با حضور مدیر گروه فلسفه اسلامی؛

جلسه توجیهی گرایش فلسفه عمومی ویژه طلاب سطح دو برگزار شد

رشته فلسفه اسلامی

جلسه توجیهی گرایش فلسفه اسلامی ویژه طلاب حضوری دوره عمومی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین مجید ابوالقاسم زاده مدیرگروه آموزشی فلسفه اسلامی در جلسه توجیه گرایش فلسفه اسلامی که با حضور طلاب دوره عمومی برگزار شد، به اهمیت این رشته، ضرورت و سیاست‌های گروه و همچنین ارائه مواد درسی در سه مقطع گرایشی و تکمیلی سطح سه و چهار پرداخت.

مدیر گروه آموزشی فلسفه اسلامی اظهار داشت: موضوع تفکر و خردورزی از موضوعات بسیار مهم و کلیدی در معارف دین اسلام است، به گونه ای که در قرآن کریم تأکید فراوانی بر تعقل و تفکر شده و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، فلسفه اسلامی پایه دین و مبنای همه معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است.

وی با بیان اینکه رشته فلسفه در میان شاخه های علوم و دانش بشری بیش از همه، بر تفکر و روش عقلی تأکید دارد، تصریح کرد: فلسفه همواره از پیش از اسلام تا به امروز در حال توسعه و رشد و شکوفایی و بالندگی بوده و در حوزه های مختلف پاسخگوی نیازهای بشر است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم زاده در ادامه به ضرورت تحصیل در رشته فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت:

1) فلسفه هم زمینه‌های تفکر و شکوفایی اندیشه را در انسان به وجود می‌آورد و هم باعث ارتقای سطح نگاه انسان به موضوعات دیگر اسلامی می‌شود.

2) تأکید رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر اهمیت فلسفه تا حدی که آن را فقه اکبر نامیدند و مرکز آن را حوزه های علمیه خواندند، ضرورت ایجاد رشته فلسفه اسلامی در این مرکز را ایجاب می کند.

3) امروز مکاتب فکری و اعتقادی مختلف غربی که در قالب عرفان‌های نوظهور پدیدار شده است و هر یک با نگاه خاص فلسفی اذهان جوانان مسلمان را به سوی بی‌دینی و ابتذال فرهنگی می‌کشانند بیش از پیش تدوین رشته فلسفه اسلامی ضروری به نظر می رسد.

4) ضرورت فلسفه در جهان چنان جدی انگاشته شده که به صورت رسمی در مقطع ابتدائی برای کودکان آموزش داده می‌شود و بی توجهی مسلمانان به این امر در آینده‌ای نه چندان دور باعث تقابل نابرابر فیلسوفان اسلامی و غیر دینی خواهد شد که در این میان آموزش فلسفه برای بانوان که متصدی اصلی آموزش و تربیت کودکان در خانه و آموزشگاه‌ها هستند باعث تقویت بنیان فکری مسلمانان خواهد شد.

5) از سویی، تربیت دینی بانوان در حد عام در حوزه ها صورت می پذیرد، ولی مرکزی که به تربیت محققان و مربیان و مشاوران متخصص در حوزه فلسفه اسلامی، و اثر گذار در حوزه های مدیریت فرهنگی و آموزشی، در مورد بانوان بپردازد، وجود ندارد. فقدان چنین مراکزی ضرورت ایجاد و شکل گیری رشته فلسفه اسلامی به ویژه در شهر مقدس قم با مدیریت جامعه الزهرا برای طلاب خواهر که مقام معظم رهبری هم به مرکزیت فلسفه در قم تاکید داشتند را دو چندان می کند.

مدیر گروه آموزشی فلسفه اسلامی در ادامه به سیاست های گروه فلسفه اسلامی این مؤسسه اشاره کرد و توجه خاص به تأثیرپذیری فلسفه اسلامی از قرآن و سنت و پیامبر و اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل فلسفی، اهتمام بر درك و به‌كارگیری متون و منابع مهم و اصلی فلسفه اسلامی و تأكید بر توسعه آموزش‌ پژوهش‌محور را از جمله سیاست های گروه فلسفه اسلامی برشمرد.

وی افزود: تأكید بر نقش محوری زن در تحكیم خانواده در كلیه امور آموزشی و پژوهشی، توجه به ویژگی‌های بانوان در برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی و شناسایی استعدادهای ویژه جهت تصدی امور تحقیق، تدریس، مدیریت و تبلیغ از دیگر سیاست های این گروه آموزشی است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم زاده همچنین به زمینه‌های فعالیت فارغ‌التحصیلان در این رشته اشاره کرد و اظهار داشت: فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه تدریس دروس علوم عقلی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی، تدوین و نقد مقالات علمی در حوزه علوم عقلی، راهنمائی و مشاوره تحقیقات و پایان نامه ها و مقالات علوم عقلی مشغول به فعالیت شوند و یا به عنوان محقق و پژوهشگر در مسائل علوم عقلی فعالیت کنند.

وی در پایان به معرفی دروس گرایش فلسفه اسلامی (سطح 2) و همچنین عناوين و مشخصات تفصيلي دروس سطح 3 رشته فلسفه اسلامی پرداخت.

 

جهت دریافت فایل آشنایی با رشته فلسفه اسلامی این پیوند را فعال کنید.

 

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱