نشست علمی پژوهشی «مؤلفه های به‌زیستی از نگاه بانو امين»

01

نخستین پیش‌نشست چهارمین کنگره بین‌المللی بزرگداشت بانو امین در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، اولين پيش نشست چهارمين كنگره بين‌المللي بزرگداشت بانو مجتهده امين در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام روز چهارشنبه 11 مهرماه با موضوع  «مؤلفه های به‌زیستی از نگاه بانو امين» بر اساس دو كتاب «اخلاق و راه سعادت» و «روش خوشبختي» با حضور اساتيد،‌ طلاب و پژوهشگران در سالن نشست‌هاي علمي ـ پژوهشي پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام‌ برگزار شد.

سرکار خانم طالبی مدیر مرکز تربیت مدرس حوزه‌های علمیه خواهران، سرکار خانم استاد لباف و سرکار خانم بیگی مسئول بسیج اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از مهمانان ویژه این مراسم بودند.

در اين پيش‌نشست كه از سوي معاونت پژوهش برگزار شد، سركار خانم نرگس بزرگ‌خو مصحح كتاب «روش خوشبختي» به معرفی این اثر پرداخت و حجت‌الاسلام‌والمسلمين استاد محمود لطيفي ناظرعلمي تصحيح کتاب «روش خوشبختي» و ارزياب علمي تعدادي از آثار بانو مجتهده امين، سخنران اين جلسه بود. دبیری این جلسه را نیز سرکار خانم «کوثر یوسفی» بر عهده داشت.

در ابتداي نشست، پس از بيان مقدمه‌اي پيرامون شناخت بانو امين توسط خانم یوسفی، استاد بزرگ‌خو در 5 محور به معرفي كتاب «روش خوشبختی» پرداخت.

اين محورها با عناوين ايمان و عقايد صحيح،‌ جايگاه و منزلت كانون خانواده،‌ تربيت اولاد،‌ شئونات زن مسلمان و اخلاق نيك و ارتباط خاص آن با خوشبختي تبيين شد.

در ادامه، خبر تصحیح سه اثر بانو امین شامل کتاب‌های «روش خوشبختی»، «اخلاق و راه سعادت» و «معاد یا آخرین سیر بشر» توسط پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و چاپ کتاب‌ها توسط نتشارات این مجموعه به زودی اعلام شد.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمين لطيفي پرسش‌هاي تأمل برانگيز زير را به عنوان پيش‌مقدمه بحث مطرح كرد، از جمله اینکه آیا نیازی به طرح الگوهایی چون بانو امین هست یا تنها به قصد نمایش چهره‌ها به این گونه افراد گرایش پیدا می‌کنیم؟ بانو امین چه مشترکاتی با زن مسلمان امروز و زن تحصیل‌کرده حوزوی امروز دارد؟، آیا جامعه اسلامی ایران توانسته پس از چهل سال شخصیتی چون بانو امین و یا در طراز بالاتر تربیت کند؟، چه مؤلفه‌هایی از زندگی بانو امین در جوامع علمی و فرهنگی مغفول مانده و یا نسبت به آن تغافل صورت می‌گیرد؟، جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و حوزه های علمیه خواهران به عنوان نسل دوم و سوم فارغ از ظواهر و تبليغات، چه مقدار از دیدگاه‌های بانو امین را تحقق بخشیده‌اند؟ و نظام‌های آموزشی امروز حوزه و غیرحوزه چگونه می‌توانند شخصیتی علمی فرهنگی چون بانو امین تربیت کنند.

وی در ادامه بیان داشت: اين پرسش‌ها براي اين است كه اكنون به بركت جمهوري اسلامي، امكانات ویژه‌ای در اختيار حوزه و دانشگاه قرار گرفته است و در حوزه علوم انساني به مراتب بايد بيشتر از اينها پيشرفت كرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطیفی تصریح کرد: جای تأمل دارد که بانو امين در بدترين دوره ركود علمي كشور ـ دوره قاجار و پهلوي ـ به جايگاه علمي رفيعی دست یافت.

در ادامه، دبير جلسه پرسش‌هايي راجع به انگيزۀ بانو امين از ترجمۀ كتاب «طهارة الاعراق» مُسكويه و تأليف كتاب «روش خوشبختي»، مباني علمي مشترك اين دو كتاب و مؤلفه‌هاي به‌زيستي از نگاه بانو امين از استاد لطيفي ناظر و ارزیاب علمی تصحیح آثار بانو امین مطرح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين لطيفي در پاسخ به سؤال انگيزۀ بانو امين از ترجمۀ كتاب طهارة الاعراق مسكويه رازي بيان داشت: مسكويه هم‌عصر ابو علي سينا بوده و طبق نظر آقا بزرگ تهراني كتاب وي در فن حكمت عملي شبيه كتاب شفاي ابوعلي سينا در فن حكمت نظري بوده است و مدت‌ها اين كتاب در دانشگاه الازهر تدريس مي‌شده است.

وی تصريح كرد: خود بانو امين مي‌نويسد كه مدت زيادي بود قصد نوشتن يك دوره مباحث اخلاقي داشتم و وقتي به اين كتاب برخوردم، ديدم همه آنچه را كه من مي‌خواستم در اين كتاب جمع شده است.

ناظر علمي تصحيح كتاب روش خوشبختي در پاسخ به سؤال مباني علمي مشترك دو كتاب «اخلاق و راه سعادت» و «روش خوشبختي»» اظهار داشت: خوشبختي در هر دو كتاب به يك معنا استفاده شده و «خوشبختي» دو ركن دارد: رکن اول آسایش بدن و صحت مزاج و رکن دوم آسایش فکر و استراحت خیال و آرامش روح.

وی افزود: از نظر بانو امين، «بدبختی» نتیجه اتفاق و بخت نیست بلکه صدی نود در اثر عادات و اخلاق پلیدی است که خود کرده‌ایم؛ اگر خواهی در امور پیشرفت نمایی، راستی و درستی را شعار خود گردان و از حسد و حرص و طمع احتراز نما. توصیه این است که افراد بشر را باید طوری تربیت کرد که «فکر بلند آمیخته با شجاعت و تقوی» در اینها تولید شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  لطیفی در ادامه به «عدالت» كه فضيلت برتر از ديدگاه مسكويه وبانو امين است اشار کرد و افزود: بانو مجتهده امين بزرگ‌ترین فضیلت مندرج در ذیل عدالت را «تقوا» مي‌داند و معنای حقیقی تقوی هم توجه دائمی به حق تعالی است. متقی با تمام قوا و مشاعر در تمامی حالات و آنات رو به او دارد. بنابراين «قرب به حق تعالی» منوط به «ملکه تقوی» بوده و تقوی از «ملکه عدالت» پدید می‌آید و عدالت عبارت از تعدیل قوا و عدم انحراف از طریق عقل و شرع است. اين عبارت از نظر استاد لطيفي خلاصه دو كتاب اخلاق و راه سعادت و روش خوشبختي است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين لطيفي در قسمت پاياني سخنانش «مؤلفه‌های موفقیت در زنان از ديدگاه بانو امين» را در 5 محور، خلاصه و تبيين کرد.

وی بیان داشت: نخستین عامل خدادادی که مهم‌ترین مؤلفه سعادت در زن است همان «رقت قلب» است که جبلی زن است و چشم گریان به خدا نزدیک تر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطیفی یادآور شد: از امتیازات زن، عاطفه و محبت غریزی است که سررشته با خون اوست؛ قلبی که دارای محبت شد، راه را به عقل نزدیک‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: مؤلفه بعدی، گذشت و بردباری و تحمل مصائب است که این صفت در زن بروز بیشتری دارد. در روانشناسی گفته می‌شود مردها تحملشان موقتی است اما تدوام مصائب در زن‌ها بیشتر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطیفی گفت: زن در «امور خیریه» از مرد قوی‌تر و فعال‌تر و احساسات وی بیشتر است. این هم یک واقعیت خارجی است.

وی تصریح کرد: خانه‌نشنی و انزوا یکی از اسباب و طریق سیر الی الله و وسیله قرب به حق تعالی است. البته در ادامه خود بانو تصریح می کنند که: «اشتباه نشود نمی‌گویم در خانه بنشینید و خود را از هر کمال و دانش و فضیلتی محروم کنید و با خرافات عمر خود را تلف کنید. منظور از خانه نشینی، جلوگیری از ولگردی و حفظ ناموس و عفت است نه نفهمی و جهالت».

در پايان حجت‌الاسلام و المسلمين لطيفي، فراز اخیر را اين گونه جمع‌بندي كرد كه: زن اصل را باید تربیت انسان قرار دهد و این مهم در خانه انجام می‌شود، اما این نکته بدین معنا نیست که ارتباط اجتماعی نداشته باشد؛ بیعت کردن زنان با پیامیر، نمونه‌ای از مشارکت اجتماعی زنان است. اين برداشت غلطي است كه تصور شود شخصیت زن در رقابت با مردان است یا در تساوی با آنهاست. هر كدام از زن و مرد، شخصيت ارزشمند خود را دارند و بايد طبق آن عمل كنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱