مدیر گروه علمی فلسفه اسلامی در جلسه توجیهی گرایش فلسفه اسلامی:

آموزش فلسفه به بانوان باعث تقویت بنیان فکری مسلمانان خواهد شد

فلسفه اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم‌زاده با بیان اینکه امروز کودکان مقاطع ابتدایی در برخی کشورها با رشته فلسفه آشنا می‌شوند، گفت: آموزش فلسفه برای بانوان که متصدی اصلی آموزش و تربیت کودکان در خانه و آموزشگاه‌ها هستند باعث تقویت بنیان فکری مسلمانان خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جلسه توجیهی گرایش فلسفه اسلامی از سوی گروه علمی فلسفه اسلامی معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ویژه طلاب مدارس علمیه برگزار شد.

بیانات رهبر فرزانه انقلاب درباره اهمیت فلسفه

در این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید ابوالقاسم زاده مدیر گروه علمی فلسفه اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در جمع بانوان طلبه به معرفی فلسفه اسلامی پرداخت و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، عنوان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی فرمودند: «فلسفه‌ی اسلامی فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد».

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در یکی دیگر از سخنرانی‌ها تصریح کردند: «پايه‏ علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفى نباشد، اصلًا علم مي‌شود بى‌معنا. توليد فكر خيلى مهم است. البته توليد فكر از توليد علم دشوارتر است. متفكرين و نخبگان فكرى در معرض آسيب‌هائى هستند كه نخبگان علمى كمتر در معرض آن آسيب‌ها قرار ميگيرند. بنابراين كار، كار دشوارى است؛ اما بسيار مهم است.

فلسفه بیش از همه دانش‌های بشری بر تفکر و روش عقلی تأکید دارد

مدیر گروه علمی فلسفه اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: موضوع تفکر و خردورزی از موضوعات بسیار مهم و کلیدی در معارف دین اسلام است، به گونه‌ای که در قرآن کریم تأکید فراوانی بر تعقل و تفکر شده، چنانچه خداوند در آیات قرآن کریم واژه‌هایی چون «أفلا یعقلون»، «أفلا یتدبرون» و غیره را به کار برده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم زاده ادامه داد: در میان شاخه‌های علوم و دانش بشری، فلسفه بیش از همه از جهت روش و محتوا بر تفکر و روش عقلی تأکید دارد که سابقه آن به درازای تاریخ اندیشه بشری است.

وی اضافه کرد: در این دوران مخالفت‌های فراوانی از سوی طیف‌های مختلف با انگیزه‌های گوناگون با این دانش اصیل صورت گرفته، اما علیرغم تمام این مخالفت‌ها، فلسفه همواره از پیش از اسلام تا به امروز در حال توسعه، رشد و شکوفایی و بالندگی بوده و در حوزه‌های مختلف، پاسخگوی نیازهای بشر بوده است.

فلسفه اسلامی، گرایشی مفید و کاربردی در زندگی

مدیر گروه علمی فلسفه اسلامی با اشاره به اینکه طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پس از پایان دروس عمومی سطح دو، گرایش تحصیلی خود را بر اساس ذوق، علاقه، توان و استعداد خویش تعیین می‌کنند، گفت: یکی از گرایش‌های بسیار مهم، مفید و کاربردی، گرایش فلسفه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم زاده عنوان کرد: دانش‌پژوهان در این گرایش، مبانی، آراء و مشرب‌های مهم فلسفه اسلامی را طی 30 واحد درسی آموخته و توان تحلیل، بررسی و پاسخ‌گویی به نیازهای رایج در زمینه فلسفه اسلامی را در محدوده‌ای كه در این سطح بحث می‌شود، كسب می‌كنند و پس از احراز توان علمی و موفقیت در امتحانات، وارد دوره تکمیلی می‌شوند.

وی یکی از اهداف مهم رشته فلسفه اسلامی تعمیق شناخت نسبت به مبانی اعتقادی و تقویت توانمندی در پاسخگویی به شبهات و سوالات رایج در این حوزه عنوان کرد.

انتقاد از بی‌توجهی مسلمانان نسبت به رشته فلسفه/ آموزش فلسفه به بانوان باعث تقویت بنیان فکری مسلمانان خواهد شد

مدیر گروه فلسفه اسلامی در ادامه به ضرورت‌های این رشته اشاره کرد و افزود: امروز ضرورت فلسفه در جهان چنان جدی انگاشته شده است که به صورت رسمی در مقطع ابتدائی برای کودکان آموزش داده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم زاده تصریح کرد: بی‌توجهی مسلمانان به این امر در آینده‌ای نه چندان دور باعث تقابل نابرابر فیلسوفان اسلامی و غیردینی خواهد شد که در این میان، آموزش فلسفه برای بانوان که متصدی اصلی آموزش و تربیت کودکان در خانه و آموزشگاه‌ها هستند باعث تقویت بنیان فکری مسلمانان خواهد شد.

وی یادآور شد:  از سویی، تربیت دینی بانوان در حد عام در حوزه‌ها صورت می‌پذیرد، اما مرکزی که به تربیت محققان، مربیان و مشاوران متخصص در حوزه فلسفه اسلامی و اثرگذار در حوزه‌های مدیریت فرهنگی و آموزشی در مورد بانوان بپردازد، وجود ندارد و فقدان چنین مراکزی، ضرورت ایجاد و شکل گیری رشته فلسفه اسلامی به ویژه در شهر مقدس قم با مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برای بانوان طلبه را که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هم به مرکزیت فلسفه در قم تأکید داشتند دوچندان می‌کند.

مدیر گروه فلسفه اسلامی در پایان، زمینه‌های فعالیت فارغ التحصیلان رشته فلسفه اسلامی را تدریس دروس علوم عقلی در مراکز علمی (مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه)، محقق و پژوهشگر در مسائل علوم عقلی؛ تدوین و نقد مقالات علمی در حوزه علوم عقلی و راهنمائی و مشاوره تحقیقات و پایان‌نامه‌های علوم عقلی برشمرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱