استاد حوزه و دانشگاه؛

پیام اربعین فرادینی، فرامذهبی و فراجغرافیایی است

سهروردی

مبلغ بین المللی حوزه با بیان اینکه پیام اربعین فرامذهبی، فرادینی و فراجغرافیایی است افزود: امام حسین (ع) محصور به دین خاصی نیست و هر انسان دلداده و رهیده از ضلالت و جهالت می‌تواند با معارف حسینی و عاشورایی سیراب شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی حوزه با اشاره به کنگره عظیم اربعین عنوان کرد: امسال میلیون ها زائر حسینی از کشورهای مختلف در کنگره عظیم اربعین حضور یافتند؛ کنگره عظیم اربعین پدیده‌ای بی‌نظیر است که در قرن 21 اتفاق افتاده است و توجه جهانیان را به طور جدی به خود جلب کرده و مردم جهان را به شگفتی واداشته است.

وی تصریح کرد: یکی از شگفتی‌های کنگره عظیم اربعین، پیاده روی مردم عراق از شهرهای مختلف به سمت کربلا و پیاده روی زائرین از کشورهای مختلف در مسیر نجف تا کربلاست که بیش از 70 کیلومتر راه را به عشق امام خود با پای پیاده می‌پیمایند و این موضوع باعث تعجب و واکاوی مردم جهان و البته آشنایی آنها با حماسه عاشورا و اسلام می‌شود.

امنیت بالای کنگره عظیم اربعین در ناامن‌ترین نقطه دنیا

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: عاشورا فراتر از مذهب شیعه و دین اسلام و فراتر از ادیان است و این مسئله به تجربه ثابت شده است، به طوری که زائران حسینی از قشرهای مختلف و با مذهب‌ها و دین‌های مختلف در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام شرکت می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی، امنیت حضور در کنگره عظیم اربعین را از دیگر ویژگی‌های اربعین عنوان کرد و گفت: کنگره عظیم اربعین در کشوری اتفاق می‌افتد که ضریب امنیتی بسیار پایینی دارد؛ به ویژه در سال‌های گذشته، تروریستی‌ترین گروه دنیا امنیت این کشور را تهدید کرده است و در ناامن‌ترین نقطه دنیا و در کنار دشمنی خشن که فقط ترور و کشتن را می‌فهمد، بزرگترین کنگره جهان با ضریب امنیت بالا برگزار می‌شود و میلیون‌ها انسان در مراسم اربعین شرکت می‌کنند.

وی، مردمی بودن کنگره عظیم اربعین را از دیگر ویژگی‌های اربعین برشمرد و اظهار داشت: این کنگره بدون این که تنظیم یافته و سازمان یافته باشد، به صورت مردمی برگزار می‌شود، همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های پدیده اربعین، دلدادگی مردم به این کنگره است، به طوری که دولت‌ها هیچ گونه مزایا و امکاناتی در اختیار زائرین قرار نمی دهند و این مراسم کاملا مردمی برگزار می‌شود و ما باید این موضوع را برجسته کنیم.

اربعین پدیده‌ای داوطلبانه، مردمی، بدون تنظیم پیشینه، صلح‌آمیز و دشمن‌شکن است

نویسنده کتاب «مسجد مجازی» تصریح کرد: مجموعه ویژگی‌های پدیده اربعین نشان می‌دهد که اربعین پدیده‌ای داوطلبانه، مردمی، بدون تنظیم پیشینه، کاملا صلح‌آمیز و کاملا دشمن‌شکن است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی یادآور شد: امام صادق علیه السلام فرمودند: «یکی از ویژگی‌های مومن زیارت اربعین است»؛ خواندن زیارت اربعین و رفتن به زیارت اربعین به خاطر این است که در عصری که سخن از دین بی دینی است، اربعینی باشد تا نور ایمان را به دنیا بتاباند.

فلسفه برگشت اسرا به کربلا و زیارت جابر بن عبدالله در روز اربعین چیست؟

وی با اشاره به برگشت اسرای کربلا و جابر بن عبدالله انصاری و عطیه به کربلا در روز اربعین، بیان داشت: همه علما و مورخان معتقدند که در اربعین یک برگشتی به قبر حضرت سیدالشهدا علیه السلام اتفاق افتاد و این موضوع یک فلسفه دارد.

مبلغ بین المللی حوزه افزود: فلسفه برگشت اسرا به کربلا در روز اربعین این است که اگر تو از قافله بزرگ کربلا جا ماندی و حتی اگر دست تو از کربلا تهی شد و روز عاشورا در خیمه حسین علیه السلام نبودی، حتی اگر دست تو از کاروان پیام رسان اسارت کوتاه ماند و نتوانستی 750 کیلومتر راه را همراه با اسرای کربلا بپیمایی و پیام کربلا را به گوش مردم برسانی، نگران نباش، فرصت برگشت به کربلا هست.

عاشورا به امتدا و انتهای تاریخ تا زمان ظهور باقی است/ اربعین حسینی؛ پمپاژکننده ایمان و معنویت در عصر جاهلیت و ضلالت

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی ادامه داد: کربلا در روز عاشورا پایان نیافت و عاشورا در سرزمین کربلا زمین‌گیر نشد، بلکه کربلا و عاشورا به امتدا و انتهای تاریخ تا زمان ظهور باقی است؛ کربلا می‌گوید پس تو ای انسان! نگران نباش، تو هر زمان که بخواهی، کربلا آغوش گشوده است تا تو بیایی، چه جابر باشی، چه عطیه، چه زینب (سلام الله علیها) باشی و چه کاروان زینبیان، می‌توانی به کربلا برگردی و انرژی بگیری.

وی تصریح کرد: اربعین حسینی یک پمپاژکننده معنویت و ایمان در عصر جاهلیت و ضلالت است، همان طور که در زیارت اربعین می‌خوانیم: «لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ؛ امام حسین علیه السلام آمد تا مردم را از جهالت و ضلالت نجات دهد»؛ به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی، امام حسین علیه السلام انسان را از حیرت ضلالت یعنی از حیث نادانی و جهالت تئوریک و از ضلالت یعنی از حیث گمراهی نجات دادند.

 استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اگر بشر از حیث تئوریک به نظریه‌های سالم و از حیث عملی به کارکردهای درست دست یابد، می‌تواند به هدایت، سلامت و آرامش برسد و اربعین برای این است که در عصر جاهلیت تئوریک و ضلالت کارکردی، بشر را به ایمان برساند و بنابراین اربعین نشان مومن است.

 پیام اربعین فرامذهبی، فرادینی و فراجغرافیایی است/اربعین حسینی با نگاه فرادینی به دنیا معرفی شود

 حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی اظهار داشت: وظیفه حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان این است که پیام اربعین را در حد راهپیمایی خلاصه نکنند، بلکه ابعاد پیام اربعین را با نگاه فرامذهبی و فرادینی به دنیا معرفی کنند تا دنیا بداند که آموزه‌های شیعه امروز هم تازه است و اگر انسان می‌خواهد از ضلالت و جهالت نجات پیدا کند، تنها راهش حسین بن علی علیه السلام و آموزه‌های عاشواریی است.

وی یادآور شد: همان طور که مراجع و علما تأکید می‌کنند، ما نباید حماسه عاشورا را به پدیده ای اختلاف انگیز میان شیعیان و دیگر مذاهب تبدیل کنیم، امروز همه افراد از جمله شیعیان، اهل سنت، مسیحیان و ... در نقاط مختلف عراق موکب برپا کرده اند و از زائران حسینی پذیرایی می‌کنند.

نویسنده کتاب «مصلحت در فقه» گفت: ما باید همزیستی، گرایش و همدلی ادیان دیگر با امام حسین علیه السلام را به دنیا برسانیم و نشان دهیم که امام حسین علیه السلام محصور به دین خاصی نیست، پیام اربعین فرامذهبی، فرادینی و فراجغرافیایی است و هر انسان دلداده و در جستجوی ایمان و هر انسان رهیده از ضلالت و جهالت می‌تواند به سوی کربلا بیاید و دل خود را با معارف حسینی و عاشورایی سیراب کند.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱