روزه قلب بالاترین درجه روزه­ داری است

مدنی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به تفاوت رتبه ­ای عبادات، روزه قلب، زبان و شکم را سه مرتبه روزه بر اساس روایت عنوان کرد.

 

بهگزارش روابط عمومی و بین­ الملل، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در جلسه شورای جامعه الزهرا علیهاالسلام با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه میهمانی خدا گفت: عبادات ما هرچند از حیث ظاهر، یک شکل و رویه دارند، اما تفاوت­ های رتبه­ ای آنها گاهی بسیار شگفت­ آور و زیاد است. از این رو می­ بینیم که فرموده­ اند «ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین» این در حالی است که در همان جنگ، افراد مختلف ضربات زیادی به کیفیت­ های گوناگون زده بودند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه این رتبه­ بندی در روزه هم جاری است، اظهار داشت: در روایتی از امیرالمومنین آمده است « صَومُ القَلبِ خَيرٌ مِن صِيامِ اللِّسانِ، و صيامُ اللِّسانِ خَيرٌ مِن صيامِ البَطنِ» در این روایت حضرت برای روزه سه رتبه صیام قلب، صیام زبان و صیام شکم را مطرح کرده اند و ترتیب ذکر آن از بالا به پایین این برداشت را به ذهن خطور می­ کند که اصل همان صیام قلب است.

وی افزود: در روایات دیگر توصیه شده که باید قلب را از هر شاغل و غیرخدایی پاک و پاکیزه کرد که اگر اینگونه شد همه اعضا روزه خواهند بود و در این صورت است که «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» و «أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ» حاصل می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ذکر «صیام لسان» در روایت را از آن رو دانست که بیشتر گرفتاری ها و معاصی انسان از جانب زبان است و کنترل آن نقش فراوانی در رشد و تعالی انسان دارد.

وی در ادامه با ذکر چند نکته درباره مسائل جامعه الزهرا علیهاالسلام پرداخت و اظهار داشت: اصلاح چارت فعلی و تشکیلات اداری در هیات امنا آغاز شده و پیشرفت خوبی هم داشته که به محض نهایی شدن و تصویب، اجرایی می شود. البته تغییر اساسی در چارت نیازمند زمان بیشتر و مطالعه دقیق ­تر است که به آینده مؤکول شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه برنامه 5 ساله موسسه باید تا شش ماه آینده به شورای سیاستگذاری حوزه­ های علمیه خواهران ارائه شود از همه بخش­ ها خواست تا در تدوین این برنامه به دفتر برنامه ریزی و ارزیابی کمک کنند

وی در پایان با اشاره به دیدار طلاب حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از خواهران جامعه ­الزهرا علیهاالسلام نیز در این دیدار سخنانی ارائه کرد که بخشی از آن مورد تاکید رهبری قرار گرفت. از این رو از دفتر برنامه­ ریزی می­ خواهیم که مطالبات رهبر معظم انقلاب را مدون و برای تبیین و اجرایی کردن آن برنامه­ ریزی کنند تا بتوانیم نقشه راه آینده­ مان را بر این اساس ترسیم کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱