استاد جامعه الزهرا(س) مطرح کرد:

سیره اجتماعی حضرت فاطمه(س) الگویی مناسب در شرایط سخت کرونایی

حضرت فاطمه زهرا

استاد یوسفی گفت: سیره اجتماعی حضرت زهرا(س) در وضعیت سخت اقتصادی و معیشتی به خاطر شرایط کرونایی و تحریم‌ها موردتوجه قرار گیرد و برای کمک به همنوعان الگو شود.

به گزارش روابط عمومی، خانم افتخار یوسفی در سالروز شهادت جانسوز یگانه دخت رسول خدا(ص) اظهار داشت: بسیاری از مردم در این روزها به خاطر تعطیلی یک سری از مشاغل و شرایط اقتصادی با مشکل مالی و معیشتی روبرو هستند و به‌سختی روزگار سپری می‌کنند ازاین‌رو نیاز است تا از سیره حضرت زهرا(س) در دستگیری از نیازمندان و ایثار و انفاق درس گرفت.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: توصیه دین اسلام نیز این است که هر مسلمانی به فکر برادر دینی و همسایه خود باشد و روایت‌شده است که مسلمان نیست کسی که سیر بخوابد درحالی‌که همسایه‌اش گرسنه باشد در همین راستا کمک‌های مؤمنانه که رهبری فرمودند نیز در مناسبت‌های مختلف به نیازمندان ارسال می‌شود ضمن اینکه این سیره باید دائم در زندگی مردم باشد.
این استاد حوزه، بابیان اینکه باید در گرفتاری‌ها و مشکلات مالی دست یکدیگر را بگیریم گفت: حضرت زهرا(س) اهل ایثار و انفاق بودند به‌گونه‌ای که در شب عروسی لباسشان را به نیازمندی اهدا کردند دراین‌باره آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) در عروسی فاطمه(س) یک دست پیراهن نو به دخترش هدیه داده بود، تا در شب عروسی بپوشد. هنگامی‌که موکب عروس رهسپار خانه امام علی(ع) بود، زن سائلی پیش آمد، و در برابر عروس اظهار احتیاج کرد.حضرت فاطمه(س) که در آن‌وقت دو پیراهن داشت.یکی کهنه و دیگری نو، به مصداق آیه لن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ: هرگز به نیکی دست نمی‌یابید و از نیکان نمی‌شوید، مگر اینکه ازآنچه دوست می‌دارید، انفاق کنید.(آل‌عمران ۹۲)عمل کرد و پیراهن نو را به فقیر بخشید. فردای آن شب هنگامی‌که رسول اکرم(ص) پیراهن کهنه را در تن او دید، حضرت(ص) پرسید: فاطمه(س) جان! چرا پیراهن نو را نپوشیده‌ای؟ حضرت فاطمه(س) عرض کرد: آن را به فقیر دادم.
وی افزود: همچنین داستان اهدای گردنبند حضرت زهرا(س) که گرسنه‌ای را سیر کرد، برهنه‌ای را پوشاند، فقیری را غنی کرد، پیاده‌ای را سوار کرد، بنده‌ای را آزاد کرد و عاقبت هم به‌سوی صاحب خود بازگشت در تاریخ نقل‌شده است.
یوسفی ادامه داد: در تاریخ نقل‌شده است که این بانو زمانی که امام حسن و حسین(ع) بیمار شده بودند نذر می‌کند و روزه می‌گیرد و در سه روز که روزه است هنگام افطار غذایش را به نیازمندان می‌بخشد و خودش با نان‌وآب افطار می‌کند.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام بابیان اینکه تمام ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) برای تمام مردان وزنان باید الگو باشد گفت: خداوند فرموده است: ای پیامبر! اگر تو نبودی هستی را نمی‌آفریدم، و اگر علی علیه‌السلام نبود تو را خلق نمی‌کردم، و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را به وجود نمی‌آوردم. که این امر نشان از جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) است.
وی ابراز داشت: حقیقت شب قدر نیز درک وجودی حضرت زهرا(س) است چراکه وجود ایشان نورانی و تجلی صفات خداوند و افتخار امامان معصوم است در روایتی از امام مهدی موعود آمده است: دختر رسول خدا، الگوی مناسبی برای من است همچنین امام سجاد در معرفی خاندان اهل‌بیت می‌فرماید که حضرت زهرا(س) سید زنان عالم است.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در مکتب نورانی وحی تربیت شدند گفت: ایشان در دامان رسول خدا و حضرت خدیجه بزرگ شدند بااینکه مادرشان ثروتمندترین زن بود تمام دارایی‌اش را در راه دین اسلام داد و با انفاق و ایثار زندگی می‌کرد.
یوسفی گفت: حضرت زهرا(س) از خصوصیات اخلاقی و رفتاری مادرش الگو گرفت و در دوران کودکی که مادر را از دست داد همدم و همراه پدرش بود جای خالی مادر را در خانه حفظ کرد و در زندگی خودش بعد از ازدواج با حضرت علی (ع) نمونه عالی یک زن خانه‌دار، همسری مهربان و مادری صبور بود و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشید.
وی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) ولایت مدار و با بصیرت بود گفت: ایشان بعد از رحلت پیامبر و آن قضایای تاریخی که حق خلافت امام علی(ع) و فدک غصب شد به خانه مهاجر و انصار می‌رفتند و به آن‌ها واقعه غدیر را یادآوری می‌کرد بحث ولایتمداری و جانشینی همسرشان، برای ایشان یک بخش شخصی نبود بلکه بحث حفظ اسلام و امامت بود.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: این بانو اولین شهیده راه ولایت بودند و در این راه تمام هستی خویش که جانش و فرزندش حضرت محسن بود را فدا کردند و با این اوصاف حتی راضی نبودند که حضرت علی(ع) از زخم‌های تن ایشان باخبر باشد به‌گونه‌ای که در روزهای آخر عمرشان از همسرشان پرسیدند که از من راضی هستند؟
وی تأکید کرد: این بانو در همه ابعاد و خصوصیات اخلاقی و رفتاری ازجمله بحث علمی و عبادی، عفاف و حجاب اسوه هستند و سبک زندگی اسلامی ایشان باید برای همه الگو باشد ضمن اینکه در مورد سیره زندگی ایشان کتاب‌های بسیاری از علما و دانشمندان نوشته‌شده است که باید موردمطالعه قرار گیرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱