استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا به مناسبت هفته پژوهش:

پژوهش باعث بصیرت‌افزایی در مسائل سیاسی و اجتماعی روز می‌شود

هفته پژوهش

ابوالحسنی گفت: حوزه‌های علمیه با تأسی از عملکرد موفق علمای گذشته، جراحات جامعه را شناسایی و با پژوهش‌های متناسب، آنها را ترمیم کنند؛ هر چند امروز قدم‌های موفقی برداشته شده، اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله است.

به گزارش روابط عمومی، خانم اعظم ابوالحسنی ضمن عرض تبریک به پژوهشگران و پویندگان و دوستداران علم به مناسبت هفته پژوهش که امسال از 22 تا 27 آذر است، با بیان اینکه پژوهش همچون روح در کالبد علم است، عنوان کرد: پژوهش همانند نرم‌افزاری برای سخت‌افزارهای علمی است، یعنی اگر دفتر، کتاب و کلاس را بسان سخت افزار تصور کنیم، آنچه که به این ابزارها روح می‌بخشد، تحقیق و پژوهش است.

این پژوهشگر علوم دینی که در جامعه الزهرا علیهاالسلام تدریس می‌کند، با اشاره به اهمیت پژوهش در عرصه‌های مختلف دینی، اظهار داشت: پژوهش باعث دست‌یابی انسان به کنه مطلب و قضایای پشت پرده که با نگاه اول نادیدنی است می‌شود؛ لذا در هر عرصه علمی به ویژه عرصه علوم دینی، انسان به واسطه پژوهش می‌تواند درک صحیحی از قضایا کسب کند و از سطحی نگری و قضاوت عجولانه به ژرف اندیشی رو آورد.

ابوالحسنی با اشاره به وضعیت پژوهش در حوزه دینی، گفت: امروز پژوهش در حوزه دینی بیش از پیش چشمگیر و قابل تقدیر است؛ امروز مراکز و نهادهای پژوهشی در عرصه دین فعالیت می‌کنند، از جمله در جامعه الزهرا علیهاالسلام، علاوه بر مراکز و مدارس علمیه، پژوهشگاه مطالعات اسلامی راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: وقتی انگیزه روحیه پژوهشی در واحدهای درسی، پایان نامه‌ها و رساله‌ها صورت می‌گیرد، نوید پوپایی و پژوهش‌مداری در مراکز دینی می‌دهد، اما با توجه به سرعت بالای انتقال اطلاعات و دسیسه‌ها و شبهه انگیزی دشمنان دین، این امر باید تقویت شود و بیش از پیش مورد توجه مسئولان و طلبه‌ها قرار بگیرد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: نقطه ایده آل در پژوهش‌های دینی زمانی اتفاق می‌افتد که آنچنان قدرتمند و توانمند عمل شود که قبل از اینکه شبهات و نیازها دچار اختلال فکری و ذهنی جامعه شود، مراکز پژوهشی پاسخگو بوده و فرصت برای ضربه زدن به افکار و روحیه دینی جامعه گرفته شود و چه بسا بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، دیدی فراتر از حال داشته باشند و شبیخون دشمن را پیش بینی و خنثی کنند.

ابوالحسنی با اشاره به ضرورت عملیاتی شدن پژوهش‌ها، گفت: نگاه عملی به پژوهش‌ها آنقدر مهم است که هوابری جانوران؛ زیرا پژوهش‌های غیرضروری جامعه امروز، پژوهش‌های سوخته به حساب می‌آید که باید بایگانی شوند.

وی ادامه داد: ما باید نیازسنجی را از کاسبان و بازاریان بیاموزیم؛ در آستانه نوروز، لوازم عید وارد بازار می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، در مناسبت‌های ویژه، لوازم مرتبط با آن مناسبت، با توجه به نیاز متقاضیان وارد بازار می‌شود؛ پژوهشگر نیز باید زمان‌شناس، جامعه‌شناس و آگاه به ترفندهای دشمن باشد تا پژوهش‌های مفیدالاثر و کاربردی را در دستور کار قرار دهد.

این پژوهشگر علوم دینی یادآور شد: توجه به حوزه‌های علمیه متقدم نشان می‌دهد که آثار علمی علمای دین، ترمیم جراحات وارد شده به اجتماع زمانه خودشان بوده است که حاکی از نگاه درست و عمیق به اطراف و زمانه‌شان است؛ مثلا در عصر غیبت که جامعه شیعی زخم خورده غیبت امامش است، بیشتر آثار پژوهشی در باب روایات غیبت، مفهوم غیبت و علاج غیبت است.

ابوالحسنی تصریح کرد: امروز نیز حوزه‌های علمیه باید با تأسی از عملکرد موفق علمای گذشته، جراحات جامعه را شناسایی و با پژوهش‌های متناسب، آنها را ترمیم کنند؛ هر چند امروز قدم‌های بلند و موفقی در این زمینه برداشته شده، اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله است.

وی در ادامه با اشاره به تأثیر پژوهش بر ویژگی‌های فردی، گفت: پژوهش بر زندگی و ویژگی‌های فردی پژوهشگر تأثیر می‌گذارد؛ زیرا پژوهشگر آموخته است که به ظاهر صرف عمل نکند، قضایای پیرامون و پشت پرده را مطالعه کند، زود و عجولانه تصمیم نگیرد و قضاوت نکند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: پژوهشگر می‌داند که برای اثرگذاری پژوهش نیاز به تلاش و پویایی است و باید با مراکز پژوهشی در ارتباط باشد؛ از طرف دیگر، پژوهش باعث بصیرت افزایی در مسائل روز، سیاسی و اجتماعی می‌شود و دید را برای پژوهشگر وسیع می‌کند.

ابوالحسنی در پایان به بانوان طلبه و دانش پژوهان جوان که توفیق یافتند در خدمت دین قرار بگیرند، توصیه کرد: مطالعه صرف کتاب‌ها و گذراندن واحدهای آموزشی تنها می‌تواند دایره اطلاعاتی شما را افزایش دهد که شاید در طول زمان و در پیچ و خم زندگی به فراموشی سپرده شود، بنابراین تنها راه ماندگاری مطالب و فهم درست مسائل دینی و به روز شدن اطلاعات، قدم نهادن در راه پژوهش است.

وی اظهار داشت: هرچه انسان برای کسب علم و دانش تلاش کند، در ذهنش ثبات بیشتری خواهد داشت، بنابراین یادگیری مطالب علمی و دینی باید با تحقیق و پژوهش همراه باشد تا مثمر ثمر واقع شود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱