استاد حوزه در جلسه درس اخلاق:

پشت پرده جنایات آل سعود، استکبار جهانی است / لزوم امام‌شناسی در اسلام، حقیقت بسیار روشنی است

همتیان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان گفت: پشت پرده جنایات آل سعود و وهابیون، سران خبیث استکبار جهانی است، اما متأسفانه این اعمال وحشیانه و جنایتکارانه به دست افرادی که اسلام را به یدک می‌کشند، رخ می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان روز یکشنبه 27 آبان ماه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز امامت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف (9 ربیع الأول)، به دعای شریف مکارم الاخلاق اشاره کرد و اظهار داشت: در این دعا امام سجاد علیه‌السلام از خداوند درخواست کردند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ، وَ بِعَمَلِی إِلَی أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ؛ بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ایمانم را به درجه کامل‌ترین ایمان رسان، و یقینم را بهترین یقین گردان، و نیتم را به بهترین نیت‌ها منتهی ساز، و کردارم را به بهترین کردارها تبدیل کن».

معرفت فطری و عقلی از جمله راه‌های تکمیل ایمان است

استاد حوزه علمیه با اشاره به باب‌های ایمان، گفت: یکی از راه‌های بارور کردن و کامل کردن ایمان، فطرت است؛ چنانچه باورها و اعتقادات به خداوند و رسالت و امامت از درون و اعماق جان انسان سرچشمه می‌گیرد که فطرت نام دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان اینکه یکی از راه‌های تقویت ایمان، عقل و تفکر و اندیشه است، افزود: شما بانوان طلبه تفکر کنید و استدلال‌ها و برهان‌ها را بر قلب خود تلقین کنید تا دل شما به تصدیق برسد و مؤمن شود.

وی با اشاره به اینکه بحث معرفت فطری و عقلی از جمله راه‌های تکمیل ایمان است، ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های تکمیل ایمان، عمل است و هر فردی که مؤمن به خداوند و روز قیامت است، ویژگی‌هایی دارد.

راه‌های تکمیل ایمان با توجه به روایات

استاد حوزه علمیه به روایاتی از اهل بیت علیهم‌السلام درباره راه‌های ایمان اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مؤمن در سوره‌های فرقان و مؤمنون، وفای به عهد است، افزود: پیامبر گرامی اسلامی می‌فرمایند: مَنْ کان یُؤمِنُ باللّه ِ والیومِ الآخِرِ فَلَیْفِ اِذا وَعَد؛ آن که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارد، باید به وعده‌های خود وفادار باشد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان ادامه داد: روزی حضرت زهرا علیهاالسلام به محضر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم رسیدند  و درباره مسائل زندگی با حضرت صحبت گفتند، پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم شاخه خرمایی را که بر روی آن مطالبی حک شده بود، به حضرت زهرا علیهاالسلام دادند و فرمودند آنچه بر شاخه خرما نوشته شده بخوان، امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند روی شاخه درخت نخل نوشته شده بود: «مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، فَلا يُؤْذِ جَارَه؛ آن که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارد، همسایه خود را اذیت نمی کند».

وی افزود: جار به همسایه اطلاق می‌شود اما می‌توان آن را گسترش داد همچنان که در روایات دیگر گسترش داده شده است، از جمله در روایات آمده ائمه معصومین علیهم‌السلام همسایه‌های شما هستند و شما همسایه‌های خود را اذیت نکنید، یا فرشتگانی که در کنار شما هستند، همسایگان شما هستند آنان را اذیت نکنید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبرگرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که فرمودند: «مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، فَلا يُؤْذِ جَارَه، وَمَنْ كَان يُؤْمِنُ بِاللَّهِ والْيَوْمِ الآخر، فَلْيكرِمْ ضَيْفه، وَمَنْ كَانَ يُؤْمنُ بِاللَّهِ وَالْيومِ الآخِر، فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ لِيَسْكُتْ»، عنوان کرد: کسی که مؤمن به خدا و قیامت باشد مهمان خود را اکرام می‌کند و کسی که مؤمن به خدا و پیامبر باشد یا باید حرف خیر بزند و یا ساکت باشد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تصریح کرد: اگر ما خیلی از حرف‌ها را نزنیم، نه مشکلی پیش می‌آید و نه حقی از ما ضایع می‌شود، ما باید زبان خود را مدیریت کنیم، همانطور که شخصی خدمت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم عرض کرد که درسی به من بده تا بهشتی باشم، حضرت فرمودند: زبان خود را حفظ کن

وی یادآور شد: اکثر انسانها به واسطه زبان خود وارد جهنم می‌شوند،  بنابراین اگر می‌خواهید وارد بهشت شوید زبان خود را حفظ کنید

قرآن کریم؛ میراثی گرانبها در میان امت اسلام

استاد حوزه علمیه در ادامه به اشاره به آیه 32 سوره مبارکه فاطر، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبيرُ؛ سپس این کتاب (آسمانی) را به گروهی از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم (امّا) از میان آنها عده‌ای بر خود ستم کردند، و عده ای میانه‌رو بودند، و گروهی به اذن خدا در نیکی‌ها (از همه) پیشی گرفتند، و این، همان فضیلت بزرگ است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان افزود: خداوند متعال کتاب قرآن کریم را در میان امت اسلام به امانت گذاشته و مسلمانان را برای این ارث گرانبها انتخاب کرده است.

وی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و اصحاب حضرت همچون یاسر و سمیه و دیگر اصحاب حضرت سختی‌های زیادی متحمل شدند، اما خداوند متعال، قرآن کریم را بدون زحمت و تلاش به ما عنایت کرده و برای ما به امانت گذاشته است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به آیه قرآن کریم، مردم در رابطه با کتاب سه دسته شدند، عده ای به خود ظلم کردند، یعنی کسی که به دین خدا عمل نکند و به قرآن عمل نکند، به خود ظلم کرده است؛ گروهی مقتصدان هستند که در پرتو قرآن کریم و دین پیامبر به اعتدال رسیدند و افراط و تفریط ندارند، گروه دیگر نیز حضرات معصومین علیهم‌السلام هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تصریح کرد: با توجه به این آیه شریفه، این حقیقت برای ما روشن می‌شود که ما به عنوان پیروان دین اسلام باید دغدغه این را داشته باشیم که در کدام گروه قرار داریم.

وی با اشاره به آیه 7 سوره واقعه که خداوند می‌فرماید: «وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً»، گفت: بر اساس این آیه قرآنی، انسان‌ها سه دسته هستند، عده ای اصحاب یمین و اهل برکت، راستی و خیر هستند، عده ای اصحاب شمال و ظالم هستند و عده‌ای هم «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ»، مقرب درگاه خداوند متعال هستند که شامل حال حضرات معصومین علیهم‌السلام می‌شود.

قرآن کریم به تنهایی نمی تواند ما را هدایت کند

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: خداوند متعال، قرآن کریم را در بین ما به ارث گذاشته است، اما قرآن کریم به تنهایی نمی تواند ما را هدایت کند؛ مصداق «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» در این آیه مشخص و روش است، یعنی کسی که به امام خود معرفت ندارد و امام خود را نمی شناسد، بر خود ظلم کرده است، حال آنکه «وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ» افرادی هستند که به امام خود معرفت دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان عنوان کرد: قرآن کریم به تنهایی نمی‌تواند هادی ما باشد و ما باید در مسیر هدایت به اهل بیت علیهم‌السلام هم متوسل شویم.

وی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در بدترین شرایط جسمی این دغدغه را داشتند که حدیث ثقلین را بیان فرمایند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حدیث ثقلین این مفهوم را می‌رساند که اگر از هر یک جدا شویم، ضلالت ما حتمی است و این دو نباید از هم جدا شوند تا در قیامت بر حضرت وارد شوند.

لزوم امام‌شناسی در اسلام، حقیقت بسیار روشنی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با اشاره به اهمیت امام شناسی، گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «مَنْ مَاتَ وَ لَیسَ لَهُ إِمَامٌ فَمِیتَتُهُ مِیتَةٌ جَاهِلِیةٌ؛ هر فردی که بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد، مرگش، مرگ جاهلی است»، بنابراین لزوم امام‌شناسی در اسلام، حقیقت بسیار روشنی است.

وی یادآور شد: یکی از دغدغه امام حسن عسکری علیه‌السلام این بود که امام بعد خود را به خواص نشان دهد و معرفی کنند، به همین خاطر در پاسخ به احمد بن اسحاق قمی فرمودند: «ای احمد بن اسحاق! خداوند متعال از اوّل خلقت آدم تا امروز زمین را خالی از حجت قرار نداده است و تا قیامت هم خالی نخواهد گذاشت؛ حجتی که به واسطه او گرفتاری‌ها را از اهل زمین دفع می‌کند و به سبب او باران نازل می‌شود و به میمنت وجود وی برکات نهفته در دل زمین را آشکار می‌سازد».

 

پشت پرده جنایات آل سعود، سران خبیث استکبار جهانی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در ادامه به جنایات آل سعود و وهابیون اشاره کرد و اظهار داشت: پشت پرده جنایات آل سعود و وهابیون، سران خبیث استکبار جهانی است، اما متأسفانه این اعمال وحشیانه و جنایتکارانه به دست افرادی که اسلام را به یدک می‌کشند، رخ می‌دهد.

وی بیان داشت: امروز مسلمانان و شیعیان توسط دست نشانده‌های استکبار جهانی غارت و آواره می‌شوند، مردم یمن حدود چهار سال است که مورد تهاجم وهابیون قرار گرفته است و دنیای بی وجدان هم در برابر این اقدامات ظالمانه سکوت کرده است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: در آن سوی دنیا برای سگ‌های خود جشن تولد می‌گیرند، سنگ قبر درست می‌کنند و بزرگداشت می‌گیرند، اما این همه انسان بی‌گناه و مظلوم را نمی بینند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تأکید کرد: ما در حمله عربستان به مردم یمن با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که دل انسان را به درد می‌آورد و وظیفه ما این است که از این ملت مسلمان مظلوم دفاع کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱