استاد حوزه و دانشگاه در دومین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍:

لزوم ترویج فرهنگ عفاف در جامعه/ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر عفاف هستند

مراسم سوگواری حضرت زهرا 10

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه فرهنگ عفاف را در جامعه ترویج کنیم، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر عفاف هستند و این صفت در تمام گفتار، رفتار و زندگی آن حضرت دیده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، دومین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور عموم مردم قم در جامعه الزهرا  سلام الله علیها برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سخنران مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه به ادامه مباحث شب گذشته درباره آیه شریفه «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ [این نور] در خانه‌هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه‌ها صبح و شام او را تسبیح می‌گویند» اشاره کرد و با اشاره به ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: همانطور که گفته شد، خانه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، باب الله، باب النبی، بیت الوحی، بیت الملائکه، بیت الولایه و بیت البرائه است.

خانه حضرت زهرا(س) بیت عفاف و حیا است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خانه عادی نیست، عنوان کرد: این خانه، بیت العفاف و الحیا است، عفت و حیا از صفات کلیدی در حوزه اخلاق است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام می‌فرماید: «أفضَلُ العِبادَةِ العَفافُ؛ برترين عبادت، پاكدامنى است»؛ همچنین در روایتی آمده است: «الحَياءُ سَبَبٌ إلى كُلِّ جَميلٍ؛ حيا ، وسيله اى به سوى همه زيبايى هاست».

وی بیان داشت: حجاب شاخه ای از عفت است  و عفت به معنای خویشتن داری، پاکدامنی، غلبه بر کبائر و فواحش، مدیریت غرایز و سد در مقابل طغیان امیال است.

تبیین صفات دهگانه منشعب از صفت عفاف

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می‌فرمایند: «أمّا العَفافُ: فيَتَشَعَّبُ مِنهُ الرِّضا، و الاستِكانَةُ، و الحَظُّ، و الرّاحَةُ، و التَّفَقُّدُ، و الخُشوعُ، و التَّذَكُّرُ، و التَّفَكُّرُ، و الجُودُ، و السَّخاءُ، فهذا ما يَتَشَعَّبُ لِلعاقِلِ بِعَفافِه رِضىً بِاللّه ِ و بِقِسمِهِ؛ آنچه از عفّت منشعب مى شود خشنودى است و خضوع و بهره مندى و آسايش و دلجويى و فروتنى و تذكّر و تفكّر و بخشندگى و سخاوت. اينها خصالى است كه به سبب پارسايى براى خردمندى كه از خدا و قسمت او خشنود است، حاصل مى شود»؛ تمام این صفات دهگانه منشعب از صفت عفاف است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: صفت رضا نتیجه عفاف است، کسی که به رضای الهی راضی می‌شود و شکوه نمی کند، نتیجه عفت است؛ کسی که عفاف دارد، دارای فروتنی، آرامش، اندیشه سالم است، یعنی یکی از ثمرات عفاف، اندیشه سالم و سخاوت است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در خطبه متقین می‌فرمایند: «وَ اَنْفُسُهُمْ عَفِیفَهٌ؛ و روح آنها عفیف است»؛ یکی از صفات مؤمنین این است که عفیف هستند و این قدر این صفت مهم است که انسان را تا مرز فرشتگان الهی پیش می‌برد.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در کلمات قصار نهج البلاغه مى فرماید: «مَا الْمُجاهِدُ الشَّهیدُ فی سَبیلِ اللهِ بِأَعْظَمَ اَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادُ الْعَفیفُ أنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلائِکَةِ؛ پاداش کسانى که در راه خدا جهاد کنند و شهید شوند، بیشتر از کسى که قادر (بر گناه و حرام و اعمال ناشایست) شود و عفت و پاکدامنى پیشه کند، نیست; نزدیک است که فرد پاکدامن و عفیف، فرشته اى از فرشتگان الهى شود».

جامعه سه وظیفه کلیدی در حوزه ازدواج و خانواده دارد / ترویج وقف در حوزه ازدواج

استاد حوزه و دانشگاه به پنج محور عفت اشاره کرد و با اشاره به عفت جنسی، عنوان کرد: امروز عفت جنسی مبتلا به جامعه است و چند معضل در حوزه خانواده وجود دارد که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مکرر به آنها اشاره می‌کنند و اگر توجه نشود، جامعه یک قرن در این ناحیه ضربه خواهد خورد، از جمله بحث ازدواج است که جوانان مجرد زیادی در کشور داریم.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: برخی مشکل ازدواج را فقر و بیکاری عنوان می‌کنند، گرچه این دو معضل از عوامل کلیدی است، اما بسیاری از ثروتمندان هم هستند که ازدواج نکردند. بحث دوم، تحکیم خانواده است که امروز آمار طلاق در حال افزایش است، بحث فرزندآوری و سقط جنین مهم است.

وی با اشاره به آیه 32 و 33 سوره نور، بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید جامعه سه وظیفه کلیدی در حوزه ازدواج و خانواده دارد، اول اینکه اول اینکه در امر ازدواج جوانان تلاش کنید، اگر جوان به هر دلیلی نتوانست ازدواج کند، «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّي يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند ، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز گرداند» که این عفت جنسی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ترویج وقف در حوزه ازدواج، خاطرنشان کرد: عده ای می‌توانند برای تسهیل ازدواج، از نظر مالی به جوانان کمک کنند که باید در این زمینه فرهنگسازی کرد.  

تبیین چرایی برخورد با بدحجابی در جامعه

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه اسلام برای تحقق عفاف، مبادی آن را بسته است، به آیه شریفه 59 سوره احزاب، «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ...» اشاره کرد و گفت: پوشش کامل فقط مربوط به زنان پیامبر نیست، بلکه خطاب به زنان مؤمن هم هست.

وی بیان داشت: می‌گویند چرا به بدحجابی انتقاد دارید، مگر در زمان صدر اسلام، پیامبر اسلام و حضرت امیرالمؤمنین نسبت به بی حجابی برخورد داشتند، پاسخ این است که همه وقایع تاریخی به دست ما نرسیده است، اما در روایتی آمده خواهر همسر پیامبر اسلام با پیراهنی نازک به خانه حضرت آمد که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله ‍ روی برگرداندند و فرمودند که لباس پوشیده بپوشند.

استاد حوزه و دانشگاه  تصریح کرد: بی حجابی جزو منکر است و ما درباره نهی از منکر، آیات زیادی داریم؛ همچنین ما سیره معصومین و اهل بیت علیهم السلام را داریم، در روایات آمده که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با خمارو جلباب و به صورت کاملا پوشیده به مسجد می‌روند و پشت پرده خطبه می‌خوانند.

لزوم توجه به عفت کلامی و عفت نوشتاری

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه به عفت گفتاری، عفت در حوزه مال و عفت در اندیشه اشاره کرد و گفت: ما در آستانه انتخابات هستیم و شاید سوءظن، آبروریزی و غیره رخ دهد که باید عفت کلامی را در این عرصه رعایت کرد.

وی همچنین به عفت در فضای مجازی و عفت نوشتاری اشاره کرد و افزود: در فضای مجازی باید مراقب باشیم، زیرا مسئولیت در این عرصه بالا است. ما در دین اسلام، اجازه ترویج فحشا را نداریم، بنابراین انتشار تصاویر و فیلم برخی در فضای مجازی از نظر اسلام نهی شده است.

کانون توجه به مسئله عفاف در آموزش و پرورش است/ لزوم ترویج فرهنگ عفاف در جامعه/ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر عفاف هستند

استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه فرهنگ عفاف را در جامعه ترویج کنیم، عنوان کرد: عفاف از صفات کلیدی است و کانون توجه به آن در آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت حساب شده، آثار عفاف را برای دختران و پسران بازگو کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه صدا وسیما نیز در ترویج عفاف و حیا می‌تواند مؤثر باشد، گفت: نحوه ارتباطات و خطراتی که ارتباط نادرست، زندگی انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، باید برای جوانان بازگو شود.

وی در پایان تأکید کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر عفاف هستند و این صفت در تمام گفتار، رفتار و زندگی آن حضرت دیده می‌شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱