پروفسور دو لهوگ در دیدار با مدیر جامعه‌الزهرا(س):

اسلام هراسی در فرانسه به خاطر حضور داعش و جریان‌های تندرو است

پروفسور هنری دولهوگ

رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه با بیان اینکه ما با سیستم گفتگوی متقابل می‌توانیم آموزش‌های دینی را به جلو پیش ببریم، گفت: حتی مسائل اختلافی بین‌الادیانی هم می‌تواند ما را به غنای بیشتری در شناخت یکدیگر و تفاهم متقابل برساند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، پروفسور هنری دولهوگ، رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه در نشست هم‌اندیشی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر و شماری از اساتید و پژوهشگران جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) که در اتاق جلسات مدیریت برگزار شد، ضمن قدردانی از فرصتی که برای بازدید از این مؤسسه داشته است، تصریح کرد: من لذت بردم که نظام آموزشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از مهدکودک تا مقطع دکترا را شامل می‌شود.

وی در ادامه به موضوعاتی چون مباحث مربوط به زنان و گفتمان بین الادیانی اشاره کرد و افزود: امروز تفسیر متون دینی و انجیل توسعه یافته و این توسعه روزافزون است، به طوریکه در تفاسیر جدید، جایگاه زن نسبت به گذشته بالاتر دیده می‌شود.

دو لهوگ بیان داشت: به نظر ما زن می‌تواند نقطه‌هایی را از این متون مقدس به دست آورد و کشف کند که گاهی برای مردان کار دشواری است؛ گرچه مردها بسیاری از تفسیرهای ارزشی را می‌توانند به دست آورند و به بسیاری از ارزش‌ها در میان این تفاسیر برسند، اما همه اینها بستگی به جایگاه زن دارد.

وی با طرح این پرسش که سؤال این است که آیا در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) هم این پتانسیل و انرژی به صورت فعالانه، خود را در همیاری و همکاری خانم‌ها و آقایان برای تفسیرهای دینی نشان می‌دهد، گفت: امروز مردها هم می‌توانند نگاه زنانه به متون دینی داشته باشند که البته مقصود جریان فمینیست نیست، بلکه آن نگرش‌هایی است که خانم‌ها نسبت به تفسیر متون دینی دارند.

کلیسای فرانسه رسما با قانون ممنوعیت حجاب در مدارس مخالفت کرد

رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه با اشاره به لزوم گفتمان و احترام متقابل بین ادیانی، تصریح کرد: نکته مهم این است که در غرب و فرانسه رجال کلیسا نسبت به صحنه‌های کشتار جمعی دنیا عکس العمل‌هایی نشان دادند، اما تفاوت ایران و فرانسه این است که امکان اعلان عمومی برای شما وجود دارد؛ چون کشور شما دینی است اما در فرانسه این امکان وجود ندارد، اما دیدگاه‌های خود را در مجامع دینی به طور رسمی اعلام کردند.

دولهوگ ادامه داد: به عنوان مثال وقتی مسئله ممنوعیت حجاب در مراکز آموزشی فرانسه مطرح شد، کلیسای کاتولیک فرانسه اعلام مخالفت رسمی کرد و این مخالفت در همه جراید منتشر شد، اما چون دولت فرانسه غیردینی است، این قانون را تصویب و اجرا کرد، درهر حال موضع ما مشخص است و ما مدارس کاتولیک ویژه دختران باحجاب داریم.

وی یادآور شد: دولت تحت فشارهای کلیسای کاتولیک مجبور شد این قانون را مختص مدارس دولتی زیر دبیرستان کند و نتواست در دانشگاه‌ها آن را مصوب و اجرایی کند، اما در مدارس خودمان که زیرمجموعه و تحت نظارت کلیسا است حجاب رسما پذیرفته شده است.

اسلام هراسی در فرانسه به خاطر حضور داعش و جریان‌های تندرو است

رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه در ادامه به اسلام هراسی در جامعه فرانسه اشاره کرد و اظهار داشت: در جامعه فرانسه، وحشت از اسلام وجود دارد و این وحشت به خاطر جریان داعش و جریان‌های تندرو است.

دو لهوگ افزود: متأسفانه به خاطر عدم شناخت اسلام حقیقی، وقتی مردم در فرانسه مثلا خانمی را با حجاب مخصوص می‌بینند می‌ترسند و وحشت زده می‌شوند و همین ترس که ناشی از عدم شناخت بود موجب تصویب قانون منع حجاب شد.

وی تصریح کرد: البته پشت پرده، یک جریان سیاسی هم حاکم است و آن جریان می‌خواهد دین را از صفحه اصلی جامعه حذف کند؛ متأسفانه به خاطر این که نظام آنجا نظام سکولار است، ما قدرت عمومی خود را از دست داده‌ایم.

باید با سیاست‌های دوستی و مهربانی با دیگران پیش برویم

رییس مرکز تعلیمات دینی پدران کلیسای فرانسه همچنین به موضوع کاریکاتورهای موهن درباره پیامبرگرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد و گفت: کلیسای کاتولیک رسما با این مسئله مخالفت کرد، اما پس از آن نسبت به حضرت عیسی و مقدسات کلیسا همین کاریکاتورها را نشر دادند، آنان کار خودشان را می‌کنند و ما هم وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما باید از سیاست‌های دیگر برای مبارزه با این جریان استفاده کنیم حتی اگر جریان کفر را در مقابل ما قرار می‌دهند و کاریکاتور می‌کشند، ما باید با سیاست‌ دوستی و مهربانی با دیگران پیش برویم.

 با سیستم دیالوگ و گفتگوی متقابل می‌توانیم آموزش‌های دینی را گسترش دهیم

دو لهوگ در ادامه بیان داشت: باید با سیستم دیالوگ و گفتگوی متقابل آموزش‌های دینی را گسترش دهیم؛ به همین جهت، مراحل و مراتب مختلفی را در نظر می‌گیریم که اولین مرحله شناخت منابع دینی دست اول دیگر ادیان است.

وی در ادامه به مزایای و معایب فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: ما از طریق اینترنت و فضای مجازی می‌توانیم بسیاری از مسائل را آموزش ببینیم و یاد بگیریم، البته کاریکاتورهای زیادی هم علیه دین در فضای مجازی وجود دارد؛ امروز خرید و پوشیدن لباس آماده متداول شده، کار اینترنت هم همین است و برای دین یک لباس دوخته شده عرضه می‌کند و مشکل اصلی ما همین مسئله است.

بسیاری از جریان‌های رادیکال و افراطی منابع مالی گسترده ای در حوزه اینترنت دارند

رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از جریان‌های رادیکال و افراطی منابع مالی بسیار گسترده ای برای کارها و تهیه برنامه هایشان در حوزه اینترنت دارند؛ در میان میلیون‌ها رنگ از طریق اینترنت تنها سیاه و سفیدها نمایش داده می‌شوند و این کار را خیلی دشوار کرده؛ بنابراین تمام تلاش ما در دانشگاه این است که بتوانیم همه رنگ‌ها را معرفی کنیم و اجازه بدیم که مردم در کنار این دو رنگ، رنگ‌های دیگر را هم ببینند.

دو لهوگ بیان کرد: در مطبوعات و رسانه‌های فرانسوی واژه‌های «ممنوع کرد»، «محکوم کرد»، «اجازه داد»، «اداره کرد» در بحث شریعت استفاده می‌شود، یعنی همیشه عبارت «به نفع» یا «علیه» را به کار می‌برند و متأسفانه بسیاری از مردم نمی‌دانند که تفاوت بین شریعت و فقه چیست.

اولین گام شناخت ادیان است

رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه اظهار داشت: بسیاری از من می‌پرسند که چرا مسلمانان بحث تفسیر متون قرآنی را ندارند مثل ما که تفسیر متون انجیلی را داریم و وقتی من به آنان می‌گویم که هزاران کتاب تفسیری وجود دارد، گاهی متعجب و متحیر می‌شوند، پس اولین گام شناخت ادیان با همان پیچیدگی آن است.

دولهوگ یادآورشد: یکی از مشکلات این است که فهم ما از ادیان دیگر بیشتر ناشی از شناختی است که ما نسبت به دین خود داریم و آن ادیان را در قالب دین خود می‌شناسیم؛ به عنوان مثل وقتی از یک فرد مسیحی می‌پرسید که اسلام چیست؟ در پاسخ می‌گوید که اسلام یک نوع دین مثل مسیحیت است که احترام به حضرت عیسی(علیه‌السلام) و اعتقاد توحیدی که در مسیحیت وجود دارد، در آن نیست و اگر همین سؤال را از یک فرد مسلمان بپرسید که مسیحیت چیست؟ در پاسخ می‌گوید همان دین اسلام است، فقط مشکل این است که فقط به حضرت عیسی(علیه‌السلام) تمام کردند و ادامه ندادند؛ وقتی اینگونه نگاه کنیم هرگز نخواهیم فهمید که دیگری چه نگاهی دارد و چه تفکر و اندیشه در پی اوست.

وی ادامه داد: وقتی یک مسیحی با این نگاه وارد شود، نمی تواند پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را به عنوان یک پیامبر بشناسد و جایگاه او را تعریف کند و بتواند نسبت به قرآن شناخت پیدا کند؛ این مساله در مورد مسلمانان نیز وجود دارد.

حتی نقطه‌های اختلافی بین‌الادیان هم می‌تواند ما را به غنای بیشتری در شناخت یکدیگر و تفاهم متقابل برساند

رییس مرکز تعلیمات دینی پدران کلیسای فرانسه با بیان اینکه حتی مسائل اختلافی بین الادیانی هم می‌تواند نقطه‌ای برای غنا و ثروتمند کردن دیگر ادیان باشد، گفت: به عنوان مثال، به تعبیر قرآن کریم، حضرت عیسی روی صلیب کشته نشد و به آسمان عروج کرد در حالی که برای مسیحیان مهم این است که نشان دهند حضرت عیسی روی صلیب کشته شد.

وی ادامه داد: اگر مسیحی متوجه شود که این نگاه مسلمانان که معتقدند حضرت عیسی به آسمان عروج کرد، اوج احترام و بزرگواری نسبت به مسیح به عنوان یک پیامبر است ، آنگاه می‌تواند اسلام را واقعا بفهمد و این احترام و حرمت خاص را در دل خود جای دهد.

دو لهوگ اضافه کرد: همچنین اگر یک مسلمان متوجه شود که نگاه مسیحیت به جایگاه حضرت عیسی و این که معتقدند حضرت عیسی کشته شد تا پیامی را به جهانیان انتقال دهد و این همان داستان امام حسین(علیه‌السلام) در کربلا است که با وجود این که می‌دانست به شهادت می‌رسد، وارد کربلا شد، ملتفت این نگاه خواهند شد و این احترام ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: همانگونه که امام حسین(علیه‌السلام) تمام هستی خود را داد تا به جامعه حیات دهد، نقش حضرت عیسی(علیه‌السلام) هم همین گونه بود. به شهادت رسید تا به جامعه یک هویت حقیقی بدهد.

گفتنی است، پیش از این نشست، هنری دولهوگ از بخش های مختلف جامعه الزهرا (سلام الله علیها) بازدید کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱