ازدواجی مقدس و آسمانی؛ الگویی برای کل نسل بشر

سالروز ازدواج امام علی و حضرت زهرا

روز اول ذی الحجه سالروز ازدواج زوج آسمانی است که درآن حوریان و ملائک جشن و پایکوبی می‌کنند و هلهله کنان این پیوند را به یکدیگر تبریک می‌گویند روزی که در آن حضرت علی(ع) و زهرای اطهر(س) دست در دست مولایشان زندگی به سبک ساده زیستی و آسان را آغاز می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی، روز یکم ذی الحجه سالروز ازدواج زوج آسمانی است که درآن حوریان و ملایک جشن و پایکوبی می‌کنند و هلهله کنان این پیوند را به یکدیگر تبریک می‌گویند روزی که در آن حضرت علی علیه السلام و  زهرای اطهر علیهاالسلام دست در دست مولایشان زندگی به سبک ساده زیستی و آسان را آغاز می کنند.
روزی که در آن ملائک صف به صف یاس می ریزند و جشن و سرور را زمزمه می کنند ازدواجی که رنگ و بوی الهی دارد و هر بخش آن نوید خبری خوش است زندگی که ثمره آن سلسله امامت و ولایت است.
حضرت زهرا علیهاالسلام یگانه دردانه دخت نبی اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که هم کفو و هم شان ایشان مردی جز علی علیه السلام نیست که اخلاق و ایمان او زبانزد عام و خاص بود. علی علیه السلام با دستی خالی اما قلبی آکنده از عشق و ایمان به خواستگاری دختری رفت که کوثر و ریحانه رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بود.
در تاریخ نقل شده است هنگامی که حضرت علی علیه السلام برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام رفت، حضرت حدود ۹ سال داشتند. امام  علی علیه السلام وقتی درب خانه را زد پیش از آنکه خودشان را از پشت پرده معرفی کنند، پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اذن ورود را به خانه دادند و گفتند: «درب را باز کنید. کسی پشت درب است که محبوب خدا و رسول محسوب می شود».
علی علیه السلام وارد منزل شدند و سلام کردند و از روی شرم چشمانشان را بر زمین دوختند و شرم از پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم مانع گفتن خواسته‌شان شد. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که خود حالات رفتاری و روحی امام علی علیه السلام باخبر بود، سکوت را شکستند و فرمودند: «می‌بینم برای حاجتی اینجا آمده‌ای. خواسته‌ات را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو که خواسته‌ات پیش من پذیرفته است».
حضرت علی علیه السلام که برای خواستگاری دختر پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به خانه ایشان رفته بود، خواسته خود را اینگونه بیان کرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا! به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم می‌باشید.‌ای رسول خدا! اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می‌پذیرید؟» 
پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ماجرای خواستگاری امام علی علیه السلام را برای دخترش بازگو کرد، خانه ناگهان غرق در سکوت شد و حضرت فاطمه علیهاالسلام از سر حیا ساکت ماند و حرفی نزدند. به ناگاه بانگ تکبیر پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بلند شد: «اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست».
اینگونه بود که داستان ساده زندگی علی علیه السلام و زهرا علیهاالسلام رقم خورد زندگی که در آن مهریه و جهیزیه ای اندک اما معنوی شکل گرفت.
روز یکم ذی الحجه سالروز ازدواج زوج آسمانی است که درآن حوریان و ملایک جشن و پایکوبی می‌کنند و هلهله کنان این پیوند را به یکدیگر تبریک می‌گویند روزی که در آن حضرت علی علیه السلام و  زهرای اطهر علیهاالسلام دست در دست مولایش زندگی به سبک ساده زیستی و آسان را آغاز میکنند.

زندگی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام؛ الگوی کامل برای بشریت 
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام زندگی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا علیهاالسلامالگوی کامل برای همه خواند و گفت: در تاریخ اسلام از این ازدواج به عنوان شایسته‌ترین و مستحکم‌ترین پیوندها یاد می‌شود. یک الگوی موفقی که جوانان در هر عصری می‌توانند با الهام گرفتن از آن زندگی ساده و بی آلایش را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.
خانم رقیه درویشی با اشاره به اینکه فرضیه ازدواج در همه ادیان بوده است گفت: این امر حسنه مورد ستایش بوده است اما امروزه متاسفانه ازدواج موجب هجمه دشمنان قرار گرفته است و تلاش می‌کنند این امر مقدس و آسمانی شکل نگیرد.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: در سند ۲۰۳۰ که بعضی‌ها هم مبلغ و مروج تفکرات غلط آن هستند وقتی خانواده را تعریف می‌کنند از ازدواج پاک وآسمانی که عقلا و عرفا و شرعا پسندیده است به عنوان ازدواج سنتی نام برده می‌شود که گویا تاریخ انقضای آن گذشته و آن را تحقیر می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: در این سند ازدواج همجنس، ازدواج با حیوان، ازدواج سیاه و سفید را محترم می شمارند لذا از این رو باید ابتدا نوع نگاه به ازدواج را اصلاح کرد و بر اساس آن یک پیوند ساده و محکم را بناکرد.
درویشی با بیان اینکه حضرت  خواستگارهای بسیاری داشتند اما می دانستند که ازدواج کردن با مولای اول شیعیان که هم کفو و همتای ایشان است موفقیت و خوشبختی حقیقی را در زندگی به ارمغان خواهد آورد تاکید کرد: خوشبختی در زندگی یک تفاهم دو جانبه بین زوج هاست که در دین اسلام از آن به هم کفو بودن یاد شده است به اشتباه برخی هم کفو بودن را با همدلی یکی می دانند که این دو مقوله جداگانه است چرا که همدلی به صورت غریزی و از روی علاقه بین دو نفر ایجاد می شود و  هم کفو بودن تنها در مسائل ظاهری و مادی نیست.

زندگی بر اساس اعتقادات و باورهای دینی
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ازیک جهت زندگی بر سه قسم است گفت: یک نوع زندگی لذت محورانه داریم که برگرفته از مکتب اومانیسم است و ازاین دیدگاه آنان بر این باور هستند که انسان چون یک بار به دنیا میآید و در این یک بار باید از زندگی کردن لذت ببرد. نوع دیگر زندگی معامله گرانه است که در آن افراد اگر خوبی ببینند خوبی خواهند کرد و اگر بدی ببینند نیز بدی می کنند در نوع سوم زندگی بر اساس اعتقادات و باورهای دینی است که این نوع زندگی همان بودکه حضرت علی علیه السلام و زهرا علیهاالسلام انتخاب کرده بودند به گونه ای که در همه مسائل زندگی پایبند باورهای دینی بودند وبانگاه عرشی به آن می نگریستند.
درویشی خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی ساده زیستی را با ساده لوحی یکسان می بینند که این تفکر بسیارغلط است چراکه ساده زیستی بر اساس صداقت و کمال و به دور از همه تشریفات و چشم و هم چشمی است. چشم و هم چشمی و تجملات در زندگی مانند تار های عنکبوت است که هر قدر بیشتر شود انسان را احاطه کرده و آن را از هستی تباه می کند.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه برخی به دنبال ترویج مصرف گرایی و تجملات هستند گفت: این افراد در مرداب تجملات فرو خواهند رفت و با بالاآوردن قرض و بدهکاری زندگی را از شیرینی و آرامش و استحکام آن خارج میکنند.

خانواده بالنده ومتعالی الگو شود
به گفته وی از یک دیدگاه خانواده را به سه نوع میتوان تقسیم کرد:بالنده و متعالی، گسسته و آشفته. در خانواده بالنده ومتعالی مشکلات اقتصادی و سایر موارد وجود دارد اما اعضای خانواده با مسائل عاقلانه برخورد کرده و آنها را درست مدیریت می کنند در حالی که اگر مشکلات خانواده کنترل نشود کم کم باعث شکل گیری طلاق های عاطفی که خانواده آشفته را رقم میزند و در نهایت منجر به گسسته شدن بنیان های خانواده می شود.
وی با اهتمام بر اینکه جوانان ساده زیستی را از سیره معصومان بیاموزند گفت: زندگی حضرت علی علیه السلام وفاطمه زهرا علیهاالسلام آراسته به کمالات معنوی و ساده زیستی بود و یک نمونه کامل و جامع است.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام بر تربیت صحیح فرزندان نیز تاکید کرد و گفت: شخصیت آینده کودکان بر اساس رفتار و گفتار والدین شکل می گیرید از این رو خانواده ها در تربیت فرزندان تاثیرگذار هستند از این رو باید در این زمینه نیز الگوگیری کنند زیرا زندگی این زوج آسمانی و الهی منجر به شکل گیری سلسله امامت و ولایت شد.

حضرت علی علیه السلام و زهرا علیهاالسلام هم کفو و همتای یکدیگر 
طاهره حیدری مجد نیز با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر رسول اکرم در آن زمان از دوشیزگان ممتاز عصر خود و پدر و مادرش از شریف ترین و اصیل ترین خانواده‌های قریش بودند، گفت: آن حضرت به عالی ترین کمالات انسانی آراسته بود. همواره مورد توجه بزرگان قریش و رجال باشخصیت و ثروتمند قرار داشت و در مواردی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  خواستگاری می کردند اما پیامبر از جانب خدا مامور بود نور را با نور کابین ببندد. تزویج فاطمه قبل از آن که روی زمین صورت پذیرد  به فرمان خداوند در ملا اعلی میان فرشتگان انجام گرفته است علی علیه السلام و زهرا علیهاالسلام هم کفو و همتای یکدیگر بودند و از لحاظ بعد معنوی و عصمت کامل بودند از این رو اگر حضرت علی علیه السلام نبودند هیچ کسی هم کفو این بانو نمی شد.
به گفته این استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام در عالم وجود یکی از مهمترین مباحث، زوجیت است تا از این طریق انسان‌ها در کنار یکدیگر احساس آرامش و آسایش کنند که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. باید ابعاد مختلف زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام و امام اول شیعیان برای همه مردم تبیین شود تا با این الگوی عملی بتوانند زندگی آرامی را داشته باشند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه باید جوانان با الگو قرار دادن ازدواج حضرت علی وفاطمه زهرا سلام الله علیهما در آسان برگزار کردن وتشکیل خانواده زندگی خود شروع کنند، گفت: امروز شاهد حضور جوانان با مدارک عالی تحصیلی و یا موقعیت های خوب اجتماعی و بدون سرمایه مادی هستیم که به خاطر هزینه های ازدواج تن به آن نمی دهند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم راه و رسم ازدواج صحیح را عملاً به مسلمانان آموزش داد این ازدواج باید درسی باشد برای تمامی مسلمانان که اگر جوانی به خواستگاری به منزل آنها آمد باید قبل از هر چیزی جنبه‌های دینی واخلاقی اورا مورد بررسی قرار دهند اگر جوانی متدین وپرهیزکار بود ولی از مال دنیا بی بهره بود بهتر از مردی است که در رفاه مادی بوده ولی هوسران بی تقوا باشد زیرا ثروت نه تنها مایه خوشبختی نیست بلکه بسیار ی اوقات مایه وبال وگرفتاری میشود.
حیدری مجد با اشاره به اینکه امروز دچار مشکل بزرگ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در تاریخ هستیم گفت: تحریم ها و فشارهای اقتصادی مشکلاتی را ایجاد کرده است. امروز هزینه های تالار، آتلیه ها، سرویس های طلا و تهیه جهیزیه های سنگین وسایر موارد و چشم و هم چشمی به قدری زیاد و مشکلاتی را به بار آورده است که ازدواج وتشکیل خانواده جز مشکل‌ترین بحثهای اجتماعی جامعه اسلامی شده در صورتی که ثروت وموقعیت اجتماعی و مدرک تحصیلی به تنهایی  عامل سعادت وخوشبختی در زندگی مشترک نیست.
استاد اخلاق حوزه با تاکید بر اینکه امکانات مادی آرامش نمی آورد گفت: شاید درمرحله اول امکانات مادی آسایش ظاهری را به همراه آورد ولی به آرامش روحی وروانی نمی رسد استاد حوزه در ادامه فرمودن از این رو یک زن و یک مرد قبل از ثروت نیازمند اخلاق و تقوا هستند تا از این طریق زندگی آرام و توام با آسایشی را داشته باشند. در روایات آمده است که پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند دخترم همسری را برای تو انتخاب کرده ام که با ایمان ترین وبا تقوا ترین انسانها است.
وی با اشاره به اینکه امروز شاهد افزایش قیمت طلا و لوازم خانگی هستیم گفت: خانواده های دختر و پسر با یکدیگر توافق کنند تا بدون چشم و هم چشمی تشکیل خانواده دهند در زندگی حضرت زهرا می بینیم که مهریه و جهیزیه ایشان بسیار کم بوده است. آنچه که امروزه ارزش زن و مقام او را بالا می برد مهریه های سنگین نیست بلکه درجه ایمان و اخلاق اوست.

حیدری مجد اضافه کرد: در تاریخ نقل شده است که رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از امیرالمؤمنین علی علیه السلام پرسیدند: یا علی! آیا برای عروسی چیزی داری؟ پاسخ داد: تمام ثروت من یک شمشیر، یک زره و یک شتر است که پیامبر فرمود: تو مرد جنگ و جهادی و بدون شمشیر نمی توانی در راه خدا جهاد کنی، شمشیر از لوازم و احتیاجات ضروری تو است. شتر نیز از ضروریات زندگی تو محسوب می شود، باید به وسیله آن امور اقتصادی خود و خانواده ات را تأمین کنی، پس می ماند زره توکه من آن را به عنوان مهریه زهرا می‌پذیرم علی علیه السلام به بازار رفت با فروش زره خود را فروخت به چهار صد درهم وآن را به عنوان مهریه خدمت رسول خدا تقدیم کرد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن مبلغ را چند قسمت کرد بخشی از آن را به اصحاب داد تا جهیزیه حضرت زهرا سلام الله علیها را که ساده ترین وسایل زندگی بود خریداری کنند.

لزوم ازدواج به موقع و فرزندآوری
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه امروز شاهد افزایش سن ازدواج هستیم گفت: در گذشته سن های ازدواج برای دختران زیر ۲۰ سال بود، اما امروز بالای ۳۰ تا ۳۵ سال شده است و به تبع آن نیز پسران در سن بالا گرایش به ازدواج دارند. یک زن و مرد در کنار یکدیگر نیز می توانند مدارک تحصیلی بالا را طی کنند و به موقعیت های اجتماعی مناسب دست پیدا کنند. به موقع ازدواج نکردن یکی از ترفندهای و آثار استکبار جهانی است که از این طریق به دنبال دورکردن جامعه از ارزش ها و بنیان های خانواده است.
وی ادامه داد: امروز دختران و پسران مجرد در جامعه اسلامی زیاد شده که این امر آسیب های اجتماعی و اخلاقی بسیاری را به همراه خواهد شد ضمن اینکه بر اساس آمارها بالاترین تعداد دختران و پسران مجرد را داریم که این امر مخاطره برای جامعه شیعه است. امروز دشمن در یک جنگ نابرابر بر روی فروپاشی خانواده ها در فضای مجازی کار کرده و به دنبال فروریختن ارزش های معنوی در جامعه است و با این فضاها گناه نیز زیاد شده است.
حیدری مجد با اشاره بر اینکه فرزندآوری در جامعه کمرنگ شده است گفت: نه تنها دختران و پسران در سن بالا تن به ازدواج می دهند بلکه تنها به یک فرزند داشتن اکتفا می کنند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا چندوقت دیگر پیرترین کشور در جهان خواهیم شد به گونه ای که اکنون کشورهایی با جمعیت پیری در جهان وجود دارند که حاضر هستند از اتباع برای نیروی کار و سایر موارد استفاده کنند.
به گفته وی، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۴۲ مرتبه به موضوع فرزندآوری تاکید کرده چرا که در ۳۰ سال آینده ما جزء پیرترین کشورهای جهان خواهیم بود. لازمه رشد بالندگی ما در امور اقتصادی سیاسی فرهنگی دارا بودن جمعیت جوان با اعتقادات مذهبی شیعه است. لازمه رسیدن به اهداف بلند اسلامی و الهی ازدواج آسان و به موقع با آوردن فرزندان صالح تحت تربیت صحیح اسلام امکان پذیر است.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: گذاشتن فرزندان در مهدهای کودک از دیگر مشکلاتی است که رواج پیدا کرده است و با تصویب قانون ۲۰۳۰ مباحث ضدفرهنگ شیعی به کودکان آموزش داده می شود. دشمن با ترویج فرهنگ غربی به دنبال دور کردن خانواده ها از فرهنگ مهدوی و انتظار برای مهدی موعود علیه السلام و زندگی توام با عدالت و آرامش است.
وی خاطر نشان کرد:به نظر می‌رسد در این زمینه ازدواج وتشکیل خانواده بر محور زندگی حضرت علی وحضرت زهرا سلام الله علیهما باید تبلیغ و ترویج بیشتری خصوصاً در برنامه‌های تلویزیونی صورت پذیرد  فرهنگ سازی بیشتر به خصوص با معرفی خانواده‌های موفق و نیز کتب وآثار پژوهش حتی در فضاهای علمی و دینی و تحقیقاتی می تواند در اهمیت تبیین ضرورت موضوع نقش بسزایی داشته باشد.

تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱