فرهنگ نقش موثری در آینده کشور دارد

فرهنگ عمومی

مدیرکل امور فرهنگی با اشاره به تاثیر فرهنگ بر آینده کشور گفت: فرهنگ، ذخیره دانش انسانی است که از طریق نسل‌های متمادی فراهم شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سیده ربابه داودالموسوی، مدیرکل امور فرهنگی در گفتگو با واحد خبر عنوان کرد: از سال 1387شورای فرهنگ عمومی، 14 آبان ‌ماه را به نام "روز فرهنگ عمومی" نامگذاری کرد.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگ بر آینده کشور گفت: فرهنگ، ذخیره دانش انسانی است که از طریق نسل‌های متمادی فراهم شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

 مدیر کل امور فرهنگی افزود: فرهنگ عمومي به معناي فرهنگ غالب و گسترده‌اي است كه در ميان عموم مردم رواج و رسوخ دارد و حوزه‌اي از عقايد،‌ ارزش‌ها، جلوه‌هاي احساسي و هنجارهاست كه اجبار اجتماعي غير رسمي از آن حمايت مي‌كند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در كليت جامعه مورد قبول است.

داودالموسوی ضمن بیان اهمیت فرهنگ در هر جامعه ای با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در 19 آذر 79 مبنی بر اینکه «بنده اصرار دارم كه در محافل تصميم‌گيري نظام جمهوري اسلامي، يك مقوله مورد توجه قرار بگيرد و آن مقوله فرهنگ است... به نظر ما مقوله فرهنگ از نظر تأثيرش در آينده يك ملت و يك كشور، با هيچ چيز ديگري قابل مقايسه نيست. اهميت مقوله فرهنگ از اينجاست. لذا هر آنچه كه موجب دغدغه انسان نسبت به آينده كشور و اهداف و آرمان هاي آن مي شود، همين ها موجب دغدغه در مسايل فرهنگي هم مي‌شود.» بیان داشت: فرهنگ عمومی مانند کل نظام فرهنگی و فرهنگ، در پنج وجه ظاهر می‌‌‌‏شود: درونی، روانی، نمادی، نهادی وآثار. از این رو می‌‌‌‏توان رگه‌‌‌‏های فرهنگ عمومی را در همه این جلوه‌‌‌‏ها یافت. فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزه‌‌‌‏های زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و آموزش و پرورش و نظایر اینها حضور دارد. از این رو نمی‌توان آن را به حوزه مشخصی محدود ساخت.

مدیر کل امور فرهنگی گفت: در اصلاح فرهنگ عمومی پنج نکته دارای اهمیت است:
1- تغییر در باورها و دیدگاه‌های مردم و مسئولان نسبت به اصلاح فرهنگی به این صورت که اصلاح فرهنگ عمومی امری پیچیده، تدریجی، کم جلوه و پنهانی و همگانی است.
2- دخالت دادن مردم برای تغییر.
3- توجه و اهمیت به قدرت فرهنگ در جریان تحول و تکامل جامعه.
4- ادراک و احساس ایجاد تغییر در فرهنگ عمومی جامعه به شکل سیستماتیک و منظم.
5- در نظر گرفتن باورهای اصیل مذهبی و ملی مردم به عنوان پایه‌های بنیادین برای تغییر.

وی در پایان بیان داشت: مجموعه فرهیخته جامعه الزهرا علیها‌السلام با پیروی از فرامین مقام عظمای ولایت که فرمودند: «فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را در راهش فدا نمایم و ما به کسانی که اهل کار فرهنگی‌اند دائم می‌گوییم، به بعضی تکرار می کنیم، به بعضی التماس می‌کنیم، بعضی را در اینجا جمع می کنیم و به بعضی پیغام می‌دهیم که آقا!! کار فرهنگی بکنید. جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است» از طلاب و مبلغان درخواست می‌کنیم در این عرصه همچون بازوان پرتوان در فرهنگ‌سازی اسلام ناب یاری‌گر ما باشند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱