برگزاری مسابقه «زنان عاشورایی» در فضای مجازی

مسابقه زنان عاشورایی

مسابقه «زنان عاشورایی» ویژه خواهران 12 سال به بالا از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، مسابقه «زنان عاشورایی» به همت امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت کریمه اهل بیت علیهم‌السلام از طریق فضای مجازی برگزار می شود.

خواهران و بانوان 12 سال به بالا با مطالعه پاراگراف هایی از زندگانی مختصر بانوان و زنان عاشورایی و پاسخ به 10 پرسش چهار گزینه ای می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

بر اساس منبع مطالعاتی مختصر این مسابقه، یکی از بانوان عاشورایی حاضر در کربلا و از همراهان حضرت زینب علیهاالسلام، بانو فضّه نوبیه بوده است، همان بانویی که حافظ قرآن بود و رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم وی را به حضرت زهرا علیهاالسلام معرفی کرد تا در کار پُرمشقّت خانه به ایشان کمک کند. او بعد از وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام در خدمت حضرت زینب علیهاالسلام ماند و در کربلا نیز همراه ایشان بود.

بانوی دیگر عاشورایی دُلهَم یا دلهیم نام دارد، همسر زُهیر بن قین. نقل است وقتی امام حسین علیه‌السلام فرستاده ای را به خیمهٔ زهیر فرستادند تا از زهیر بخواهد که نزد امام برود، او تلاش داشت تا از این امر طفره برود و آن را به بعد موکول کند. این جا بود که بانو دلهیم همسرش را با لحنی تند مورد خطاب قرار داد که ای زهیر! فرزند پیامبر خدا تو را می خوانَد و تو در رفتن کوتاهی می کنی؟

دیگر بانوی آزاده عاشورایی رویحه، همسر هانی بن عروه است. هانی همان کسی است که مسلم بن عقیل در کوفه در منزل او ساکن شد و عُبیدالله بن زیاد نیز هانی را به جرم پناه دادن به مسلم به قتل رساند. در عین حال پدر رویحه یعنی عمر بن حجاج در کربلا در گروه عمر بن سعد بود، اما پسر رویحه یعنی یحیی بن هانی بن عروه در روز عاشورا در گروه یاران امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید تا مادرش رویحه به افتخار مادری شهید نائل شود.

بانو حسنیه، دیگر بانوی عاشورایی است که خدمتکار خانه امام زین العابدین علیه‌السلام بود و همراه پسرش مُنجِح در جمع عاشوراییان قرار گرفت و پسرش نیز به افتخار شهادت در رکاب اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مُفتخر شد.

از دیگر بانوان همراه حضرت زینب علیهاالسلام در کربلا می توان به بانو روضه اشاره کرد، بانویی که خدمتکار خانه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بود و همچنین نحستین کسی بود که به مردم یاد می داد چگونه بر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم وارد شوند و چگونه آن حضرت را صدا بزنند.

مادر یکی دیگر از شهدای کربلا نیز در عاشورا حاضر بود، مادر عبدالله بن عمیر که بعد از شهادت فرزندش، عمود خیمه را برداشت و به دشمن حمله کرد. اما به دستور امام حسین علیه‌السلام به خیمه ها برگشت و امام علیه‌السلام برای او و خانواده اش دعای خیر کرد و فرمود: «خداوند به شما جزای خیر دهد که درباره‌ دین خدا و همراهی فرزند پیامبر خود کوتاهی نکردید».

دیگر بانوی عاشورایی طوعه نام دارد، همان که از زنان کوفه و طرفدار اهل بیت علیهم‌السلام بود و وقتی مسلم بن عقیل بر اثر بی وفایی کوفیان تنها ماند، به خانه او پناه بُرد.

ام وهب نیز از دیگر بانوان عاشورایی حاضر در کربلاست، مادر وهب ‌بن‌ عبدالله‌ بن‌ خُباب ‌کلبی. نقل است که وهب به عنوان یک مسیحی، در بین راه کربلا، شیفته‌ امام حسین علیه‌السلام و مسلمان شد و همراه مادر و نو عروسش، به کاروان امام علیه‌السلام پیوست و خیر دنیا و آخرت را برای خود خرید.

علاقمندان برای شرکت در این مسابقه فرهنگی می توانند از طریق نشانی https://quiz.amfm.ir به 10 پرسش این مسابقه پاسخ دهند و از جوایزی مانند متبرکات حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها‌السلام بهره مند شوند.

آخرین مهلت شرکت در این مسابقه پایان مهر ماه و زمان اعلام برندگان دوازدهم آبان ماه سال جاری عنوان شده است.

تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱