیق از ریشه و علت مسئله داشته باشیم، در مرحله پایانی، فهم و شناختمان از «مسئله» را به موازات اقدام و عمل تکمیل کنیم و با گفت و شنود، فهممان را دقیق تر کنیم.

وی با بیان اینکه در رویکرد مسئله محور، فهم تدریجی است، عنوان کرد: وقتی وضعیت فعلی را خوب می‌شناسیم و وضعیت مطلوب و هدف را هم می‌دانیم، اما مسیر رسیدن از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب را ندانستیم، با یک مسئله مواجه هستیم.

رئیس اداره آموزش‌های آزاد و کوتاه مدت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به فرایند حل مسئله، اظهار داشت: گام‌های فرایند حل مسئله شامل تعریف و تشخیص دقیق مسئله، تعیین راه حل‌های موجود، اولویت‌بندی بین راه حل‌ها با توجه به امکانات، اقدام و اجرای راه حل و بازخوردگیری و بازنگری هستند.

الیاسی افزود: برای حل مسئله باید مهارت‌هایی را بیاموزیم، مثل تشخیص مسئله (تفکر سیستمی و پرسشگری)، تعیین راه حل (تفکر خلاق و ایده پردازی)، انتخاب راه حل (تفکر تحلیل و تصمیم گیری)، اجرای راه حل (تیم سازی و برقرار ارتباط) و بازخوردگیری (ارزیابی و بازیابی بعد از شکست).

وی در ادامه به بوم ایده پردازی اشاره کرد و درباره اجزای آن شامل مخاطب، قلمرو، روش های تغییر، شاخص موفقیت، منابع، عوامل مؤثر و غیره را توضیح داد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱