استاد جامعه‌الزهرا(س) تبیین کرد:

اهمیت عقل و تفکر در آیات و روایات

جامعه الزهرا

استاد میرامام با اشاره به آیات و روایات بر اهمیت عقل و تفکر در زندگی انسان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جلسه درس اخلاق اختصاصی طلاب مدرسه علمیه صالحات روز چهارشنبه 23 آبان در سالن جلسات طبقه سوم ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این جلسه، سرکار خانم میرامام استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آیه 190 سوره آل عمران که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ؛ همانا در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، نشانه‌هايى براى خردمندان است»، به بیان اهمیت عقل و تعقل پرداخت.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: در بسیاری از آیات قرآن کریم، روی سخن خداوند متعال با عقلا است و از این آیه مشخص می‌شود که عقلا سخن خداوند را بیشتر گوش می‌دهند.

میرامام با بیان اینکه خداوند در آیات متعددی از عقلا تمجید کرده است، افزود: خداوند به همه انسان‌ها عقل داده اما فقط برخی از عقل شان به درستی استفاده می‌کنند و خداوند نیز با این دسته سخن می‌گوید «لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ».

وی تصریح کرد: روایات بسیاری از معصومین علیهم‌السلام در مورد عقل بیان شده است، از جمله پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «مَا قَسَمَ اللَّهُ شَيْئًا لِلْعِبَادِ أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْل؛ِ خداوند چیزی بهتر از عقل برای انسان خلق نکرده است»، همچنین در جایی فرمودند: «لادینَ لِمَن لا عقلَ له؛ کسی که عقل ندارد دین ندارد».

وی اضافه کرد: حدیث دیگری از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم داریم که: «العقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرّحمنُ و اکتُسِبَ به الجنانُ؛ خداوند رحمان با عقل عبادت می‌شود و جنان، به وسیله عقل به دست می‌آید».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به حدیثی از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: العُقولُ أئمَّةُ الأفكارِ، و الأفكارُ أئمَّةُ القُلوبِ، و القُلوبُ أئمَّةُ الحَواسِّ، و الحَواسُّ أئمَّةُ الأعضاءِ؛ عقل ها، امام(پيشوايان) انديشه هايند و انديشه‌ها پيشوايان دل‌ها و دل‌ها امام و پيشوايان حواسّ و حواسّ پيشوايان اندام‌ها».

میرامام تأکید کرد: کسی که از عقل خود به درستی استفاده می‌کند، کارهای خوبی انجام می‌دهد، زیرا عقل به قلب و قلب به حواس انسان فرمان می‌دهد.

وی در ادامه به خصوصیات عقلا در قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 191 سوره آل عمران می‌فرماید: «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: منظور از این آیه این نیست که انسان در همه حال ذکر (به زبان) بگوید بلکه همین که درس بخواند هم در حال عبادت است.

میرامام یادآور شد: همه موجودات (حتی جمادات مانند میز و صندلی) و از جمله ملائکه کمال دارند و کمال این موجودات، خدمت به انسان است.

وی ادامه داد: خداوند موجودات را برای انسان و انسان را برای خودش خلق کرده، اگر انسان به درستی از عمر خود استفاده نکند، کمال این موجودات را از بین برده است و در قیامت باید پاسخ گو باشد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به یکی دیگر از خصوصیات عقلا اشاره کرد و گفت: یکی از خصوصیات عقلا، تفکّر در خلق آسمان‌ها و زمین است.

میرامام افزود: از نوف بکایی نقل شده است که شبى حضرت اميرالمؤمنين امام علی علیه‌السلام را ديدم كه از بستر برخاست و به ستارگان نگريست و مرا فرمودند: «يَا نَوْفُ أَ رَاقِدٌ أَنْتَ أَمْ رَامِقٌ؟ فَقُلْتُ بَلْ رَامِقٌ [يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ]. قَالَ: يَا نَوْفُ طُوبَى لِلزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا، الرَّاغِبِينَ فِي الْآخِرَةِ، أُولَئِكَ قَوْمٌ اتَّخَذُوا الْأَرْضَ بِسَاطاً وَ تُرَابَهَا فِرَاشاً وَ مَاءَهَا طِيباً وَ الْقُرْآنَ شِعَاراً وَ الدُّعَاءَ دِثَاراً، ثُمَّ قَرَضُوا الدُّنْيَا قَرْضاً عَلَى مِنْهَاجِ الْمَسِيحِ. يَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَ قَامَ فِي مِثْلِ هَذِهِ السَّاعَةِ مِنَ اللَّيْلِ، فَقَالَ إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لَا يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلَّا اسْتُجِيبَ لَهُ، إِلَّا أَنْ يَكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِيفاً أَوْ شُرْطِيّاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ وَ هِيَ الطُّنْبُورُ أَوْ صَاحِبَ [كُوبَةٍ] كَوْبَةٍ وَ هِيَ الطَّبْلُوف؛ اى نوف، خواب هستى يا بيدار؟ گفتم: يا اميرالمؤمنين، بيدارم؛ فرمودند: اى نوف، خوشا به حال كسانى كه از دنيا بريده‌اند(آسمانی شدند) و به آخرت روى آورده اند. اينان مردمانى هستند كه زمين را فرش خود كرده اند و خاكش را بستر و آبش را عطر خوشبوى خود. درون خود را به قرآن آراسته اند و برون را به دعا. چون مسيح، دنيا را از خود دور ساخته اند. اى نوف، داود علیه‌السلام در چنين ساعتى از شب، برخاست و فرمود: اين ساعتى است كه هيچ بنده اى به درگاه خداوند دست به دعا برندارد، مگر آن كه، دعايش مستجاب شود.

وی اضافه کرد: امام علی علیه‌السلام فرمودند وقتی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم برای سحر برمی خاستند دائماً این آیه را تلاوت می‌کردند: «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛ کسانی که خدا را در حال قیام و نشسته و خوابیده، یاد می‌کنند و در ایجاد آسمان‌ها و زمین تفکر می‌نمایند و می‌گویند: ای پروردگار ما، این دستگاه عظیم خلقت را بیهوده نیافریدی، پاک و منزهی تو، ما را از عذاب آتش نگاهدار».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: خداوند این دنیا را بیهوده نیافریده، در دنیا به ما فرصت داده  تا بهشت را کسب کنیم، با درس خواندن کافی، برخورد مناسب با دیگران، با تعقل و غیره .

وی یادآور شد: ما اگر خودمان را به کارهای بی فایده مشغول کنیم پشیمان می‌شویم؛ ذکر خدا با شادی منافاتی ندارد انسان می‌تواند شاد باشد و در عین حال گناه نکند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱