برگزاری نخستین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه

همایش جایگاه زن و خانواده در حیات طیبه

دهمین همایش علمی پژوهشی حیات طیبه و نخستین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش واحد روابط عمومی و بین‌الملل، دهمین همایش علمی پژوهشی حیات طیبه و نخستین همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با حضور جمعی از علما و فضلا در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

حضور علمی آموزشی زنان در اجتماع، حضور اجتماعی زنان در عرصه‌های نوین، اشتغال و مدیریت اجتماعی زنان، وظایف جامعه و حکومت در قبال خانواده، اسناد بین‌الملل و ملی در حوزه زن و خانواده از منظر فقه مذاهب، آسیب‌ها و راهکارها و  جریان‌های فکری معاصر جهان اسلام در حوزه زن و خانواده از محورهای این همایش است.

در این همایش پس از خیر مقدم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی و پخش کلیپی از رهبر معظم انقلاب صاحب مقاله برگزیده دوم به تبیین مباحث مقاله خود پرداخت.

ارائه مقاله برگزیده اول و گزارش از پنج کمیسیون از دیگر برنامه‌های این همایش بود که در ادامه آیت‌الله حسینی قزوینی، استاد حوزه علمیه قم و مدیر مؤسسه تحقیقاتی ولی عصر به ایراد سخنرانی پیرامون جایگاه زنان از دیدگاه اسلام پرداخت و در پایان همایش جوایزی به برگزیدگان اهدا شد.

دغدغه‌های جریانات معاصر ناشی از سکولار بودن آنها نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزایی، رئیس کمیسیون جریان‌های فکری معاصر جهان اسلام در حوزه زن و خانواده در این همایش اظهار کرد: جریانات معاصر شبهه نیستند بنابراین با روح شبهه ناک بودن نباید با جریانات مواجه شد بلکه این جریانات تلاش‌هایی هستند تا بتوان با چالش‌ها مقابله کرد.

وی با اشاره به جریان سکولار گفت: این امر به دلیل ناکارآمدی و عدم پاسخگو بودن جریان‌های سنتی است بنابراین چنین همایش‌هایی باید منجر به خیزش علمی شود.

ضرورت نگاه بنیادی برای دستیابی به نتیجه مطلوب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی نیا، رئیس کمیسیون اسناد بین المللی در حوزه زن و خانواده گفت: اگر بخواهید حق همایش را ادا کنید باید نگاه جامع تر داشته باشید تا این همایش به ثمر برسد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه کتابخانه‌ای و منحصر به متن نمی‌تواند کاربرد داشته باشد و به طور طبیعی نیاز را برطرف نمی‌کند.

رئیس کمیسیون اسناد بین‌المللی در حوزه زن و خانواده با اشاره به مقالات ارائه شده عنوان کرد: نگاه‌های بنیادی مفقود بود یا اگر پرداخته شده بود کافی نبود بنابراین باید بستر بحث محقق شود تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

پرداختن به مباحث کاربردی و روز در مقالات

سرکارخانم برقعی رئیس کمیسیون فقه مذاهب اسلامی در حوزه زن و خانواده نیز در این همایش گفت: بسیاری افراد با تبیین خوب، مبانی، اصول و بیان را ذکر کردند ولی بانقدهای مطرح شده بهتر می‌توانند این مقالات را در سطوح عالی تر بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقاله واکاوی نقش سلامتی مادر و جنین در جواز سقط جنین از نگاه مذاهب اسلامی بحث روز و با توجه به بحث غربالگری کاربردی بود که فرد با نظرات معاصران به مباحث فقهی ورود پیدا کرده است.

هدایت مقالات به مباحث جزئی و کاربردی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدموسوی، رئیس کمیسیون فقه حکومتی در حوزه حقوق و قوانین کشورها در این همایش خاطرنشان کرد: دست اندرکاران باید مقالات را به مباحث جزئی و کاربردی هدایت کنند و سعی شود همایش‌ها و تحقیقات در زمینه پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام باشد زیرا عناوین کلی مباحث عمیق را به دنبال ندارد.

وی با اشاره به مبحث تقریب گفت: مقالات ارائه شده تقریبی بود و با نگاه به آرا و نظرات فرق اسلامی مطرح شده بود که این امر وحدت و تقریب را به همراه دارد.

رئیس کمیسیون فقه حکومتی در حوزه حقوق و قوانین کشورها به اهمیت همبستگی در برابر جبهه استکبار اشاره کرد و افزود: استکبار با شیعه و سنی دشمن است بنابراین در برابر چنین جبهه ای باید بر اشتراکات تکیه کرد.

پرداختن به نگاه تطبیقی مذاهب اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکوری، رئیس کمیسیون فقه اجتماعی در حوزه زن و خانواده نیز ضمن بیان گزارشی از کمیسیون مربوطه خاطرنشان کرد: موضوع این کمیسیون شامل سه محور اساسی جایگاه زن و خانواده، نگاه تطبیقی به مذاهب اسلامی و نگاه از جانب فقه است که باید در هر مقاله خود را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: 6 مقاله در این کمیسیون ارائه شد که از این تعداد سه مقاله برای اهل سنت بود.

رئیس کمیسیون فقه اجتماعی در حوزه زن و خانواده با اشاره به محورهای بحث فقه اجتماعی گفت: اشتغال زنان، مرجعیت زن، آسیب‌های سبک زندگی مسلمانان، تحلیل فقهی محدوده پوشش بانوان از دیدگاه فقهای امامیه، آسیب‌شناسی حضور زنان در شبکه‌های اجتماعی و مجازی و راه‌های برون رفت از این مشکل موضوعات مقالات این کمیسیون را تشکیل می‌دهد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱