اعلام خط مشی اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

حکمت نیا 5

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به تبیین خط مشی این اداره پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، خانم ندا حکمت نیا در گفتگو با واحد خبر، با اشاره به اهمیت مطالعات تمدنی و سیاست های معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، عنوان کرد: امروز نگاه عمیق به وقایع جهان، تقابل فکری  معرفتی تمدن اسلامی و تمدن غربی در مقابل یکدیگر را نشان می دهد.

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه، اشاره کرد: گره گشایی از این تقابل نیازمند استفاده از فکر فرهیختگان موثر با بینش راهبردی کلان به مسائل روز است. امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد حضور بانوان در رشته های مطالعات فوق پیشرفته در علوم سیاستگذاری هستیم.

حکمت نیا بیان کرد: در گذشته علم بقای هر جامعه ای فقط مختص عده خاصی بود، اما امروز بانوان بسیاری در این عرصه ورود پیدا کرده و با مطالعات دقیق اسلام و غرب و آشنایی با ترندگذاری های متقدم و متاخر، دربرابر تهدیدات مختلف دکترین های انقلاب اسلامی ایستاده اند.

وی ناظر به تمدن هژمون غرب که مخالف حضور خدا در صحنه زندگی بشر است، گفت: این تمدن مدل زیستی پاگانیستی لذت محور را برای همگان تجویز می کند و با نفی حقوق خدا، هر کسی را که مخالف این تمدن است دشمن می نامد.

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: مکتب اصالت هوی با مکتب اصالت خدا هیچگاه با هم جمع نمی شوند و این امر منجر به تنازع بقاء شده است. همانطور که در سرزمین مصر، فرعون و حضرت موسی در یکجا با هم جمع نمی‌شوند.

حکمت نیا بیان داشت: در این راستا نیاز است در هر زمان که مواجه این دو تمدن پیچیده تر می گردد جریان  تصمیم گیری و تصمیم سازی را دقیق تر رقم زده و مطالعات فوق پیشرفته می تواند در نقطه زنی ها نقش آفرین باشد.

وی عنوان کرد: با پیچیدگی های عصری، نیاز به ذهن های چندوجهی است که بتوانند با طراحی و رصد آن به آن صحنه تقابل دو تمدن بهترین همراه برای تصمیم گیران و تصمیم سازان باشد. 

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: گروه مطالعات در صدد رفع این نیاز در محور فرهنگ، تبلیغ، رسانه و فضای مجازی در عرصه های مختلف با محوریت قرآن و روایات است.

حکمت نیا با اشاره به اینکه رشد و ترقی در یک تمدن متعالی؛ شناخت دقیق عرصه حرکت است، اشاره کرد: در زمان جنگ نوابغی مانند شهید حسن باقري چنین کاری را کردند و با طراحی کالک های تخصصی، توانستند نقشه های دقیق عملیات های مختلف را طراحی نمایند.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی نوین و نقشه سه جانبه گرایی در جنگ سرد ادامه داد: در این جنگ ها در اصل فلسفه غرب در تمدن انسان محور  و حکمت قرآنی در تمدن خدامحور، در برابر یکدیگر ایستاده اند، و در این میان قیام قرآن ثابت کرد که آنچه در غرب و فرهنگ غرب است، پوشالی و متزلزل است.

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به روندی که در طوفان الاقصی شاهد داشت، بیان کرد: بازی انسان مدرن خاتمه یافته است، و این انسان به ظاهر مدرن بالاخره قصه خود را به نمایش گذاشت، و این قصه عبرتی شد برای تاریخ بشر که نهایت قصه انسان خون ریزی و ظلم و ستم است، همانطور که توماس هابز و داروین معتقدند «انسان گرگ انسان است» و «اصلح باقی می ماند» و این جریان انتهای نظریات پوچ غرب را به خوبی نشان داد و راهی شد، برای شکفتن و جوشش انسان های موحد، با قدرتی مضاعف برای ایجاد حکومت الهی در زمین.

حکمت نیا  بیان کرد: هم اکنون زمان به تصویر کشاندن قصه خدا برای انسان هستیم، آنجا که توحید و ولایت الهی به نمایش در آمده و دکترین (ان اکرمکم عندالله) محوریت حرکت بشر می گردد. آنجا که این آرمان توحیدی محوریت می شود و همه برای هم جان فشانی می کنند، جان می دهند تا آرمان بماند.

وی اشاره کرد: طلاب می توانند با عمق بخشی دروس دینی با محوریت قرآن و روایات، تمام ساختارهای فکری، مدیریتی خود را در روابط اجتماعی با حضور دین حداکثری تنظیم نمایند، و نجات بخش جامعه رومانیته زده امروز که در عمق آن شیطنت های روشنفکران را شاهدیم، باشند.

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان کرد: خلاصه آنچه در دنیای غرب می بینیم، از بین بردن ایمان و متعلقات ایمان به وسیله رسانه ها ، فضای مجازی و هوش مصنوعی... است و مواجه با این دنیای فوق مدرن، نیازمند به تحولات زیرساختی وتدوین دکترین های تحولی است.

حکمت نیا خاطرنشان کرد: تحول در مدیریت های فرهنگی، تبلیغی، رسانه ای و فضای مجازی با محوریت قرآن کریم،تحوّل در نوع نگاه به مدیریت، تحوّل در نوع نگاه به سرمایه انسانی ( طلاب، اساتید و دانش آموختگان و...)، تحوّل در هدف‌گذاری‌ها، تحوّل در برنامه‌ریزی ها و اجرا، تحوّل در جذب، استعدادیابی و استعداد پروری، تحوّل در کمّیت و کیفیت فعالیت ها،تحوّل در تعاملات ، ارتباطات و نظامات، تحوّل در نظارت ، تحول در ارزیابی‌ها، تحول در دکترین بنیادین حوزه فرهنگ، تبلیغ ، رسانه و فضای مجازی مبتنی بر تحقق نظام سازی توحیدی، در دستور کار اداره مطالعات و برنامه ریزی تبلیغ و امور فرهنگی قرار گرفت.

وی با اشاره به آیه 52 سوره فرقان فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً و  قاعده فقهی نفی اطاعت ازکفار عنوان کردند: عالم دینی با مدیریت دقیق ذهن خود و نفی اطاعت از کفار در همه عرصه های علمی می تواند جهت پیاده سازی امر ولّی جامعه به عنوان الگوی انسان مجسم قرآنی حرکت نماید و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها می تواند الگویی جهت پیاده سازی این امر اقدامات تاثیرگذار داشته باشد که این اقدامات می تواند تحول در ساختار فرهنگی کشور و بازسازی انقلابی فرهنگ را در پی داشته باشد.

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: همانطورکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند در مسئله‌ی فرهنگ و رسانه ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. یک حرکت انقلابی لازم است، البته حرکت انقلابی یعنی خردمندانه و عاقلانه. انقلابی بودن معنایش بی‌حساب حرکت کردن نیست؛ بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاسته‌ی از اندیشه و حکمت باشد.

حکمت نیا با اشاره به بیانات امام خمینی رحمت الله علیه و امام خامنه ای مدظله العالی، خط مشی مورد توجه فعالیت های کارگروه های تخصصی در فرایند سیاست گذاری های ستادی فرهنگ، تبلیغ، رسانه و فضای مجازی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی را چنین بیان کرد: در عصری که روند تحولات جهانی تحت تاثیر تکنولوژی های نو به نوی این عصر قرار گرفته است و با سرعت بسیاری در جهت اجرایی کردن نقشه امانیته قدم نهاده است، نظام تصمیم سازی بر پایه مطالعات فوق پیشرفته در راستای حاکم نمودن هندسه الهی و نقشه خدا در تمامی شئون بشر، مقدم بر ساختار تصمیم‌گیری شده است و بی توجهی به این امر موجب می گردد تصمیم‌گیران مشغول حوادث مترقبه و غیرمترقبه این عصر شوند و چاره گذاری مورد غفلت قرار گیرد.

وی افزود: این امر موجب شده است تا مقوله‌ی تصمیم‌سازی متمایز از حیطه‌ی تصمیم‌گیران، در مدیریت های چند ضلعی به یاری مدیران بیاید و هم‌چون عقربه‌های قطب‌نما، جهت دقیق مقصد و هدف را در مسیر تحول، تغییر برنامه‌ها و ساختارها، به مجریان و تصمیم‌گیران بنمایانند. همانطور که نقش بی‌بدیلی بانوان در انقلاب اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، امروزه نیازمند حضور خانواده جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در استمرار این نقش در تمدن‌سازی به شیوه‌ای حرفه‌ای و روزآمد، در حیطه‌ی مطالعات فوق پیشرفته و مدرن تاثیر گذار بر تصمیم‌سازی هستیم.

سرپرست اداره مطالعات تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: کارگروه های سه گانه تهدید شناسی، آسیب شناسی و روندنگاری به صورت حرفه ای در دامنه‌ی متنوع از موضوعات حوزه تمدن ورود پیدا کرده است و در عرصه‌های سازمانی و فراسازمانی، نقش‌آفرین خواهد بود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱