رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) تصریح کرد:

استنادات قرآنی اصول ارزشی بیانیه گام دوم انقلاب

حجت الاسلام ابوالقاسم زاده

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابوالقاسم‌زاده ضمن تشریح استنادات قرآنی اصول ارزشی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: در این بیانیه، ارزش‌های زیادی مانند جهاد و تلاش، مبارزه با فساد، علم، معنویت و تقوا مطرح شده که همه برگرفته از آیات قرآن کریم است.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم‌زاده، در نشست «اصول ارزش‌شناختی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن کریم» که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه عمدتاً مبانی و اصول را به معنای یکسان به کار می‌برند، گفت: ممکن است این دو یک معنای لغوی داشته باشند، ولی در اصطلاح، میان آن‌ها تفاوت وجود دارد؛ مبانی بنیان‌های نظری بحث است که مفروض گرفته می‌شود و آن را اثبات نمی‌کنیم، بلکه براساس آن مباحثی را ثابت می‌کنیم، اما اصول، بایدها و نبایدهایی است که باید برای رسیدن به اهداف مدنظر به آنها عمل کنیم.

مراد از «اصول» و «ارزش»

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: یکی از مبانی در مورد انسان این است که او از دو بعد مادی و روحانی برخوردار است. ماتریالیست‌ها انسان را تک‌بعدی دانسته و به همین جسم منحصر می‌کنند و با این مبنا سعادت و کمال انسان را تعریف می‌کنند و آن را محدود به دنیا و منحصر به لذات جسمی و شهوانی می‌کنند. است. در حالی که اگر انسان را دو ساحتی بدانیم، بی تردید سعادت و کمال حقیقی را باید به حقیقت انسان که نفس مجرد، روحانی و جاویدان است، برگردانیم.  

استادیار و مدیر گروه اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه به هر امر مطلوبی، ارزش گفته می‌شود، تصریح کرد: این امر مطلوب در اقتصاد و سیاست و اجتماع تفاوت دارد. امر مطلوب در اقتصاد، سود و در اخلاق کاری ارزشمند است که ما را به غایت و هدفمان که همان سعادی حقیقی است، برساند؛ مثلاً برای رسیدن به کمال، باید کارهایی کنیم که مطلوب هستند.

وی با اشاره به اصول ارزش‌شناختی بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این بیانیه در حوزه‌های علم و معنویت، اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال، عزت ملی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی فرمایشاتی دارند که هرکدام برخاسته از اصول ارزش‌شناختی است. ایشان در این بیانیه، معنویت و اخلاق را جهت‌دهنده همه حرکت‌های اجتماعی می‌دانند و می‌فرمایند که نبودن اخلاق حتی با برخورداری از نعمات مادی زندگی را به جهنم تبدیل می‌کند و هرقدر وجدان اخلاقی در جامعه رشد کند، برکات بیشتری را به همراه خواهد داشت؛ البته اخلاق و معنویت با دستور و فرمان ایجاد نمی‌شود؛ حکومت‌ها اول خود باید منش اخلاقی داشته باشند و زمینه آن را ایجاد کنند و با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق بستیزند و اجازه ندهند که جهنمی‌ها، مردم را فریب دهند. بنابراین کسی دنبال این نیست که به زور مردم را به بهشت ببرد، اما باید جلوی کسانی را که به زور قصد دارند مردم را جهنمی کنند، گرفت.

دسته‌بندی ارزش‌های اخلاقی مطرح شده در بیانیه

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اخلاق‌های چهارگانه، اضافه کرد: اخلاق فردی ارتباط انسان با خود، اخلاق الهی ارتباط انسان با خدا، اخلاق اجتماعی ارتباط انسان با جامعه و اخلاق زیستی ارتباط فرد با محیط زیست است. در بیانیه، واژه اخلاق ۲۳ مرتبه و واژه ارزش 8 مرتبه به کار رفته است. تحجر، تردید، تکبر، امید کاذب و انفعال، نومیدی، فقر، وسوسه و لقمه حرام از جمله رذائلی است که در بخش اخلاق فردی در بیانیه مورد توجه است. در اخلاق اجتماعی هم فضائلی مانند آزادی، آزادی‌خواهی، آزادی اجتماعی، عدالت، استقلال، عزت ملی، بینش سیاسی، دفاع مقدس و دفاع از مظلوم، تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمن، تواضع، خدمتگزاربودن وخیرخواهی مورد اشاره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم‌زاده ادامه داد: خیانت، تظاهر، بی‌رحمی، دروغ، بدخواهی، کینه‌توزی، زورگویی، باج‌طلبی، تحریم و تهدید، فتنه و فساد اقتصادی، وسوسه ریاست و مقام، تبعیض در توزیع، فریب دادن، بی‌عدالتی و شقاوت از جمله رذایل اخلاق اجتماعی ذکرشده در بیانیه است. در اخلاق بندگی هم معنویت، ایمان، جوان و انسان مؤمن، نورانیت قلب، اسلام، هدایت الهی، شکر، ذکر و دعا، تدین و حمد و سپاس و اخلاص در عمل برخی فضائل مورد اشاره در بیانیه است و نومیدی از رحمت خدا، تکبر، خودخواهی و لقمه حرام از جمله رذائل است. همچنین جنگ‌افروزی جزء مهمترین رذایل در حیطه اخلاق زیستی است که صدمات جبران‌ناپذیری برای محیط زیست دارد. در فضائل هم می‌توان به مصرف به اندازه و پرهیز از اسراف اشاره کرد، که در این صورت، محیط زیست آسیب نمی بیند و می توان محیط سالم‌تری داشت.

برخی مستندات قرآنی فضایل و رذایل مطحرح شده در بیانیه

وی با اشاره به استناد فضائل و رذائل به قرآن، بیان کرد: قرآن کریم آیات متعددی درباره اخلاق و ارزش‌های اخلاقی از جمله عقلانیت، همت و تلاش و سرعت عمل، احساس مسئولیت، وجدان کاری و امید به آینده دارد. در آیات متعددی از تعبیر لعلکم تعقلون استفاده کرده و در آیه دیگری فرموده است: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ»؛ در آیه ۱۵۱ انعام فرمود: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» که بر ارزش‌های الهی تأکید می‌کند. همچنین در آیات۱۱ یوسف، ۵۳ و ۵۴ طه، ۹ زمر هم به ارزش‌های اخلاقی دیگری می‌پردازد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در آیه «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى»؛ تأکید می‌کند که مسئولیت کار انسان با خود او هست و گناه کسی را به پای دیگری نمی‌نویسند؛ در آیه ۳۶ اسراء «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» هم فرموده است که چشم و دل و گوش انسان مسئول هستند و نباید از آن چه نمی‌دانیم، پیروی کنیم، زیرا باید پاسخگو باشیم. آیه ۷۲ احزاب «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» هم بر سپردن امانت به انسان تأکید شده است.

استادیار گروه اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه بخشی دیگر از فضائل مطرح شده در بیانیه، جهاد و تلاش و همت است که در زمره اخلاق فردی و اجتماعی است، افزود: در بیانیه با تعابیر مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛ مدیریت جهادی، کار و تلاش و عمل؛ بنابراین انقلاب در گام دوم کارهای مهم و سختی را پیش رو دارد و همت در این مقطع بسیار مهم است. در قرآن هم آیات متعددی وجود دارد؛ مثلا قرآن همت را در مورد کارهایی به کار برده که موانعی وجود دارد و با مشکلات روبه‌روست. در آیه ۳۹ نجم، فرموده: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» یعنی وجود انسان به سعی و تلاش اوست، ۳۶۶ مرتبه فعل و جهد و مجاهده و سعی هر کدام به کار رفته است. پیامبران عمدتاً کشاورزی، چوپانی، آهنگری و کارگری و خیاطی و برخی مانند هود و صالح تجارت می‌کردند و سلیمان حصیربافی داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم زاده با اشاره به آیه هفتم شرح «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»، گفت: در آیه ۱۰ سوره جمعه، «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» هم تأکید دارد وقتی نماز جمعه تمام شد، در زمین پخش شوید و دنبال روزی بروید و یا آیه ۶۹ عنکبوت «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» بر جهاد و مقاومت تأکید کرده است. امید هم که در بیانیه مورد اشاره است؛ در قرآن در آیاتی مورد توجه هست؛ از جمله در آیه ۵۳ زمر قرآن فرموده است: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»؛ یا ۸۷ یوسف «وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»؛ که نومیدی از رحمت خدا را به کافران نسبت داده است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱