استاد لقمانی در جلسه درس اخلاق مطرح کرد:

قلعه‌های قرار و آرامش در آموزه‌های دینی

لقمانی1

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به اینکه بر اساس آیات و روایات، 20 مورد قلعه قرار در زندگی انسان شناسایی شده است، به تبیین برخی از آنان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد لقمانی روز چهارشنبه 30 آبان در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: گمشده بشر از دیرباز تا کنون، آسایش نیست، بلکه آرامش است.

قلعه‌های قرار در آموزه‌های دینی

استاد و پژوهشگر حوزه اظهار داشت: فرمول آرامش عبارت از تنظیم انتظارات با امکانات، که مساوی با خوشبختی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی افزود: افرادی که انتظارات خود را با امکانات زندگی تنظیم نکنند، افسردگی پیدا می‌کنند، اما کسانی که خود را بشناسند و نسبت به توحید، نبوت و معاد شناخت درستی داشته باشند، احساس خوشبختی خواهند داشت.

وی یادآور شد: ما تعدادی قلعه‌های قرار در آموزه‌های دینی داریم که تا کنون 20 مورد بر اساس آیات و روایات جمع آوری شده، از جمله اولین قلعه قرار، خداباوری و خدایاوری است.

مصداق‌های خداباوری و خدایاوری در زندگی

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا به اموری که در زندگی ما با چارچوب‌های جامعه‌شناسی، اقتصاد خرد و کلان و غیره سازگار نیست، اشاره کرد و گفت: در روایات دینی آمده اگر وضع زندگی مناسبی نداریم، صدقه بدهیم، اگر تهیدست هستیم، مهمان دعوت کنیم، اگر از نظر اقتصادی دچار مشکل هستید، ازدواج کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به ارتباط دوسویه امور مادی زندگی با امور معنوی، افزود: بر اساس روایات، افرادی که به حج می‌رود، دچار فقر نمی شود، بیداری بین الطلوعین باعث ازدیاد رزق و روزی می‌شود، کسی که تقوا داشته باشد از جایی که نمی داند، رزق و روزی به او می‌رسد و وضوی دائم رزق را افزایش می‌دهد که همه این موارد، مربوط به خداباوری و خدایاوری است.

وی با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» و با اشاره به اینکه یکی از لشکریان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، اشیای روی زمین است، اظهار داشت: همه موجودات روی زمین لشکر خداوند است و اگر خداوند لشکر خود را در اختیار ما قرار دهد، در حصن قرار می‌گیریم.

استاد و پژوهشگر حوزه به حدیث قدسی اشاره کرد و گفت: خداوند به دنیا می‌گوید: «یا دنیا! اخدمی من خدمنی و اتعبی من تبعک؛ ای دنیا در خدمت کسی باش که در خدمت من است و سخت بگیر بر کسی که در خدمت تو است»؛ این حدیث اهمیت خداباوری را در زندگی نشان می‌دهد.

توکل، حصن حکمت و دانسته‌های ما است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی در ادامه تصریح کرد: هیچ کس در زندگی به اندازه خود ما به ما خیانت نمی کند، گاهی فکر می‌کنیم که صفر تا صد امکانات باید فراهم باشد، حال آنکه اینگونه نیست و بسیاری بدون امکانات و با ایمان به خداوند به مدارج علمی بالا رسیدند.

وی بیان داشت: اشک‌هایی که بعد از هر شکست می‌ریزیم، اشک‌هایی است که باید برای پیروزی می‌ریختیم.

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا در ادامه دومین قلعه قرار را امام باوری دانست و افزود: همانگونه که «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی» است، در روایات داریم که: «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» و انسان باید در زندگی الگو داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی، سومین قلعه قرار را نماز عنوان کرد که  قلعه قرار و آرامش خداوند است و اضافه کرد: عفاف و پاکدامنی از دیگر قلعه‌های قرار زندگی است؛ در روایت داریم: «مَن عَفَّت أطرافُهُ حَسُنَت أوصـافُهُ؛ کسی که گردش چشمانش عفیف باشد، اوصاف و اخلاقش نیکو می‌شود».

وی با بیان اینکه توکل از دیگر قلعه‌های قرار برای انسان است، گفت: توکل، حصن حکمت و دانسته‌های ما است، همچنین ما واژه ای به نام «تفویض» داریم که تمام زندگی خود را به خداوند واگذار می‌کنیم.

«مَن کانَ لِلّه، کانَ الله ُ له»؛ ذکر هر روز ما باشد

استاد و پژوهشگر حوزه به بانوان طلبه توصیه کرد که یک حدیث و یک یا دو بیت شعر را در برنامه روزانه خود قرار دهند و اظهار داشت: شعر معماری خیال انگیز کلمات است و ما می‌توانیم زندگی خود را با واژه‌های شعر آراسته کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی ادامه داد: وقتی ذهن با احادیث و اشعار انس بگیرد، به مرور زمان به بلوغ فکری و توحید می‌رسد و در زندگی به ابتکار دست پیدا می‌کند.

وی در ادامه، گفت: برخی نسبت به آینده هراسان هستند، در روایت آمده هر وقت شیطان و این ویروس ویرانگر شما را در بر گرفت، بگویید: «اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد»؛ وقتی انسان نسبت به مشکلات، تحمل پیدا کرد، زمان، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا یادآور شد: حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی هر روز که از خانه خارج می‌شدند، دعا می‌کردند که «خدایا ظهر مرا با ایمان به خانه برگردان»، یعنی ایشان امور زندگی خود را به خداوند تفویض می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی تصریح کرد: شعار هر روز صبح ما این باشد که: «مَن کانَ لِلّه، کانَ الله ُ له؛ کسی که برای خداوند باشد، خداوند متعال برای او است».

وی به یکی دیگر از قلعه‌های قرار اشاره کرد و با بیان اینکه اصل استتار باعث می‌شود که انسان کمتر دچار بلا شود، یادآور شد: بسیاری از کسانی که زندگی آنان در دید عموم است، مشکلات زیادی پیدا می‌کنند، بنابراین توصیه شده رفت و آمدها، دارایی و توفیقات الهی خود را بپوشانید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱