مراسم تجلیل از نویسندگان مقالات نشریات و معرفی انجمن علمی پژوهشی فعال جامعه الزهرا

تجلیل از پژوهشگران

مراسم تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان مقالات نشریات جامعه الزهرا علیهاالسلام و معرفی انجمن علمی پژوهشی فعال در این مؤسسه با حضور مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، همزمان با روزهای پایانی هفته پژوهش، مراسم تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان مقالات نشریات جامعه الزهرا علیهاالسلام و معرفی انجمن علمی پژوهشی فعال در این مؤسسه با حضور مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

تبیین اهمیت پژوهش با دو رویکرد ملی و دینی

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و سالروز هفته حوزه و دانشگاه، به بیان اهمیت پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه علمیه باید به مسائل مبتلا به جامعه و کاربردی بودن پژوهش‌ها توجه داشته باشد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، موضوع پژوهش را با دو رویکرد دینی و ملی مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: ما از لحاظ دینی در عصر غیبت به سر می‌بریم و به همین خاطر، دسترسی مستقیم ما به امام معصوم علیه‌السلام قطع شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: این که دسترسی مستقیم ما به امام معصوم بسته شده، یتمی است که به تعبیر امام حسن عسگری علیه‌السلام از یتیمی پدر و مادر بالاتر است و ما برای دسترسی به معارف و مسائل مختلف دینی، راهی جز پژوهش نداریم.

وی یادآور شد: وقتی شبهاتی در جامعه مطرح می‌شود، باید سریع پاسخ داده شود و اگر دیر پاسخ دهیم، دردی را دوا نمی‌کند، پس در شبهات عقیدتی بررسی کنید که این شبهات در کجا مطرح هستند و به آنان پاسخ سریع و صریح بدهید.

لزوم رصد شبهات توسط پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: بعضی شبهات که برخی روشنفکران مطرح کردند، ریشه آن مربوط به چند دهه قبل اروپاست که به تدریج وارد کشورهای اسلامی می‌شود و به صورت حرف نو مطرح می‌کنند و تازه ما می‌خواهیم پاسخ دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: این قصه تلخ باید تکرار شود و در میان طلاب و اساتید گفته شود که از لحاظ دینی ما مسئولیت بسیار جدی داریم، باید به روز باشیم و در پاسخگویی به شبهات جدی عمل کنیم.

وی عنوان کرد: رصد شبهات باید در معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی انجام شود و به روز پاسخ گفته شود، وقتی یک شبهه مطرح می‌شود به سرعت پاسخ داده شود اگر جواب شبهه به تاخیر بیفتد، دردی را دوا نمی کند.

امروز یکی از ابزارهای قدرت ها، پژوهشگر است

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به نگاه ملی به پژوهش، گفت: بر اساس برآوردهای پذیرفته شده،  هر واحد پول که در پژوهش هزینه می‌شود، ۳۰ برابر آورده اقتصادی دارد؛ کدام تجارت را می‌دانید که این قدر آورده اقتصادی داشته باشد که البته این موضوع جدی گرفته نشده است و جدی گرفته نمی شود. اما باید دقت کرد که اگر فکر می‌کنیم که مشکل ما با نفت فروشی حل می‌شود، 50 سال پیش باید حل می‌شد. هر چه نفت فروختیم وابسته تر و به معنای کامل فقیر تر شدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه امروز یکی از ابزارهای قدرت‌ها، پژوهشگر است، اظهار داشت: رشد علمی کشور یک واقعیت انکارناپذیر است، ما در رشد دانشجو  و مقالات علمی رشد قابل توجهی داریم، اما امروز در فنلاند، مقابل هر یک میلیون نفر، هفت هزار و 700 نفر محقق وجود دارد، در سنگاپور، به ازای هر یک میلیون نفر، 6 هزار و 500  محقق حضوردارند، اما در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، 750 محقق داریم.

وی تصریح کرد: در پایان نامه‌های ما باید نظریه پردازی صورت بگیرد و قابلیت چاپ به عنوان کتاب داشته باشد، بنابراین همه ما باید احساس مسئولیت کنیم.

نشریات داخلی، پرورشگاه قلم پژوهشگران و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام هستند

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام که بیش از 50 هزار فارغ التحصیل و 22 هزار طلبه دارد، باید در عرصه پژوهش خوش بدرخشد که برای این کار، قدم‌هایی برداشته شده بر تربیت محقق و تربیت مترجم و نشریات داخلی از جمله اقدامات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به فعالیت نشریات داخلی جامعه الزهرا علیهاالسلام ،گفت: تمام این مسیر به صورت جهادی کار شد و گروه‌ها و دبیران علمی و پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام تلاش کردند و نشریات داخلی، سکوی پرش برای طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام است.

وی بیان کرد: طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌توانند با نوشتن مقالات و ارسال به نشریات داخلی، قلم خود را برای نشریات تخصصی و نشریات علمی پژوهشی تقویت کنند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: قلم‌های شما باید پرورش پیدا کند، پرورشگاه قلم شما در نشریات داخلی است که امید است بتوانیم نشریات داخلی را به نشریات علمی ترویجی و علمی پژوهشی ارتقا دهیم و پاسخگوی نیازهای جامعه و امت اسلامی و کشورمان باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در پایان بر لزوم توجه بانوان پژوهشگر در عرصه‌های زن و خانواده، فرزندآوری، تشویق هب ازدواج و اهمیت مادری تأکید کرد.  

پژوهش در علوم دینی، هم فضیلت است هم ضرورت

در این مراسم، خانم حقانی به بیان اهمیت پژوهش پرداخت و با بیان اینکه هفته پژوهش، نماد راهی روشن برای دستیابی به حق و حقیقت است، اظهار داشت: پژوهش در علوم دینی، هم فضیلت است هم ضرورت؛ زیرا بینش آفرین و دانش افزا است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه پژوهش، کاوش در بیکرانه دانش است، تصریح کرد: افزودن دامنه پژوهش علاوه بر تلاش پژوهشگر به یاری بزرگانی وابسته است که این عرصه را گسترش دهند که بحمدلله مجموعه بزرگ جامعه الزهرا علیهاالسلام نیز از این نعمت برخوردار است.

حقانی افزود: متولیان جامعه الزهرا علیهاالسلام علاوه بر آموزش، موضوع پژوهش را به عنوان یک اصل اندیشیده و شرایط مناسب را برای دانش پژوهان فراهم کردند و اکنون در خدمت یکی از دلسوزان و یاوران امر پژوهش در علوم اسلامی هستیم.

وی ضمن گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه بر ضرورت بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و در ادامه بیان داشت: در معاونت پژوهش، هدایت مقالات علمی در نشریات براساس اولویت‌های پژوهشی صورت می‌گیرد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به نشریات منتشر شده در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: ارائه نقشه راه برای ارتقای رتبه نشریات علمی ضروری است.

حقانی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش‌ها بر اساس محورهای دانشی، بینشی و کنشی انجام می‌شود، بر ضرورت ارائه تحقیقات بر اساس عالمانه بودن، هادی بودن و تأثیرگذار بودن تأکید کرد.

وی همچنین به انجمن‌های علمی پژوهشی ده‌گانه جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در معاونت پژوهش، انجمن‌های علمی پژوهشی «تفسیر و علوم قرآنی»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «فقه و اصول»، «مطالعات زن و خانواده»، «مهدویت»، «فلسفه»، «کلام اسلامی»، «تبلیغ با گرایش حج»، «تاریخ» و «ادبیات عرب» فعالیت می‌کنند که فعال ترین این انجمن ها، انجمن علمی پژوهشی تاریخ است که از دبیر این انجمن تجلیل خواهد شد.

تجلیل از دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا علیهاالسلام

در این مراسم، انجمن علمی پژوهشی تاریخ به عنوان فعال ترین انجمن علمی پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام معرفی شد و خانم نجمه صالحی دبیر این انجمن مورد تجلیل قرار گرفت.

خانم صالحی با اشاره به فعالیت این انجمن، اظهار کرد: انجمن علمی پژوهشی تاریخ خرداد 1397 به‌ منظور تقویت و ارائه راهکار در امر پژوهش و با هدف پویایی بیشتر فعالیت خود را آغاز کرده است. در این راه افرادی  تحت نظر استاد مشاور فرهیخته، فعال و متعهد، دکتر ابوالفضل هادی منش قرار گرفتند و به‌منظور انگیزه‌دهی و تشویق تاریخ‌پژوهان، اقداماتی علمی و پژوهشی انجام شده است.

پژوهش صید مروارید‌های علم است/ پژوهش نیاز به بستری مناسب جهت ظهور دارد

دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا علیهاالسلام ضمن گرامیداشت هفته پژوهش به پژوهشگران خستگی ناپذیر و تاریکی ستیز، عنوان کرد: پژوهش ابزار کاربردی به فعلیت رساندن آموزش و کشف باطن علوم است.

وی با بیان اینکه پژوهش صید مروارید‌های علم است، گفت:  هنوز زوایای پنهان زیادی از موضوعات دینی کشف نشده  است و نیاز به تلاش پژوهشگران این حوزه دارد تا لایه‌های نهفته را کنار بزنند و گوهر ناب اسلام را بیابند و به جامعه بشری هدیه دهند.

این پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تصریح بر اینکه پژوهشگر با فداکاری، سرمایه عمر خویش را صرف دانایی خویش و بشریت کرده است، تصریح کرد: عظمت دانش در یادگیری نیست بلکه در پژوهش است و پژوهش نیز نیاز به بستری مناسب جهت بروز و ظهور دارد.

وی یادآور شد: پژوهشگاه حضرت معصومه(س) زیر نظر جامعه الزهرا علیهاالسلام به همت معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی، این عرصه را برای تلاش پژوهشگران فراهم نموده است.

در این مراسم، تعدادی از پژوهشگران و نویسندگان مقالات نشریات جامعه الزهرا علیهاالسلام که ساکن قم بودند، حضور داشتند و مورد تجلیل قرار گرفتند، همچنین تعدادی از پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام از دیگر استان‌ها بودند که لوح‌های تقدیر در زمان مناسب، به آنان اعطا خواهد شد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱