ارائه بوم ایده پردازی «علل ضعف طلاب در فهم و ترجمه آیات، روایات و متون درسی عربی»

گروه بانو سمیه 2

در نخستین روز رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، موضوع «علل ضعف طلاب در فهم و ترجمه آیات، روایات و متون درسی عربی» مورد بررسی قرار گرفت.  

به گزارش روابط عمومی، در نخستین روز رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با موضوع «شیوه‌های آموزش کارآمد در علوم حوزوی» در حال برگزاری است، بوم ایده پردازی با عنوان «علل ضعف طلاب در فهم و ترجمه آیات، روایات و متون درسی عربی» و با ارئه گروه «بانو سمیه» بررسی شد.

در این گروه که خانم ها مریم احمدی، فاطمه ناصری، زکیه موسوی، زهرا رضایی و رقیه صالحی حضور داشتند، سرکار خانم احمدی با ارائه بوم ایده پردازی، ضعف طلاب در فهم و ترجمه ی آیات روایات و متون عربی درسی را به عنوان مسئله مطرح کرد که علت های زیادی برای این مسئله وجود دارد که می توان به مواردی چون عدم مباحثه، عدم آشنایی با روش درست ، عدم آگاهی از میزان اهمیت ادبیات عرب در تحصیل حوزوی، حفظ قواعد و کاربردی نکردن مطالب، عدم اختصاص وقت کافی به مطالعه، ضعف حافظه و نداشتن علاقه اشاره کرد.

این طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ارائه این بوم بیان داشت: عدم فهم قرآن و روایات و عدم برقراری ارتباط با متون کهن شیعه باعث عدم موفقیت در تحصیل، دلزدگی و ترک تحصیل، ناتوانی در پژوهش و غیره می‌شود.

احمدی به ارائه راهکارهایی در رفع این مسئله پرداخت و افزود: آموزش روش های صحیح مطالعه ادبیات عرب به طلاب جدیدالورود در قالب کارگاه‌ها، برگزاری مباحثه این دروس اختصاصی، نظارت برانجام درست مباحثه توسط اساتید و کادر آموزشی و برگزاری کلاس های کارگاهی برای کاربردی کردن قواعد روی متون عربی تدریس شده به طلاب از جمله راهکارها برای این مسئله است.

وی بیان داشت: روانخوانی و درست خوانی متون، ترجمه صحیح متن ها، پیشرفت تحصیلی در دروس به زبان عربی و علاقه مند شدن طلاب به رشته هایی که واحدهای آن ها به  زبان عربی است، به عنوان شاخص های موفقیت مطرح هستند.

این طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به روش های اجرای برنامه از جمله برگزاری کارگاه‌ها، کلاس های تقویتی یا رفع اشکال، ارائه بروشورهایی که به طلاب روش‌های مباحثه، ضرورت و اهمیت یادگیری و روش‌های مطالعه‌ی ادبیات عرب اشاره کرد.

در ادامه این رویداد، داوران به ارزیابی اثر پرداخته و نقاط قوت و ضعف این اثر را مورد بررسی قرار دادند. همچنین شرکت کنندگان به ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند و اعضای گروه «بانو سمیه» از اثر خود دفاع کردند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱