خطیب توانا در مراسم عزاداری حضرت ام البنین(س):

مادران همانند حضرت ام البنین(س) عبد صالح تربیت کنند

حجت الاسلام میردامادی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی با بیان اینکه حضرت ام البنین(س) پرورش‌دهنده عبد صالح بود، گفت: مادران ما باید فرزندان خود همانند ام البنین علیهاالسلام، عبد صالح تربیت کنند؛ مهم ترین محور برای تربیت عبد صالح این است که مادر به فرزند خویش، امام را بشناساند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین  میردامادی روز سه شنبه در مراسم سوگواری وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام که با حضور کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: امروز وفات جانسوز و جانگداز حضرت فاطمه ام البنین علیهاالسلام مادر حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، یکی از شیعیان و محبان حقیقی حضرت زهرا علیهاالسلام است که در سال 64 هجری قمری و سه سال بعد از عاشورای حسینی از دنیا رفتند؛ همچنین این ماه متعلق به حضرت زهرا علیهاالسلام است.

این خطیب توانا افزود: شهر مقدس قم محل ارادتمندان وشیعیان حضرت زهرا علیهاالسلام است و به ویژه این مکان مقدس که به نام حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم و روایات معصومین علیهم‌السلام برای جایگاه زن اهمیت ویژه ای قائل شده اند، با اشاره به آیه 97 سوره نحل، گفت: خداوند در این آیه می فرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ؛ هر کس ـ از مرد یا زن ـ کارى شایسته کند و با ایمان باشد، قطعاً او را به حیاتى پاک زنده خواهیم داشت و به چنین کسانى بر پایه بهترین کارى که انجام مى دادند پاداش خواهیم داد».

حیات طیبه در گروی ایمان و عمل صالح است/ حضرت فاطمه ام البنین(س) زنده جاوید است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی ادامه داد: همان گونه که مرد می تواند تعالی و ترقی پیدا کند، زن هم همین طور است؛ خداوند می فرماید اگر دو اصل ایمان و عمل صالح در وجود زن و یا مرد تثبیت شده باشد، به او حیات طیبه یعنی زندگی پاک و جاوید می دهیم؛ یعنی زمانی که انسان از دنیا می رود، به مرحله بالاتری از حیات دست پیدا می‌کند مانند حضرت ام البنین علیهاالسلام که به چنین حیاتی دست یافت.

وی با بیان اینکه حضرت ام البنین علیهاالسلام گرهگشا از کار خلق است، یادآور شد: حضرت فاطمه ام البنین علیهاالسلام زنده جاوید است و حیات طیبه دارد، چنانچه بسیاری از مردم عراق با توسل به حضرت ام البنین علیهاالسلام گره از مشکلات خود می گشایند.

این خطیب توانا در ادامه بیان داشت: بسیاری از کسانی که مدعی هستند که اسلام، زن ار محدود کرده و خود را طرفدار حقوق زن می دانند، معتقدند که زن طفیل مرد است؛ برخی معتقدند که حضرت حوا علیهاالسلام از باقیمانده گل حضرت آدم علیه‌السلام به وجود آمده است، اما امام محمد باقر علیه‌السلام می فرمایند، خداوند متعال از همان گلی که حضرت آدم علیه‌السلام را آفرید، از هما حوا علیهاالسلام را خلق کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم زنانی را معرفی می‌کند که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان عالم الگو هستند؛ همانند حضرت آسیه علیه‌السلام که زیر شکنجه ها از خداوند می خواهد که: «رَبِّ اِبْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي اَلْجَنَّةِ؛ پروردگارا، پیش خود در بهشت خانه اى برایم بساز».

وی تأکید کرد: بیشترین تعریف و تمجید خداوند در قرآن کریم، از یک زن است و آن حضرت زهرا علیهاالسلام است؛ چنانچه بسیاری از سوره ها و آیات مصحف شریف همانند سوره مبارکه مدثر و یا سوره مبارکه کوثر درباره حضرت صدیقه اطهر علیهاالسلام است.

حضرت زهرا علیهاالسلام یکی از بزرگترین آیات الهی هستند

این خطیب توانا عنوان کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام یکی از بزرگترین آیات الهی و برای کل بشریت، مایه انذار و تذکر و درس و عبرت است؛ آن حضرت به فرموده امام صادق علیه‌السلام، «لیله القدر» است؛ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نیز فرمودند:

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی افزود: ما در زیارتنامه حضرت فاطمه علیهاالسلام می خوانیم: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً؛ اي آزموده! آزمودت خدايي كه تو را آفريد، پيش از آنكه تو را بيافريند، پس به آنچه آزمودت تو را شكيبا يافت»؛ خداوند بزرگترین امتحانات عالم را از حضرت زهرا علیهاالسلام گرفته است.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره آیه «کشَجَرَةٍ طَیبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ» در سوره ابراهیم می فرمایند: «این درخت پاک ما هستیم، تنه درخت من هستم و شاخه هایش امام علی علیه‌السلام، میوه‌هایش حسن و حسین علیهماالسلام، برگ‌های آن شیعیان و ریشه آن درخت، فاطمه علیهاالسلام هستند»؛ اگر درختی تنه قطور داشته باشد، اما ریشه نداشته باشد با باد ولو با نسیمی از بین می رود، اما این شجره طیبه با وجود همه توطئه ها و دشمنی ها همچنان مانده است، زیرا ریشه آن، محکم است.

این خطیب توانا تصریح کرد: همه عالم از امام علی علیه‌السلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام کمک می گیرند، اما امامان ما و حتی امام علی علیه‌السلام هم به فاطمه زهرا علیهاالسلام متوسل می‌شوند؛ این مقام زن در دستگاه آفرینش و دین مبین اسلام و در مکتب تشیع است.

هیچ دینی همانند اسلام و مکتب ولایت برای زن ارزش قائل نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی با تأکید بر اینکه هیچ دینی همانند اسلام و مکتب ولایت برای زن ارزش قائل نیست، گفت: در سال های اخیر که قرآن کریم، دین مبین اسلام و تشیع مورد تهاجم قرار گرفتند، موج اسلام خواهی هم زیاد شده، به طوریکه تعداد زنانی که مسلمان می‌شوند، بیشتر از مردان هستند، زیرا فهمیدند که مکتب اسلام برای زن اهمیت قائل است.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از زنان نمونه در تاریخ اسلام، حضرت ام البنین علیهاالسلام است که در زندگی ایشان باید تأمل کرد و این بانوی بزرگوار را بشناسیم.

این خطیب توانا به ماجرای ازدواج امام علی علیه‌السلام و حضرت ام البنین علیهاالسلام اشاره کرد و افزود: امام علی علیه‌السلام پس از شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام به عقیل که نسب شناس بود، فرمودند می خواهم همسری برای من انتخاب کنی،  که از او فرزند و یا فرزندانی جنگ آور داشته باشم؛ آن حضرت آینده نگری داشتند و برای عاشورایی که در پیش بود، نیرو آماده می کردند.

وی ادامه داد: حضرت عقیل از قبیله بنی کلاب که در جنگ آوری، شجاعت و غیرت مشهور بودند و به امام علی علیه‌السلام ارادت داشتند، فاطمه ام البنین علیهاالسلام را برای امام علی علیه‌السلام برگزید که این بانوی گرامی دارای چند ویژگی بود، از جمله آن حضرت، موقعیت خود را شناخت و دانست که در چه جایگاهی قرار دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی تصریح کرد: ما نیز باید برخی موقعیت های زمانی و مکانی را قدر بدانیم؛ ما امروز در شهر مقدس قم و در مأوای فاطمیون هستیم که باید خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهیم؛ قدر این نظام را که بیش از 300 هزار شهید برای اسلام و انقلاب داده است، بدانیم.

وی یادآور شد: حضرت امام(ره) فرمودند ما باید برای ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف انقلاب کردیم تا زمینه ساز ظهور آن حضرت باشیم؛ خداوند این مأموریت را به عهده ما نهاده و ما باید قدر این موقعیت را بدانیم.

حضرت ام البنین(س)؛ مادری که پرورش‌دهنده عبد صالح بود

این خطیب توانا ادامه داد: حضرت ام‌البنین علیهاالسلام قدر جایگاه خود را دانست، وقتی فرزندی به ایشان عنایت شد وظیفه مادری را انجام داد و حضرت عباس علیه‌السلام مادری همانند ام البنین علیهاالسلام داشت؛ این بانوی بزرگوار، عبد صالحی تربیت کرده است که در راه اصلاح عالم هستی قدم برمی دارد و دست عالم را می گیرد و به سوی نور می برد.  

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی بیان داشت: ما در زیارت حضرت ابوالفضل علیه‌السلام می خوانیم: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ»؛ آن حضرت، عبد صالح است؛ «ام» به معنای مادر و ریشه است و بسیاری از اعتقادات و خلقیات ما از مادرانمان گرفته شده است؛ مادری که فرزند خود را عبد صالح تربیت کرده، امام زمان، أباصالح است و یکی از معانی عبد صالح مرتبط با امام زمان است.

وی با بیان اینکه اگر دید مادر جهانی باشد، فرزند او عبد صالح می‌شود، تصریح کرد: صالح کسی است که به فکر اصلاح عالم باشد، برخی عبد عبادت می شوند اما عبد صالح نمی شوند، حال آنکه عبد صالح کسی که می خواهد در راه اصلاح عالم قدم بردارد.

مادران ما همانند حضرت ام البنین(س) عبد صالح تربیت کنند

این خطیب توانا تأکید کرد: مادران ما باید فرزندان خود همانند ام البنین علیهاالسلام، عبد صالح تربیت کنند؛ مهم ترین محور برای تربیت عبد صالح این است که مادر به فرزند خویش، امام را بشناساند.

وی عنوان کرد: متأسفانه برخی افراد که حقیقت انقلاب را نمی دانند، تصور می‌کنند که زمان روحیه انقلابی تمام شده، اما بنای ما این است که مقدمه ظهور را فراهم کنیم و برای آن باید روحیه انقلابی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی در ادامه به دیگر ویژگی های حضرت ام البنین علیهاالسلام اشاره کرد و افزود: حضرت فاطمه ام البنین از همان ابتدا ولایت پذیری را به فرزند خود آموزش می دهد و حضرت عباس علیه‌السلام و برادرانش معرفت را از مادر گرفته اند.

وی اظهار کرد: امام حسین علیه‌السلام از سال ها قبل خود را مهیای عاشورا کرده بود و به همه اطلاع داده بود، حضرت اباالفضل علیه‌السلام نیز از همان ابتدای تولد توسط مادر بزرگوارشان برای عاشورای حسینی مهیا شدند تا در نهضت عاشورا در کنار امام زمان خویش باشند.

جریان عاشورا تا هنگام ظهور و تا روز قیامت ادامه دارد

این خطیب توانا تأکید کرد: جریان عاشورا تا هنگام ظهور و تا روز قیامت ادامه دارد و گویا عالم را به حسینیان و یزیدیان تبدیل کرده است؛ امروز نیز نزدیک 25 میلیون نفر از مسلمانان و حتی مسیحیان و یهودیان با پای پیاده مسیر پیاده روی اربعین را طی می‌کنند و هنوز کار امام حسین علیه‌السلام است که عالمی را حرکت می دهد و این نتیجه عاشورا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی بیان داشت: امروز که ما منتظر ظهور هستیم باید خود را مهیا کنیم؛ منتظِر یعنی همه ابعاد و قوای وجودی او در راستای منتظَر است.

وی یادآور شد: امروز روز تکریم مادران و همسران شهیدان نیز است، هنوز بسیاری از مادران چشم به در منتظرند تا خبری از فرزندانشان دریافت کنند، ملت ایران بدانند که انقلاب اسلامی ایران با خون شهدا و سوز مادران به اینجا رسیده است.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱