نخستین جلسه شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی برگزار شد

شورای تخصصی معاونت فرهنگی

نخستین جلسه شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی با حضور مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، معاون و مدیران مدارس، مراکز و ادارات مختلف این مؤسسه و همچنین مدعوین این شورا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نخستین جلسه شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی با حضور مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، معاونان، مدیران مدارس، مراکز و اداره های معاونت فرهنگی تبلیغی و مدعوین این جلسه برگزار شد.

تبلیغ از رسالت‌های اصلی روحانیت است/ محتوای تبلیغی باید رسالات الله باشد

در این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اهمیت فعالیت های فرهنگی و تبلیغی، به وظیفه نظام شورایی و مسئولیت شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولیت شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی، فرهنگسازی و پس از آن، تبلیغ است که در بحث تبلیغ، تبلیغ نوین و سنتی مطرح است که هر دو نوع تبلیغ باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه تبلیغ دارای سه رکن اصلی محتوا، مهارت و اخلاق ارتباط با مخاطب است، تصریح کرد: محتوای تبلیغی باید رسالات الله و برگرفته از آموزه‌های وحیانی، قرآنی و سنت و سیره نبوی اهل بیت علیهم السلام باشد نه رسالات شرق و غرب و یا رسالات شخصی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با تصریح بر اینکه مهارت‌های تبلیغی باید در گستره‌های مختلف تبیین شود، افزود: مهارت تبلیغ، آموختنی است و تنها بخش کوچکی از آن به استعداد ذاتی فرد مربوط می‌شود.

وی تأکید کرد: تأکید کرد: در فعالیت‌های فرهنگی فضای نوین باید از کارهای موازی، تکراری و آماری پرهیز شود و طرح‌های تحول‌آفرین داشته باشیم تا خلأهای موجود در این عرصه پر شود که در این راستا، جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها باید با کمال تواضع علمی، دست خود را به سوی تمام نهادهای باسابقه دراز کند و از تجربیات آنها بهره‌مند شود.

اجرای مهارت‌های تبلیغی در کنار آموزش در سال تحصیلی جدید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین تهرانی در این جلسه، یادآور شد: معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها از نیمه دوم سال 96 با تشکیل یک تیم تبلیغی، فعالیت خود را آغاز کرد و مطالعات راهبردی و اجرای برخی طرح‌ها در این معاونت صورت گرفت.

معاون فرهنگی تبلیغی به طرح‌های تصویب شده این معاونت اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید و از مهرماه، مهارت‌های تبلیغی در کنار دروس آموزشی اجرایی می‌شود، همچنین ادامه فعالیت مهارت‌های تبلیغی را به صورت تخصصی خواهیم داشت.

تشریح طرح‌های فرهنگی تبلیغی در شورای تخصصی/ امروز سرمایه‌گذاری دشمن در عرصه فکری و معرفتی بر قشر زنان متمرکز شده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر عباسی کارشناس فرهنگی تبلیغی از دیگر اعضای این شورا بود که با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در رابطه با فرهنگ و تأکید ایشان به انجام فعالیت‌های فرهنگی، عنوان کرد: امروز سرمایه‌گذاری جریانات رقبای ما در عرصه فکری و معرفتی بر قشر زنان و دختران متمرکز شده و برنامه‌های خود را در فضای جهان اسلام و فضای بین‌الملل از گذرگاه جنس زن عملیاتی می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با اشاره به نقشه راهبردی تبلیغ، به اجرای طرح‌ها و برگزاری دوره‌های فرهنگی تبلیغی ویژه بانوان طلبه اشاره کرد و برگزاری دوره مهارت رسانه‌ای، دوره تربیت مبلغ دانش آموزی، طرح تربیت کارشناس پاسخگوی مسائل دینی، دوره نقد سلفیه و طرح شمیم را از جمله طرح های تصویب شده و اجرایی این معاونت برشمرد.

پرهیز از موازی کاری در تولید محتواهای تبلیغی/ لزوم برنامه‌ریزی و بسترسازی برای تربیت بانوان مبلغ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین ملانوری، عضو شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی نیز در این جلسه عنوان کرد: اگر ما بخواهیم در تبلیغ موفق شویم، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله تقویت معنویت و ارتباط قلبی با خداوند در میان مبلغان، اهمیت و توجه به علم و دانش در حوزه های مختلف مرتبط با تبلیغ،  مردم‌داری و شناخت روش ارتباط مؤثر.

وی در ادامه بر لزوم برنامه‌ریزی و بسترسازی برای تربیت بانوان مبلغ تصریح کرد و افزد: در تولید محتوا باید دو نکته مورد توجه قرار گیرد، یک اینکه، مجموعه‌های مختلفی که تولید محتوا دارند، به شدت از موازی‌کاری پرهیز کنند، همچنین از کارشناسان مستعد در این عرصه استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری بیان داشت: ما در بسیاری از عرصه‌های محتوایی، کمبود داریم و در بسیاری از عرصه ها، تکرار محتوا داریم، بنابراین باید با استفاده از کارشناسان نخبه در عرصه‌هایی که کمبود محتوا داریم، ورود پیدا کنیم، البته کمیت محتوا مهم نیست، ما می‌توانیم محتوای کم اما خوب تولید کنیم.

حوزه باید به سمت امداد فرهنگی حرکت کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید روستاآزاد با اشاره به مباحث تبلیغی در جامعه اظهار داشت: مبلغان با مخاطبان مختلفی سر وکار دارند و باید فضای تبلیغی را با توجه به مخاطبان خود بشناسند و سپس وارد بحث تبلیغ شوند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات تصریح کرد: امروز نهضت خدمت‌رسانی به مردم در قالب‌های مختلف مانند مشاوره، کمک اقتصادی، کمک فرهنگی و امداد فرهنگی بسیار کارساز است و از قضا این عرصه، عرصه زنانه است و بانوان می‌توانند در این عرصه تأثیرگذار باشند.

وی افزود: بانوان طلبه با توجه به نقش اجتماعی که دارند، باید به سمت امداد فرهنگی پیش روند و ما باید آنان را در این عرصه توانمند کنیم.

فعالیت‌های جامعه‌الزهرا(س) را به صورت منظومه ای ببینیم

سرکار خانم طاهره ماهروزاده، مدیر مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی در این جلسه، اظهار داشت: تحول عظیمی در بحث فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید فعالیت‌ها را به صورت منظومه ای ببینیم تا پیشرفت کنیم، تصریح کرد: ما در بحث تولید، ترویج و غیره نباید مشکل داشته باشیم زیرا پژوهشگاهی داریم که پژوهشگران در آن فعالیت می‌کنند و همه محتواها و تمام نیازها باید در این پژوهشگاه تدوین و تأمین شود.

سیستم آموزشی طلاب باید مطابق با نیازهای جامعه باشد/ طلاب را به آموزش‌های کاربردی و مهارتی مسلح کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا شاکری نیز در پایان این جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداخت و عنوان کرد: مسائل فرهنگی و شعبات و شاخه‌های آن با تربیت عجین است و اگر ما بخواهیم آموزش‌های کاربردی را داشته باشیم، سیستم آموزش باید به نحوی باشد که هر طلبه یک هنر داشته باشد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه افزود: اگر بخواهیم آموزش‌های کاربردی و مهارتی را در این مجموعه پیاده کنیم، سیستم‌های آموزشی ما باید مطابق با نیازهای جامعه و پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاکری با اشاره به لزوم نیازشناسی در جامعه، گفت: ما باید بایسته‌های مورد نیاز جامعه را رصد کنیم تا طلاب را در کنار مسائل آموزشی به آموزش‌های کاربردی و مهارتی مسلح کنیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱