مدیر جامعه الزهرا(س) اعلام کرد:

توصیف رهبر انقلاب از جامعه الزهرا(س) به عنوان مرکزی مفید و تأثیرگذار/ شفاف سازی تنگناهای بودجه ای در جامعه الزهرا(س)

نشست صمیمی مدیر جامعه الزهرا با طلاب و کارکنان 4

مدیر جامعه الزهرا با اشاره به ابلاغ اساسنامه این مرکز حوزه ای از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان جامعه الزهرا علیهاالسلام را به عنوان مرکزی مفید، تأثیرگذار و ویژه دیده اند. با این ابلاغ، جامعه الزهرا علیهاالسلام ماندنی و ماندگار و سرافراز به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی روز چهارشنبه در نشست صمیمی فصلی با طلاب، اساتید و کارکنان جامعه الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، در بخش نخست سخنان خویش به وضعیت جاری کشور و انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: امروز مسئله بصیرت و معرفت همراه با اقدام به موقع و مناسب دو رکن اساسی است که ما بارها اهمیت آن را از بیانات مختلف مقام معظم رهبری مدظله العالی دریافت کردیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام در مسیر حرکت به سمت کربلا سخنرانی‌های متعددی ایراد کردند و نامه‌های فراوانی نوشتند از جمله به دو تن از بزرگان بصره به نام‌های منذر بن جارود و یزید بن مسعود نَهشَلی نامه نوشتند که بسیار درس آموز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: وقتی نامه به دست منذر بن جارود رسید، تصور کرد که این نامه، مکر عبیدالله بن زیاد است، به همین خاطر فرستاده امام حسین علیه‌السلام را به دارالحکومه برد و عبیدالله بن زیاد، فرستاده حضرت را به شهادت رساند.

وی تصریح کرد: نامه دیگر امام حسین علیه‌السلام به یزید بن مسعود بود که وقتی نامه را دریافت کرد، با سه تیره طائفه خود در میان گذاشت، دو دسته برای جنگ در کنار امام حسین علیه‌السلام اعلام آمادگی کردند و دسته دیگر حاضر به همکاری نشدند، یزید بن مسعود برای کمک به حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام نیروهای خود ساماندهی کرد و گفت ما باید برای جنگ با یزیدیان تدبیر، برنامه ریزی و طراحی داشته باشیم، اما آنقدر تعلیل کردند که زمان حرکت برای یاری حضرت، خبر واقعه کربلا را شنیدند، این وقایع بسیار تکان دهنده و عبرت آموز است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان این که باید این موضوع در ذهن ما باشد که قیام امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هم همین گونه است، تصریح کرد: همواره وضعیت انقلاب اسلامی خاص بوده و امروز هم این وضعیت را داریم.

‌ دشمن پس از شکست در جبهه‌های مختلف وارد جنگ اقتصادی شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی بیان داشت: دشمن بی پرده و بدون تعارف، همه جانبه به میدان آمده و امروز استکبار و ایادی آن هیچ ابایی ندارند که بگویند دشمن اول ما ایران است؛ آنها نمی‌خواهند حکومت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در ایران حاکم باشد و با برنامه‌ریزی‌هایی که کرده اند، توانسته اند اقتصاد نفتی ما را به میزان قابل توجهی با رکود مواجه کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز اقتصاد ما وابسته به نفت و بسیاری از صادرات ما هم وابسته به پتروشیمی است، به تحریم‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم ملت انقلابی ایران که هشت سال جنگ جهانی را اداره کرد، با سربلندی و عظمت از این مرحله هم عبور کند.

لزوم توجه به ظرفیت‌های انسانی در شرایط امروز

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: ما در برابر دشمن دو راه پیش رو داریم، ذلیلانه ترین و مفتضح ترین تفکر این است که تسلیم دشمن شویم، هیچ فردی این راه را قبول نمی کند، بنابراین باید بر ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی همواره بر آن تأکید دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: برخی تصور می‌کنند منظور از ظرفیت‌های داخلی، تنها مباحث اقتصادی است، حال آنکه ظرفیت‌های انسانی از جمله مهم ترین ظرفیت‌های داخلی هستند که برای استفاده از آن باید همبستگی، همدلی، همراهی و وحدت ملت بزرگوار ایران روز به روز افزایش یابد.

دل‌های دوستداران انقلاب را به هم نزدیک کنیم

وی به آیه 4 سوره صف اشاره کرد و افزود: خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ؛ خدا کسانی را دوست دارد که در راه او جهاد می‌کنند [و از ثابت قدمی] گویی بنایی پولادین و استوارند»؛ صف مرصوص به هم پیوسته و درهم فشرده است و مردم ایران باید برای عبور از این مرحله اینگونه باشند؛ بنابراین امروز ما به عنوان ضروری‌ترین مسئله انقلاب اسلامی باید هر چه می‌توانیم دل‌های دوستداران انقلاب را به هم نزدیک کنیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه آنچه را امروز که در عراق مشاهده می‌کنیم باید برای ما عبرت باشد، گفت: اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب و ورود مستحکم ایشان نبود، این نقشه را برای کشور ما هم کشیده بودند، اما ایشان با قدرت ایستادند و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کردند.

صحنه انتخابات را به صحنه وحدت و همدلی تبدیل کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: در آینده نزدیک، انتخابات را در پیش داریم که ممکن است اختلاف و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند، اما انتخابات باید موجب همدلی ما باشد و همه مردم باید با خوشحالی به صحنه بیایند و به فرد مورد نظر خود رأی دهند.

وی با بیان اینکه باید بر اساس معیارها، صحنه انتخابات را به صحنه وحدت و همدلی تبدیل کنیم، اظهار داشت: ضمن پافشاری بر معیارهای اساسی خود نباید فرصت انتخابات را به صحنه اختلاف و درگیری تبدیل کنیم. نباید به هر بهانه ای گروهی را از زیر خیمه انقلاب بیرون کنیم بلکه هنر آن است که برای انقلاب و اهداف آن نیرو جمع کنیم.

ورود نخبگانی جامعه الزهرا علیهاالسلام به عرصه انتخابات

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: ما به عنوان وظیفه برای افزایش حضور مردم در انتخابات در صحنه هستیم و برای تبیین ملاک‌ها و معیارهای انقلاب در صحنه هستیم تا که نامحرمان و نااهلان به صحنه نیایند از این رو نشست‌های بصیرت افزایی برگزار خواهد شد، ولی با این حال هیچ فردی حق ندارد با عنوان جامعه الزهرا علیهاالسلام به طرفداری از فرد، حزب، گروه و دسته ای بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: البته نظرات افراد محترم است و می توانند به صورت شخصی دیدگاه های خود را اعلام کنند، اما جامعه الزهرا علیهاالسلام در انتخابات به نفع گروه، حزب و افراد ورود پیدا نمی کند به همان دلیلی که شخص رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و سپاه و ارتش و نیروهای مسلح این کار را نمی کنند.

جایگاه رفیع جامعه الزهرا علیهاالسلام باید حفظ شود

وی ابراز داشت: ما در بحث تشویق و حضور مردم در صحنه و تبیین معیارها، خطرات و آسیب‌ها، حضور فعال خواهیم داشت، اما طرفداری از فرد، گروه و حزب نمی کنیم چرا که جایگاه رفیع این مجموعه علمی حوزوی باید حفظ شود. برای همین در هر صحنه ای که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی ترسیم کردند حضور فعال خواهیم داشت.

راه اندازی 5 رشته تحصیلی جدید در جامعه الزهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی، بخش سوم سخنان خود را به مسائل داخلی جامعه الزهرا علیهاالسلام اختصاص داد و عنوان کرد: به فضل خداوند متعال و عنایت حضرت زهرا علیهاالسلام، بذری که به دست مبارک امام خمینی(ره) به نام جامعه الزهرا علیهاالسلام کاشته شد، امروز به عنوان مجموعه ای بزرگ، ظرفیت‌های فراوان دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی های گسترده علمی و آموزشی ادامه داد: در طول یک سال گذشته، ۵ رشته تحصیلی را تدوین کردیم و مراحل تصویب آن در شورای عالی سیاستگذاری انجام شد. همچنین ۱۴ رشته دیگر تدوین شده و در مرحله حال تصمیم خواهی از شورای عالی سیاستگذاری حوزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی افزود: در بحث‌های اسناد راهبردی کارهای بزرگی صورت گرفته است، دوره‌های مختلف از جمله تربیت مدرس، تربیت مبلغ، تربیت مشاور، تربیت مترجم و غیره در جامعه الزهرا علیهاالسلام برنامه ریزی  و به مرحله اجرا رسیده است.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته حدود ۶۰ عنوان کتاب توسط انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام به چاپ رسیده است، همچنین  16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده که بانوان طلبه می‌توانند آثار خود را به این نشریات ارسال کنند؛ این فعالیت‌ها با همکاری و کوشش همه طلاب، اساتید و کارکنان صورت گرفته است و خداوند متعال را برای این دستاوردها شاکریم.

شفاف سازی تنگناهای بودجه ای در جامعه الزهرا علیهاالسلام

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه یادآور شد:  امروز جامعه الزهرا علیهاالسلام در وضعیت جدیدی قرار گرفته و با تنگنای شدید بودجه ای مواجه است، بنابراین باید شفاف سازی کنیم و برای گذر از این بحران با همدلی و همکاری هم، برنامه ریزی کرده و گام برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی بیان داشت: سال گذشته بر اساس آمار معاونت امور مالی، 47 درصد بودجه مصوب را دریافت کردیم و 53 درصد بودجه در اختیار ما قرار نگرفت، با این حال به خاطر برنامه ریزی و تدبیر امور مشکل اساسی نداشتیم و در عین حال بیشترین پذیرش را داشتیم.

وی ادامه داد: امسال این تنگنای بودجه ای بیشتر شده و ما برای پرداخت حقوق‌ها، دستمزدها و حق الزحمه‌ها با مشکل جدی مواجه شده ایم تا جایی که ماه گذشته با دریافت وام و قرض توانستیم حقوق‌ها و دستمزدها را پرداخت کنیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: البته برای حل مشکل بودجه تلاش های بسیاری انجام شده، برنامه ریزی‌های مختلفی برای عبور از این تنگنا انجام گردیده و در بخش‌های مختلف، صرفه جویی شده و برای ایجاد منابع پایدار اقداماتی صورت گرفته است، با این حال در بحث‌های صرفه جویی و بهبود مسائل مالی جامعه الزهرا علیهاالسلام از پیشنهادات افراد استقبال می‌کنیم.

محدودیت در اجرای برنامه‌های جدید

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام باید روی پای خود بایستد، تصریح کرد: برای ادامه مسیر تصمیم گرفته شد تا پایان سال هیچ بخشی برنامه جدیدی را آغاز نکند، مگر اینکه از قبل هزینه آن تأمین شده باشد. 

وی بیان داشت: برخی برنامه های خاص مانند همایش کتاب سال بانوان یا انجمن‌های علمی فرهنگی بودجه خاص یا بانی مشخص دارد و بخش هایی مانند مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی نیز چون هزینه آن از سوی فراگیران دریافت می‌شود شامل این محدودیت نمی شود.

تعدیل نیرو نخواهیم داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی گفت: ما بر اساس وضعیت امسال، اضافه کاری را به جز چند مورد اضطراری حذف خواهیم کرد و همه کارکنان باید با مدیریت زمان، وظایفشان را انجام دهند.

وی یادآور شد: با وجود شرایط نامناسب اقتصادی، تعدیل نیرو نخواهیم داشت، بنابراین به شایعات توجه نکنید، مگر اینکه کسی کم کاری کند یا خودش نخواهد با مجموعه ادامه همکاری دهد. البته با توجه به تغییر چارت سازمانی، جابجایی نیرو خواهیم داشت. 

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: پرداخت حقوق اولویت ما است و برنامه‌های جاری بدون هیچ نگرانی ادامه پیدا می‌کند، پذیرش سال آینده با جدیت دنبال می‌شود و برای هزینه‌های آن تدبیر کرده ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی عنوان کرد: برای فعالیت مجموعه با همین شرایط بودجه ای برنامه ریزی‌هایی انجام داده ایم که اگر با همین شرایط ادامه پیدا کند، به صورت آرام و بدون مشکل از این تنگنا عبور خواهیم کرد.

اساسنامه جامعه الزهرا علیهاالسلام از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد

وی در ادامه اظهار داشت: اساسنامه جامعه الزهرا علیهاالسلام از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که خبر خوشی است و دستخط معظم له موجود است که در نمایشگاه دائمی جامعه الزهرا علیهاالسلام قرار خواهد گرفت. ایشان جامعه الزهرا علیهاالسلام را به عنوان مرکز مفید و تأثیرگذار و ویژه دیده اند و اساسنامه آن را ابلاغ کردند، در این اساسنامه اختیارات مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزایش یافته که امید است مشکلاتی که راجع به شفافیت وظایف سر راه ما بود، رفع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: با ابلاغ این اساسنامه، جامعه الزهرا علیهاالسلام ماندنی و ماندگار است و سرافراز به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

لزوم راه اندازی انجمن‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی

وی همچنین به وجود ظرفیت‌های طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: بسیاری از طلاب در بخش های فرهنگی و تبلیغی ظرفیت‌های خوبی دارند که باید شناسایی، معرفی و به کار گرفته شود، از این رو نظام نامه انجمن طلاب و اساتید را تدوین کردیم تا افرادی که در یک فن تخصص دارند، در کنار هم جمع شوند و با برگزاری جلسات، محصولات فرهنگی، تبلیغی و غیره ارائه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به لزوم راه اندازی و تشکیل انجمن‌های مختلف در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی، عنوان کرد: انجمن‌ها محل ظهور و بروز توانمندی ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی اساتید، فارغ التحصیلان و طلاب است و ظرفیت‌های بالفعل جامعه در حوزه‌های مختلف از جمله رسانه، فضای مجازی، شعر، پژوهش و غیره باید در این انجمن‌ها شکوفا شود.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: اگر توکل ما به دولت و بودجه دولتی باشد باید نگران باشیم. اما اگر ما به آیه شریفه «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» معتقد باشیم و باور داشته باشیم که صاحب این مجموعه، حضرت زهرا علیهاالسلام است، این دوران را به خوبی سپری خواهیم کرد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱