دیدار پدر دومادیوس با مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

دیدار پدر دومادیوس با مدیر جامعه الزهرا 5

پدر دومادیوس ضمن بازدید از جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با سرکار خانم برقعی، معاونان و جمعی از اساتید این مجموعه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی، پدر دومادیوس الراهب از بزرگان کلیسای قبطی مصر و حامیان گفتگو و همزیستی مسالمت آمیز ادیان امروز عصر ضمن بازدید از جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر این مؤسسه علمی حوزوی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنکدار ضمن معرفی مدیران و مسئولان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار امیدواری کرد که این دیدار و تعاملات بین مسیحیت و اسلام زمینه و آغازی برای نزدیک کردن بشریت به نور الهی باشد.

لزوم گفتمان بین الادیانی/ آمادگی جامعه الزهرا برای تعاملات پژوهش‌ی با کلیسای قبطی

در این نشست سرکار خانم برقعی، ضمن خیرمقدم به پدر دومادیوس و هیئت همراه عنوان کرد: در ایران، مسیحیان در کنار مسلمانان زندگی مسالمت آمیزی دارند و در مراسم ها و برنامه‌های یکدیگر شرکت می‌کنند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی، بسیاری از مسیحیان در کنار مسلمانان جنگیدند و به شهادت رسیدند که این نشان دهنده زیست مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در لوای سنت ایرانی اسلامی است.

خانم برقعی ضمن اشاره به حضور پدر دومادیوس در نشست «فرهنگ زیارت در کلیسای ارتدوکس قبطی» که در مشهد برگزار شد، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم گفتمانی داشته باشیم ابتدا باید در مفاهیم با هم کنار بیاییم و برای این کار می‌توانیم پژوهش‌هایی با همکاری هم داشته باشیم.

وی افزود: در قرآن کریم، حضرت مریم به عنوان الگو برای مردان و زنان معرفی شده است و به عنوان مثال در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، پژوهش‌هایی درباره حضرت مریم از دیدگاه مسیحیت و اسلام انجام شده است؛ این چنین تحقیقاتی می‌تواند به صورت مشترک انجام شود و طالع گفتمان بین الادیان باشد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با بیان اینکه زن در نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته جایگاه خود را پیدا کند، عنوان کرد: ما معتقدیم باید از غرب مطالبه کنیم که چرا نسبت به زن، نگاه کالایی و ابزاری دارد.

مدیریت جامعه الزهرا توسط یک خانم، افتخاری برای کل جهان اسلام است

در ادامه، پدر دومادیوس ضمن معرفی خود و ابراز خرسندی از بازدید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: بنده از یک جامعه مردسالار خدمت شما رسیدم، حتی جامعه کلیسایی مصر هم همان دیدگاه را دارد و از اینکه مدیریت چنین مجموعه ای را یک خانم و یک مادر به عهده دارد، سر تعظیم فرود می‌آورم.

پدر دومادیوس با بیان اینکه هدف از فعالیت‌های دینی و فرهنگی، رشد و تعالی جامعه است، خاطرنشان کرد: حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی را به عنوان نخستین گام های اصلاح هر جامعه ای می‌دانم.

وی بیان داشت: در کلیسای قبطی هم حضرت مریم از بالاترین قدیس‌های ما هستند و بزرگان کلیسا در مقابل تندیس حضرت مریم تعظیم می‌کنند و ما از کراماتی که برای حضرت مریم در نظر می‌گیریم، نوعی فضل برای مادران و بانوان قائل هستیم.

پدر دومادیوس تصریح کرد: مدیریت این مجموعه توسط یک خانم و آموزش بانوان در جامعه، افتخاری نه تنها برای ایران، بلکه برای کل جهان اسلام است.

وی که برای اولین بار به کشور ایران سفر کرده است، به تجربه‌های خود در این سفر اشاره کرد و گفت: آنچه در این سفر دیدم، میانه روی در دینداری بود که حتی برای من قابل تصور هم نبود.

امام رضا(ع) در گفتگوی میان ادیان الهی و فرهنگ‌ها پیشرو بود

پدر دومادیوس به حضور خود در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: در مقابل امام رضا علیه‌السلام از ناراحتی اشک ریختم که چرا این امام را زودتر نشناختم، امامی که در گفتگوی میان ادیان الهی و فرهنگ‌ها پیشرو بود.

وی در ادامه به ارائه مختصری از زندگینامه خود پرداخت و درباره اختلافات میان مسلمانان و مسیحیان و همچنین روابط دوستانه ای که میان آنها وجود دارد، توضیحاتی ارائه داد و گفت: من گفتگو و همزیستی با مسلمانان را از کمک به مستمندان آغاز کردم و همکاری بنده با مسلمانان زیادتر شد.

پدر دومادیوس در پایان در خصوص کتابخانه، بانوان شهیده جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و آشنایی بیشتر میهمانان با جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها پیشنهاداتی ارائه داد و در پایان، آمادگی خود را برای ارتباطات و تعاملات بیشتر بانوان مصری با این مجموعه علمی حوزوی اعلام کرد.

لزوم وحدت و همدلی بین اسلام و مسیحیت با موضوع استکبارستیزی و تعامل در حوزه زن و خانواده

در ادامه این نشست، سرکار خانم معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن خیرمقدم به میهمانان، عنوان کرد: اگر نسبت به قرآن و عهدین بین دین اسلام و ادیان الهی مقایسه ای داشته باشیم، بین اسلام و مسیحیت مشترکات زیادی وجود دارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: از جمله این مشترکات این است که هر دو دین، الهی هستند، کتاب آسمانی دارند، اعتقاد به ظهور حضرت منجی در هر دو دین وجود دارد، همچنین پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در صدر اسلام رابطه برادری و دوستی با مسیحیان داشتند.

شریفی با اشاره به نزدیکی دیدگاه مسیحیت با اسلام و دشمنان مشترک مسیحیان و مسلمانان، بر ضرورت وحدت و همدلی بین اسلام و مسیحیت با نگاه استکبارستیزی و مقاومت تأکید کرد.

وی همچینن آمادگی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی را برای تعاملات بیشتر در حوزه بانوان و حوزه زن و خانواده و تشکیل حلقه‌های فکری، تربیتی و فرهنگی اعلام کرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان با اشاره به جایگاه بانوان در امور تربیتی جامعه، تأکید کرد: ما می‌توانیم در این عرصه با کمک بانوان مسیحی نقش آفرینی کنیم و با معرفی الگوهای دینی همانند حضرت مریم و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها گام های موفقی را برداریم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱