استاد لقمانی در درس اخلاق تصریح کرد:

عفاف و پاکدامنی؛ قلعه قرار انسان در زندگی است

لقمانی1

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره مصادیق و موارد قلعه قرار در زندگی انسان، به لزوم خداباوری، خدایاوری، امام باوری، اقامه نماز و عفاف و پاکدامنی اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لقمانی روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به قلعه‌های قرار و آرامش در زندگی، عنوان کرد: یکی از گمشده‌های بشری آرامش است، به طوریکه سال‌ها تلاش می‌کند که آسایش را برای زندگی خود ایجاد کند اما زندگی یکنواخت، تکراری و پوچ باعث سلب آرامش او می‌شود و احساس می‌کند که به سراب رسیده با جای اینکه به آب برسد.

آرامش از درون انسان سرچشمه می‌گیرد

استاد و پژوهشگر حوزه اظهار داشت: ما به دنبال آرامشی هستیم که ازدرون سرچشمه می‌گیرد، به همین خاطر یکی از دعاهای بزرگان ما این بوده که از خداوند طلب آرامش می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی یادآور شد: مؤمنان را مؤمن می‌گویند زیرا از همه چیز ایمن هستند؛ خداوند، پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام مؤمن هستند و باید ویژگی‌هایی که امنیت روانی را در ما ایجاد می‌کند، پیدا کنیم تا مؤمن شویم.

وی تصریح کرد: ما دو سوم وجود و انرژی خود را به تاوان اینکه شبیه دیگری شویم از دست می‌دهیم، ما دوست داریم به دیگران ثابت کنیم که خوشبخت هستیم اما خواص اینگونه نیستند و زندگی خود را دارند.

هیچگاه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا توصیه کرد: هیچگاه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید؛ این مسئله، مشکل زندگی اکثر مردم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با بیان اینکه عمری را تلف کردیم تا بفهمیم فهمیدن همه چیز لازم نیست، عنوان کرد: هر چه انسان بزرگتر باشد، آرام تر است مانند بزرگترین اقیانوس که اقیانوس آرام است؛ ما زمانی که به بقاع متبرکه و حرم اهل بیت علیهم‌السلام می‌رویم، احساس آرامش می‌کنیم، زیرا نگاه یک انسان بزرگ به ما خورده و ما احساس آرامش می‌کنیم.

وی افزود: اگر ما هر روز با اهل بیت علیهم‌السلام ارتباط معنوی داشته باشیم، به جایی می‌رسیم که «عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ في عُنُقي لا اَحُولُ عَنْها وَ لا اَزُولُ اَبَداً؛ عهدو پيمان و بيعتى براى آن حضرت در گردنم كه هرگز از آن سرنه پيچم و دست نكشم هرگز».

مصادیق و موارد قلعه قرار در زندگی انسان

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا در ادامه مصادیق و مواردی که قلعه قرار برای انسان است، اشاره کرد و گفت: اولین خداباوری و خدایاوری در زندگی است که در احادیث آمده: «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی اضافه کرد: دومین حصن برای انسان، امام و الگوی معصوم داشتن در زندگی است، همانگونه که در روایات داریم: «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي».

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در حصن و برخی در سجن هستند، زندان‌هایی که به ظاهر شیک اما زندان است، اظهار داشت: قلعه، دیوارهای بلند و دیده بان دارد و انسان در آن مصون است، قلعه قفل از داخل می‌زند و انسان آرامش دارد؛ اما در سجن از بیرون قفل می‌زنند و انسان شورش دارد.

استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: حصن به انسان آرامش می‌دهد اگر انسان همسو و همرزم با امام معصوم علیه‌السلام باشد نگاه او به زندگی عوض می‌شود و در حصن قرار می‌گیرد؛ گاهی چشم انسان رضوی و دل او حسینی شود و طعم زندگی او عوض می‌شود.

نماز، دژ محکم خداوند مهربان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی در ادامه، سومین حصن برای انسان را نماز عنوان کرد و افزود: «اَلصّلاةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ؛ نماز دژ محکم و قلعه قرار خداوند مهربان است»؛ نماز خواندن با اقامه کردن نماز متفاوت است، اقامه با شرایط است، وضو، لباس، شرایط و اقامه نماز که انسان قائم می‌شود و روی پای خود می‌ایستد.

وی یادآور شد: ما به دوگونه جوششی و کوششی می‌توانیم کارهای معنوی را کسب کنیم؛ همچنین  یک سلسله صفات منفی در ما وجود دارد که تصور می‌کنیم ارثی است اما برای رفع آن دو راه وجود دارد یکی جوششی از طریق دعا و تزرع به درگاه خداوند امکان پذیر است؛ گاهی یک حرکت عبادی باعث ایجاد معنویت در ما می‌شود.

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به آیه 40 سوره ابراهیم که می‌فرماید: «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَوةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ»، بر اهمیت نماز و دعا تأکید کرد و گفت: یکی از راه‌ها برای اینکه خود ما و فرزندانمان نمازخوان شوند، دعا کردن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با طرح این سؤال که نشانه‌های صعود و سقوط در زندگی چیست؟، اظهار داشت: خداوند در آیه 59 سوره مریم می‌فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا؛ امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته‌ای روی کار آمدند که نماز را تباه کردند و از شهوات پیروی نمودند و به زودی (مجازات) گمراهی خود را خواهند دید»؛ کسانی که نماز را تباه می‌کنند، در زندگی سقوط می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت نماز اول وقت و تأثیر آن بر زندگی انسان، تصریح کرد: بهترین حس سجده آن است که در گوش زمین پچ پچ می‌کنی و در آسمان صدایت را می‌شنوی؛ افرادی که سجده‌های خوب انجام می‌دهند برای آسمانیان آشنا هستند.

نماز اول وقت شاه کلید مشکلات انسان است

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا با بیان اینکه نماز اول وقت شاه کلید مشکلات انسان است، افزود: بزرگان همواره توصیه کردند که خود را در دنیا مهمان حساب کن و دغدغه نداشته باش و خانه خود را مسجد قرار بده و بیگانه نباش؛ همچنین در روایات آمده اگر می‌دانستید چه فضیلتی در رفتن مسجد است به صورت سینه‌خیز همانند یک بچه به سوی مسجد می‌رفتید.

عفاف و پاکدامنی؛ قلعه قرار انسان در زندگی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی در ادامه، چهارمین حصن و قلعه قرار برای انسان را عفاف و پاکدامنی دانست و یادآور شد: تا کنون بر اساس آیات و روایات اسلامی، 19 مورد حصن و قلعه قرار برای انسان پیدا کردم و باعث آرامش و قرار انسان در زندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه پزشکان جسمی و روحی همواره بر پرهیز و مراقبه توصیه می‌کنند، به تفاوت تقوا و ورع اشاره کرد و افزود: پرهیز عادی، تقوا و پرهیز شدید، ورع است؛ جایی که می‌دانیم گناه می‌شود و وارد نمی شویم تقوا است، اما جایی که احتمال می‌دهیم و وارد نمی شویم ورع است.

استاد و پژوهشگر حوزه به حدیثی از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ. بيشترين قربانگاه عقل‌ها در پرتو طمع هاست»؛ بسیاری از زمین خوردن‌های انسان به خاطر این است که طمع می‌ورزد.

حیا نیروی بازدارنده درونی از گناه عقلی، شرعی و عرفی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با بیان اینکه گلی که پوشیده در گلبرگ باشد، عَف است که دور از دسترس بودن معنی می‌دهد، گفت: ما واژه‌هایی چون حیا، عفاف و حجاب داریم؛ حیا نیروی بازدارنده درونی از گناه عقلی، شرعی و عرفی است.

وی افزود: 9 دهم حیا در وجود زنان و یک دهم آن در وجود مردان است، ریشه عفاف، حیا است و اگر ما می‌خواهیم فرزندانمان باحجاب شوند، اول عفاف، بعد حیای فرزند خود را درست کنیم، در نتیجه فرزندمان باحجاب می‌شود.

محصول حیا، عفاف و محصول عفاف، حجاب است / حجاب گوهری قیمیتی برای انسان است

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا تصریح کرد: محصول حیا، عفاف و محصول عفاف، حجاب است؛ ما اصرار می‌کنیم که موی سر را درست کنیم، در حالیکه اول باید به عفاف و حیای فرزندانمان توجه داشته باشیم که نتیجه آن حجاب خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی تأکید کرد: عفاف و حیا با عقل مساوی است و کسی که عفاف و حیا نداشته باشد، عقل ندارد، بنابراین محصول عفاف و حیا، حجاب است که گوهر قیمیتی است.

وی به داستانی از امام موسی صدر اشاره کرد که در اروپا سخنرانی داشتند، یکی از زنان حاضر در مراسم می‌خواست به ایشان دست دهد، اما ایشان قبول نکردند، زن پرسید آیا می‌ترسید آلوده شوید که به من دست نمی دهید، ایشان فرمودند که آنقدر ساحت خانم قدسی و آسمانی است که نباید آلوده شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱