استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران تصریح کرد:

حجاب زمینه ای برای سالم سازی روابط زن و مرد /لزوم توجه حوزه به نظام آموزشی و تربیتی غیررسمی

بانو مجتهده گل گیری

بانو مجتهده گل‌گیری با تاکید بر اینکه حوزه باید از خودش بیرون بیاید، گفت: ما برای حوزه‌های علمیه باید سمپات‌سازی کنیم و از طریق فعالیت گسترده در نظام تربیتی غیررسمی، هوادار حوزه داشته باشیم تا اگر حتی نظام تربیتی رسمی کم کاری کرد یا گاهی نعل وارونه زد، غلبه این نظام تربیتی آنها را وادار به تسلیم کند.

به گزارش روابط عمومی، بانو مجتهده معصومه گل‌گیری ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، درباره ضرورت اقدام‌های عملی در رابطه با توسعه فرهنگ حجاب و عفاف، اظهار داشت: بند ۸ سیاست‌های کلی خانواده که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی ابلاغ شد، در مورد ایجاد فضای سالم و روابط اسلامی زن و مرد در جامعه سخن گفته و به نظر می‌رسد که اصلا بحث حجاب زیرمجموعه همین بند است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: سیاست‌های کلی خانواده، سیاست‌هایی است که به کل کشور ابلاغ شده و اصلا بحث حجاب با روابط اسلامی زن و مرد کاملا مرتبط است و برای همین در اسلام تشریح و تنظیم شده که این روابط بر چه پایه‌هایی باشد و حجاب یکی از راهکارهایی است که دین پیشنهاد کرده که روابط زن و مرد، اسلامی و سالم باشد.

تذکر با روحیه مهرورزی

وی با بیان اینکه ضوابط دیگری هم در قرآن وجود دارد از جمله اینکه ضوابط حتما سالم‌سازی بشود، تصریح کرد: ما اگر بخواهیم به طور عمیق مسئله روابط اسلامی زن و مرد را بررسی کنیم باید اجزای اصلی روابط سالم زن و مرد را اجرا کنیم.

مجتهده گل‌گیری بیان کرد: در این رابطه باید برگردیم به عقب یعنی اینکه مسئله حجاب را بدون اجرای اموری که امروز به آن می‌گویند پروتکل و قراردادها، در نظر بگیریم و ببینیم از چه طریقی می‌توانیم این کار را انجام دهیم آیا فقط با تذکر این امر عملی می‌شود یا نمی‌شود، تذکر هرچند که لازم است و اصلا نباید ترک بشود اما باید ضوابط و اصولی هم داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اصول مهم تذکر تفهمیم این مطلب به مخاطب است که ما از سر دلسوزی و احساس مسئولیت و نه از یک مقام بالا و یک مقام آمر این مطلب را می‌گوییم، گفت: باید در تذکر همان روحیه‌ای را که پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و ائمه اطهار علیهم‌السلام و دلسوزان در طول تاریخ اسلامی داشتند، داشته باشیم که امروز هم نمونه‌هایی از آن مستمر است از جمله رهبر معظم انقلاب و بعضی شخصیت‌های دیگر که بر حسب مهرورزی تذکر می‌دهند.

لزوم استفاده از ظرفیت نظام رسمی و غیررسمی آموزش در کشور

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه ما باید بدانیم که از چه طریق می‌توانیم تأثیرگذارتر باشیم، تصریح کرد: ما باید نظام تربیتی را که در کل کشور اجرا می‌کنیم مد نظر قرار دهیم که شامل دو بخش رسمی و غیر رسمی است.

وی با اشاره به بخش رسمی نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: بخش رسمی شامل دستگاه آموزش و پرورش و آموزش عالی است که مدارس، دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را شامل می‌شود که یک بخشی از برنامه‌های تربیتی باید از این طریق اعمال شود.

استاد درس خارج جامعه الزهرا علیهاالسلام  افزود: باید ببینیم کتاب‌های درسی ما تا چه حدی ظرفیت دارد و از این طریق، مطالبی را آموزش دهیم. ممکن است فراگیر ما در این مراکز آموزشی متوجه نشود ما چه اهدافی داریم اما ما با طراحی و برنامه ریزی به اهداف خودمان که پاکسازی و سالم سازی جامعه و رعایت مسائل عفاف جامعه است و به دنبالش حجاب هم خواهد آمد، خواهیم رسید.

مجتهده گل‌گیری با بیان اینکه این کار در کتب درسی به صورت‌های مختلف می‌تواند انجام بگیرید، تصریح کرد: باید تمام مفاهیم دینی مخصوصا عفاف و حجاب در کل اجزا و ارکان کشور از جمله آموزش و پرورش حل بشود.

وی ادامه داد: بچه‌های ما نباید تصاویری در داخل کتاب‌هایشان ببینید که جهت‌گیری آنها بر خلاف حجاب و عفت است یا حتی ارزش‌آفرینی ایجاد نکند، ما همواره باید به روزرسانی داشته باشیم، اصول و پایه‌های عفاف را شناسایی کنیم، راهکارهایش را بیابیم و بعد همپای جامعه و نسل جوان حرکت کنیم.

استاد درس خارج جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در آموزش عالی هم به همین ترتیب است، افزود: بخشی از مطالب را می‌توانیم در کتب وارد کنیم. اصلا فضاسازی و شکل‌سازی برای ایجاد عفاف یک مدلی باشد که هر وقت کسی وارد این فضا می‌شود خودبه خود تحت تاثیر قرار بگیرد بدون اینکه اصلا هیچ گفتاری در میان باشد.

نفوذ به نظام تربیتی غیررسمی

بانو مجتهده گل‌گیری با اشاره به نظام تربیتی غیررسمی تصریح کرد: این نظام تربیتی هم دو رکن اصلی دارد، یکی از این رکن‌ها خانواده و دیگری تمام رسانه‌ها  چه صداو سیما و چه رسانه‌های مکتوب هستند.

استاد درس خارج جامعه الزهرا علیهاالسلام  ادامه داد: باید راهکارهایی پیدا کنیم که هم در بخش خانواده که از ارکان نظام تربیتی غیررسمی اند کارهایی را تولید کنیم و همه فکرمان را به کار ببریم و در رسانه هایمان، البته الان بخش مهمی از رسانه‌های مکتوبمان اصلا در اختیار ما نیستند نه تنها در اختیار ما نیستند بلکه نعل وارونه می‌زنند و در اختیار دشمنان ما قرار دارند و برای پیاده کردن اهداف دشمنان قلم می‌زنند.

وی افزود: این‌ها از دست ما خارج اند و باید با برپایی یک نظام قضایی مقتدر نوبت به آنها هم برسد، یعنی قواعد قوانین و ضوابطی تعریف شود. همین حالا یکی از شخصیت‌های حقوقی و مسئول کشور در مورد روح الله زم حرفی زده است که خوراک تمام رسانه‌های خارجی و دشمنان ما شده است که این کل نظام را زیر سوال می‌برد که یک فردی در بخشی از ارکان نظام باشد و این حق را به خودش بدهد و نظام را در این سطح تخریب کند. ما در نظام رسمی باید برای این مسئله فکری کنیم و قوه قضائیه هم گاهی در این رابطه ورود کند تا به تدریج این روند اصلاح شود.

نقش‌آفرینی حوزویان در ذائقه‌سازی

مجتهده گل‌گیری با بیان اینکه در نظام غیررسمی آموزش از جمله خانواده و رسانه ها، جامعه الزهرا علیهاالسلام و مراکز حوزوی می‌توانند فعالیت کنند، عنوان کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام چندین هزار طلبه دارد که می‌توانند با آموزش‌هایی در حوزه مباحث خانواده، تربیت فرزند و مسئله فضای مناسب که بدون قول و گفتار در تربیت تاثیرگذار است، فعالیت کنند. ما باید با هم اندیشی و هم فکری در مورد کلماتی که امروز رایج است از جمله فرهنگ‌سازی، سلیقه سازی و ذائقه‌سازی و توجیه و تعریف آن نقش آفرینی کنیم.

استاد درس خارج جامعه الزهرا علیهاالسلام  با تاکید بر لزوم بررسی تغییر سبک زندگی مردم، عنوان کرد: بررسی این موضوع و شروع فعالیت در این عرصه نیاز به هم اندیشی و هم فکری دارد تا برای این مسئله راهکارهای عملی پیدا کنیم.

وی افزود: راهکارهای عملی گاهی در نوع پوشش خانم هاست و گاهی درنوع تفکر و بینش اساتید . باید اساتیدی داشته باشیم که دنیا گرا نباشد و آخرت گرا باشند، اما آخرت گرا نه به این معنا که زاهد باشند که گوشه‌ای بنشینند آخرت گرا به معنای آدم فعال و دارای احساس مسئولیت و آدمی که ظاهر و باطنش فرهنگ اسلام را تجویز می‌کند. این جریان سرازیر می‌شود و وارد جامعه الزهرا علیهاالسلام و خانواده و جاهای دیگر می‌شود.

لزوم سمپات سازی حوزه‌های علمیه

بانو مجتهده گل‌گیری با بیان اینکه راه‌های مختلفی را می‌توانیم طی کنیم که بخشی از آن انجام شده است، تاکید کرد: لازم است این حرکت‌ها را گسترش بدهیم. اوایل انقلاب اسلامی واژه ای به نام «سمپات» آمد که معنای هوادار بود. کسانی که در مرکز و در حلقه‌های اولیه منافقین نبودند اما در حد یک سمپات از آنها انتظار داشتند. مثلا روزنامه می‌گرفتند و در خیابان می‌ایستادند و افکار خودشان را منتشر می‌کردند. ما برای حوزه‌های علمیه باید سمپات‌سازی کنیم، هوادار حوزه ایجاد کنیم چون همه حوزوی نیستند.

وی افزود: می‌توان در کلاس‌های مختلفی که غیرحوزویان حضور دارند بحث‌های معرفتی از جمله آشنایی با زنان و مردان موفق مطرح شود در این مسیر ممکن است خانم‌هایی که حجاب خوبی ندارند بعد از یکی دو سال که تحت تعالیم اسلامی قرار گرفتند بدون اینکه اصلا اسمی از حوزه باشد، اصلاح شده و جذب حوزه شوند.

استاد درس خارج جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: هدف ما تربیت است با عناصر خامی که در اختیار داریم می‌توانیم طلبه تربیت کنیم وقتی مدتی با ما رفت و آمد کرد اگر خلق ما خلق اسلامی بود و جنبه جبهه‌گیری نبود همانند این است که طلبه تربیت کرده‌ایم.

وی با تاکید بر روی اینکه حوزه باید از خودش بیرون بیاید، افزود: باید از خودمان بیرون بیایم این بیرون آمدن هم انواع مختلفی دارد، یکی از راه‌ها ایجاد کانون‌های جذب افراد است که می‌تواند مثلا در قالب یک کلاس خیاطی باشد و یا می‌تواند در حسینیه‌ها و مساجد صورت بگیرد و حتی الان در شرایط کرونا هم می‌شود شرایطی اعمال و اجرایی کرد.

لزوم تکثر مراکز تربیتی غیررسمی از سوی حوزه

بانو مجتهده گل‌گیری با اشاره به اینکه اولین همت حوزویان باید در تکثر مراکز تربیتی غیررسمی باشد، خاطرنشان کرد: ما باید مراکز تربیتی مختلف با اشکال و رویکردهای مختلف داشته باشیم. می‌توانیم از مساجد، حسینیه‌ها و کانون‌های دینی آغاز کنیم، ممکن است در هر کدام از این کانون‌ها ۵ نفر حضور داشته باشند اما در کشور بسیار می‌تواند از این تجمع‌های ۵ نفره تشکیل شود.

استاد درس خارج جامعه الزهرا علیهاالسلام  تاکید کرد:  این روش می‌تواند از بهترین روش‌هایی باشد که از این طریق نفوذ فرهنگی و تربیتی داشته باشیم. نظام تربیتی غیردولتی غیررسمی را هرچه گسترده تر داشته باشیم بهتر است. آنقدر آن را گسترده کنیم که غالب شود و حتی اگر نظام تربیتی رسمی کم کاری کند یا نعل وارونه بزند، فعالیت گسترده ماآنها را هم وادار به تسلیم کند.

وی افزود: این رویه باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی و از آنجا به مجلس ارائه شود تا به صورت نهادینه قانونی شود. یعنی چیزی که رسمی شده و صحتش اثبات شده است نهادینه قانونی شود.

وی با تاکید براینکه اصل خستگی ناپذیری و ناامید نشدن باید دنبال شود، افزود: امام جمله کلیدی‌ای در این رابطه گفته‌اند و فرمودند: «ما مامور انجام وظیفه‌ایم مامور به نتیجه رسیدن نیستیم»، اگر ما این بینش را داشته باشیم که باید وظیفه و تکلیف خودمان را بشناسیم که هدفمان رسیدن به نقطه مطلوب نیست، اگر به هدفمان رسیدیم که چه بهتر و اگر نرسیدیم مجاهد از دنیا می‌رویم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱