به گزارش روابط عمومی، یازدهمین گردهمایی مراکز و نهادهای فعال در حوزه آموزش زبان فارسی به میزبانی بنیاد سعدی برگزار شد و مدیر مرکز بین المللی زبان فارسی جامعه الزهرا سلام الله علیها همچون سال گذشته، در این گردهمایی حضور یافت.
در حاشیه این گردهمایی، سرکار خانم زهرا مقیسه، مدیر مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی جامعهالزهرا سلاماللهعلیها در گفتوگویی اختصاصی به معرفی مرکز، تشریح فعالیتها، بررسی گروههای مخاطب و ارائه توضیحاتی درباره محتواهای آموزشی این مرکز پرداخت و گفت: مرکز زبان فارسی جامعهالزهرا سلاماللهعلیها یکی از باسابقهترین مراکز آموزش زبان فارسی به شمار میآید که قریب به ۴۰ سال در این حوزه فعالیت دارد. این مرکز با بهرهگیری از تجربه غنی و برنامههای آموزشی متنوع، توانسته است مسیر یادگیری زبان فارسی را برای زبانآموزان هموار سازد و آنان را در رسیدن به اهداف علمی و دینی یاری کند.
مدیر مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی جامعهالزهرا سلاماللهعلیها افزود: زبانآموزان این مرکز در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته به تحصیل مشغول هستند. پس از انجام آزمون تعیین سطح، با توجه به میزان مهارت زبانی هر فرد و نیاز او به تکمیل و تقویت مهارتهای زبانی، برنامهریزی آموزشی دقیق صورت میگیرد. این فرآیند تضمین میکند که هر زبانآموز مسیر متناسب با سطح و نیازهای زبانی خود را طی کند.
مقیسه ادامه داد: با توجه به اینکه این مرکز در مجموعه حوزوی جامعه الزهرا سلاماللهعلیها قرار دارد، بیشتر فراگیران آن از متقاضیان طلبگی و علاقهمندان به علوم دینی هستند. این افراد با انگیزهای قوی و با عشق به زبان فارسی، این مرحله را بهعنوان وسیلهای برای رسیدن به اهداف علمی و معنوی خود میبینند. چنین رویکردی باعث شده است که فرآیند یادگیری زبان در مرکز، صرفاً آموزشی نبوده بلکه با اشتیاق و هدفمندی همراه باشد.
وی یادآور شد: دوره زبانآموزی در این مرکز بسته به سطح زبانی فراگیران بین ۶ تا ۹ ماه متغیر است. در طول این دوره، ارزیابیهای متعددی در چهار مهارت گفتن، شنیدن، خواندن و نوشتن انجام میشود تا میزان پیشرفت زبانآموزان به دقت سنجیده شود. هدف نهایی این ارزیابیها، اطمینان از توانمندی زبانآموزان در سطحی است که بتوانند بهصورت مستقل از مهارتهای زبانی خود بهره ببرند.
مدیر مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی جامعهالزهرا سلاماللهعلیها بیان داشت: این مرکز بهعنوان یکی از مراکز پیشرو در حوزه آموزش زبان فارسی، همواره چالشهای مسیر آموزش را خود بهطور مستقل مدیریت کرده و برای هر مشکل راهکاری یافته است. هم اکنون نیز که با توجه به تحولات منطقه، از جمله شرایط کشورهای لبنان و سوریه، این مرکز شاهد افزایش قابل توجه تعداد فراگیران بوده است سعی کرده با تکیه بر تجربیات گذشته، راهکارهای مناسب برای مدیریت این افزایش ورودی و بهینهسازی فرآیندهای آموزشی را بیابد.
مقیسه افزود: در این مرکز از ابتدای تدوین منابع و کتب آموزشی، جامعیت محتوا نیز در نظر گرفته شده است. اگرچه این منابع دارای رویکرد اسلامی و انقلابی هستند، اما بهگونهای تنظیم شدهاند که برای طیف گستردهای از مخاطبان قابل استفاده باشند. همچنین، روشهای ارائه محتوا متناسب با نیازهای مخاطبان متنوع تنظیم میشود. این شیوه موجب میشود که زبانآموزان بتوانند مهارتهای زبانی خود را بهطور مستقیم در زندگی روزمره خود به کار گیرند.
نظرات