معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) در چهارمین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان:

سوره‌ای که پیامبر گرامی اسلام(ص) را پیر کرد/ همه آیات قرآن کریم نهیب است

ایمانی مقدم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، به تبیین و تشریح آیه 112 سوره هود پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) روز سه‌شنبه در چهارمین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، در ادامه مباحث گذشته، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در حدیثی فرمودند: «شیبتی سوره هود لمکان «فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ وَ لا تَطْغَوْا؛ سوره هود مرا پیر کرد برای یک آیه که «پس استقامت کن همانگونه که فرمان یافته‌ای و همچنین کسانی که با تو ایمان آورده‌اند (باید استقامت کنند) و طغیان نکنید که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند».

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) اظهار داشت: با وجود اینکه پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نستوه و خستگی ناپذیر بودند و به بیان حضرت امیر المؤمنین (علیه‌السلام)، وقتی جنگ بالا می‌گرفت، همه در پناه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودند؛ اما آن حضرت می‌فرمایند که سوره هود مرا پیر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با اشاره به بندهای آیه 112 سوره هود، به بند اول آن « فَاسْتَقِمْ» اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه‌های قبلی سوره هود، زحمات و شکنجه‌ها و آسیب‌های زیادی را که پیامبران الهی تحمل کردند، به پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) گوشزد می‌کند و می‌فرماید همه انبیای الهی مقاومت کردند و هیچ یک از زیر مسئولیت شانه خالی نکردند پس تو باید بیشتر استقامت کنی.

وی به ماجراها و سختی‌های زندگی حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)، حضرت نوح (علیه‌السلام)، حضرت یوسف (علیه‌السلام) و دیگر انبیای الهی اشاره کرد و افزود: در سختی‌های زندگی، عده ای از مسیر باز می‌مانند، چون اهل استقامت نیستند، اما این آیه، انسان‌ها را به استقامت در برابر سختی‌ها فرا می‌خواند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: گاهی انسان از استقامت لذت می‌برد مانند زورآزمایی ها، اما خداوند می‌فرماید «کَما أُمِرْتَ»، یعنی آنچنان که ما می‌گوییم استقامت کن؛ همانند امام علی (علیه‌السلام) که 25 سال استقامت کردند و پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که اهل استقامت بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با اشاره به بند «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ»، گفت: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اولین مخلوق جهان هستی است و به بیان دیگر عقل کل و کل عقل هستند که افرادی چون سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و غیره تربیت کردند.

وی به فراز «وَ لا تَطْغَوْا» اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین عمل در فقه اسلام، نماز است، اما گاهی محدود می‌شود و در برخی مواقع مانند دادن حق الناس، پاسخ به درخواست مادر پیر و غیره می‌توان نماز را شکست.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) در ادامه تصریح کرد: همه آیات قرآن کریم نهیب است که بستگی به این دارد ما چگونه در پیشگاه مقدس قرآن کریم این نهیب‌ها را دریافت کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم به نهیبی که امام حسین (علیه‌السلام) در واقعه عاشورا به عمر سعد و حرّ بن یزید ریاحی زد، اشاره کرد و افزود: عمر سعد نهیب امام حسین (علیه‌السلام) را دریافت نکرد و خسر الدنیا و الاخره شد، اما حرّ بن یزید این نهیب را دریافت کرد و از یاران باوفای آن حضرت در نهضت عاشورا شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱