رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام تصریح کرد:

حجاب برای زن، تکلیف الهی است/ مسائل زیربنایی حجاب باید مورد توجه قرار گیرد

اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم (25)

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه مسائل زیربنایی حجاب باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم، حجاب را برای زنان تکلیف می‌کند و حجاب برای زن، تکلیف الهی است.

به گزارش روابط عمومی، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در اختتامیه رویداد ملی «حجاب از نگاه علم» که با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و علاقه مندان در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و همه مجموعه‌های فرهنگی تربیتی باید در مسائل علمی، دینی و تربیتی فعالانه عمل کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: کارهای علمی در مبحث حجاب تا حدی انجام شده، اما قطعا کافی نبوده و بانوان ارزنده و عالمه حوزه و دانشگاه باید درباره موضوعات و آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های علمی داشته باشند.

حجاب یک مسئله ضروری و واضح بین همه فقها است/ بانوان جامعه باید ضروریات دین را بدانند

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و تأثیر هجمه‌های دشمن در این باره، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید درباره عفاف و حجاب آنقدر فعالیت علمی داشته باشند که هیچ نقطه ابهامی از نظر علمی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه حجاب یک مسئله ضروری و واضح بین همه فقها هست، گفت: در بسیاری از جزئیات حجاب بحث و تردیدی وجود ندارد، اولین موضوع این است که در ضروریات، اجتهاد راه ندارد، مثلا هیچ مجتهدی حق ندارد درباره اصل نماز حرفی بزند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام با تصریح بر اینکه وجوب حجاب مسئله ضروری است و ما باید این مطلب را به زنان و دختران جامعه منتقل کنیم، تأکید کرد: بانوان جامعه باید ضروریات دین را بدانند، ما چقدر آیات حجاب را در دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی، وزارتخانه‌ها و غیره نهادینه و فرهنگ سازی کردیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز شبهاتی درباره حجاب وجود دارد که حوزه‌های علمیه قم و نجف باید صدها کتاب درباره پاسخ به این شبهات بنویسند، آیات حجاب باید به صورت دقیق مطرح شود و در رسانه‌ها باید بگوییم که حجاب را خداوند متعال می‌گوید و آیات حجاب از آیات محکم قرآن کریم است.

حجاب برای زن، تکلیف الهی است

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، مسائل مهم را با «قل» بیان می‌فرماید، یعنی این مسئله مهم است و باید در جامعه نهادینه شود، همانند آیه 59 سوره احزاب که درباره حجاب و پوشش برای زنان آمده است و خداوند متعال در این آیه شریفه قرآن کریم، حجاب را برای زنان تکلیف می‌کند.

وی با بیان اینکه حجاب برای زن، تکلیف الهی است، تصریح کرد: معنای آیه شریفه 59 سوره احزاب روشن است و در روایت آمده که زنان مهاجر و انصار با جلباب مشکی از خانه‌ها خارج شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شبهاتی که پیرامون حجاب مطرح است، اشاره کرد و بیان داشت: شبهات سست درباره حجاب زیاد است که باید پاسخ متقن داده شود، مثلا بحث می‌کنند که آیا موردی داریم که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و یا حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به حجاب فردی تذکر دهند، در جواب باید گفت وقتی سند محکم به نام قرآن کریم داریم، دیگر نیازی به تاریخ نداریم.

مسائل زیربنایی حجاب باید مورد توجه قرار گیرد

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: بر اساس آیات شریفه قرآن کریم، انبیای الهی دو وظیفه مهم تبیین و اقامه دین را به عهده دارند و همه انبیا مکلف به اقامه دین بودند و باید رصد می‌کردند که چه مقدار از دین در جامعه پیاده می‌شود.

وی با اشاره به حجاب اجباری، خاطرنشان کرد: البته من با این واژه مخالفم و آنهایی که این مسئله را مطرح می‌کنند، باید با گفتگو، ارشاد و تبیین به سؤالات آنها پاسخ دهیم و نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام در پایان تصریح کرد: مسائل زیربنایی حجاب باید مورد توجه مسئولان و نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱