استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد:

امام جعفر صادق(ع) با نهضت علمی و فقهی علوم آل محمد(ص) را تبیین کردند

امام صادق

استاد درویشی گفت: امام جعفرصادق علیه السلام با نهضت علمی و فقهی خویش علوم آل محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را برای شیعیان واضح و تبیین کردند و اکنون این علوم اسلامی و انسانی مورد استفاده دانشمندان و متفکران جهان قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی، خانم رقیه درویشی در سالروز شهادت جانسوز پیشوای ششم شیعیان اظهار داشت: امام جعفر صادق علیه‌السلام در دوره‌ای از زندگیشان که دارای آزادی عمل بودند، با برگزاری جلسه های علمی و مناظره ای به تبیین علوم مختلف پرداختند که فقه ایشان را فقه جعفری می نامند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود:  امام جعفرصادق علیه‌السلام با نهضت علمی و فقهی خویش علوم آل محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را برای شیعیان واضح و تبیین کردند و اکنون این علوم اسلامی و انسانی مورد استفاده دانشمندان و متفکران جهان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امام شاگردانی را در جهت مسائل فقهی، کلامی و علمی تربیت کردند که هنوز هم شاگردان جهان اسلام و بشریت در علوم جدید مانند فلسفه و طب از این علوم بهره می برند.

تاسیس سازمان وکالت و اعزام نمایندگان به مناطق مختلف برای رفع مشکلات شیعیان

درویشی خاطر نشان کرد: همچنین حضرت امام با تاسیس سازمان وکالت و اعزام نمایندگان تربیت یافته شان، مشکلات شیعیان را بر طرف می کردند که این سازمان در امامان بعد هم توسعه پیدا کرد و در دوره غیبت صغری به اوج خود رسید.

تقیه در برابر طاغوت؛ مشی سیاسی حضرت امام صادق علیه‌السلام

وی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق علیه السلام از نظر سیاسی مظلوم واقع شدند، گفت: بعضی ها که می خواستند از امام جلوتر حرکت کنند، از این رو اعتراض می‌کردند که چرا حضرت در مقابل طاغوت سکوت را اختیار  کرده، درحالیکه ایشان با اصل طاغوت‌ستیزی موافق بودند ولی تقیه پیشه می کردند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: البته در راس تمام برنامه های پیامبران و ائمه معصومین طاغوت ستیزی بوده و حضرت امام صادق علیه‌السلام شاگردان و اطرافیان را از همنشینی با پادشاهان وحاکمان جور برحذر می داشتند چراکه از نظر اهل بیت علیهم‌السلام سیاست عین دیانت است در همین راستا با تدابیر در امور جامعه نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت نبودند.

درویشی ابراز داشت:  حضرت در سیره و عمل همانگونه که در قرآن تاکید شده است سیاستمدار بودند و در بسیاری از مواقع نارضایتی خود نسبت به حکومت را بر اساس مقتضیات زمان با قالب‌های مختلف عنوان می کردند.

 وی با اشاره به مناظره های امام صادق علیه‌السلام در زمان امامت حضرت، یادآور شد: بسیاری از دانشمندان مجذوب امام صادق علیه‌السلام  و مسائل فقهی و کلامی دین اسلام می شدند و در مناظره ها تسلیم اندیشه های دین اسلام می شدند.

متاسفانه نگاه ما به اهل بیت علیهم‌السلام  محدود است

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با تاکید بر اینکه متاسفانه نگاه ما به اهل بیت علیهم‌السلام  محدود است گفت: توجه ما تنها به یکسری از گزاره‌های اخلاقی حضرات خلاصه می‌شود، این در حالی است که بخش های مختلف زندگی امامان معصوم به ویژه  امام صادق علیه‌السلام بسیار ستودنی است و جای تامل دارد.

درویشی با بیان اینکه شناخت ما از ائمه معصومین تنها گوشه های کوچکی ازعظمت وجودی آنان است، اظهار  داشت: تصویری که از ائمه در ذهن شیعیان قرار گرفته، ناقص و تک بعدی است؛ حال آنکه ائمه از جانب خداوند خلفای بحق هستند و در عصر خویش مردم را با وظایف شرعی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی خود آشنا می کردند.

عصر امام جعفر صادق علیه‌السلام یکی از پرتنش‌ترین و هیاهوترین عصر شیعه

وی با بیان اینکه عصر امام جعفر صادق علیه‌السلام یکی از پرتنش‌ترین و هیاهوترین عصر شیعه بود، گفت: وجود مکاتب و فرقه های مختلف، مثل آرا و عقاید اهل کتاب، تفکرات فلسفی دانشمندان یونان که شبهات و اشکالات گوناگونی را پدیدآورده بودند، حتی فرقه هایی مثل معتزله، جبریه، مرجئه و غلات به مناظره می پرداختند وتنش های سیاسی حکام بنی امیه و بنی عباسی و رویش مدعیان دروغین مهدویت و مظلومیت شیعه از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: بررسی علل و عوامل شکل گیری این جریان ها درس بزرگی است که شیعیان در عصر حاضر می توانند به آن بپردازند و مقدمات ظهور را برای حکومت عدل مهدوی(عج) آماده کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات در دوره زندگانی این امام معصوم(ع) جریان مدعیان دروغین مهدویت بود، گفت: این امر بزرگترین فتنه ای بود که زمان امام صادق علیه‌السلام را تهدید می کرد.

به گفته وی، بنی عباس نیزاین ادعای دروغین را داشتند ومتاسفانه اکنون  نیز شاهد چنین ادعاهایی ازطرف افراد معلوم الحال هستیم.

امام صادق علیه‌السلام حق را در قالب تقیه مطرح می کردند

درویشی با اشاره به اینکه پیشوای ششم شیعیان در 34 سال امامت خویش با 5 تن از خلفای زمانه خویش مواجه بودند، گفت: دوره زندگانی امام در دو دوره آزادی عمل و اختناق خلاصه می شود که علیه امام و شیعیان صورت گرفت.

وی گفت: امام در بدترین شرایط تقیه، هم شیعیان را متوجه وظایفشان می کردند و هم طوری برخورد داشتند که تنش ایجاد نشود، از این رو توانستند جان شیعیان زیادی را نجات دهند و حق را در قالب تقیه مطرح می کردند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: مسلمانان در این برهه از زمان نه تنها سیادت وشیعه بودن خود بلکه بخاطر تقیه حتی مسلمان بودن خویش را نیز مخفی می کردند، لذا  حضرت ناچار بودند برای حفظ جان شیعیان، کلامشان را به گونه‌ای مطرح نمایند که در ظاهر به زعم دشمنان خوش می آمد، اما در همین زمان حضرت دوستان و نزدیکان را آگاهی می بخشیدند تا فرهنگ شیعه را ترویج نمایند.

صبر و توسعه فرهنگ عاشورایی در سیره امام صادق علیه‌السلام

درویشی به بعد اخلاقی زندگی امام صادق علیه‌السلام پرداخت و گفت: دین و اخلاق دو حقیقتی است که در اسلام و سایر ادیان از یکدیگر جدایی ندارند و در بسیاری مواقع اسلام منطق خود را در مسائل اخلاقی مطرح و گسترش می دهد.

وی، عفو، گذشت، تلاش و کار در روزهای گرم تابستان، صبر و شکیبایی در رفتار، ودر بعد عبادی و خشیت الهی را از مهم‌ترین ویژگی های اخلاقی این امام معصوم عنوان کرد و گفت: ایشان از بزرگترین زاهدان زمان خود بود و بر اساس مستندات تاریخی در سه حالت روزه، نماز و ذکر بودند .

وی با تاکید بر الگوگیری از سیره این امام همام، گفت: نکته ای که درسیره حضرت قابل توجه هست، صبر و توسعه فرهنگ عاشورایی است که برای همه جهانیان الگو است.

وی خاطر نشان کرد: حضرت در ناملایمات زندگی که ازطرف منصور دوانیقی بر حضرت روا می‌داشتند از جد غریبشان امام حسین علیه‌السلام یاد می‌کردند و حتی وقتی شبانه خانه حضرت را به آتش کشیدند و حضرت زن و بچه ها را از آتش دور می‌کردند، مکرر نام امام حسین علیه‌السلام را برزبان جاری می‌کردند؛ راوی می گوید گفتم آقاجان خانه شما را به آتش کشیدند و زن و بچه های شما در معرض‌ آتش هستند، شما از امام حسین علیه‌السلام  یاد می‌کنید؛ حضرت می فرمایند اینجا من هستم زن و بچه ها را از آتش دور کنم اما امان از مظلومی جد غریبم حسین علیه‌السلام که کسی نبود آتش دامن زن وبچه های حضرت را خاموش کند.

دریافت تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱