استاد حوزه در ششمین روز مراسم دهه اول محرم تصریح کرد:

ویژگی‌ نزدیک‌ترین افراد به حضرت رسول(ص) /باید با تأسی به سیره اهل بیت(ع) در جامعه تغییر ایجاد کنیم

نوری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با تصریح بر اینکه ما باید اهل بیت علیهم‌السلام را الگوی خود در زندگی قرار دهیم، گفت: زیارت عاشورا به ما یاد می‌دهد که حیات و زندگی شما، زندگی پیامبر و آل پیامبر علیهم‌السلام باشد و مرگ شما هم مرگ آنان باشد و اگر اینچنین باشد، دنیا و آخرت انسان تأمین است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی اکبر نوری روز دوشنبه در ششمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، عنوان کرد: عده ای از مردم به این زندگی چندروزه توجه دارند، اما به آخرت نمی اندیشند و همه چیز را در زندگی دنیوی می‌بینند.

حیات و زندگی خود را به حیات اهل بیت علیهم‌السلام نزدیک کنیم

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ما هم متأسفانه به دنبال روزمرگی هستیم و تنها به فکر امروز و زندگی دنیوی خود هستیم، در حالیکه زیارت عاشورا به ما یاد می‌دهد که حیات و زندگی شما، زندگی پیامبر و آل پیامبر علیهم‌السلام باشد و مرگ شما هم مرگ آنان باشد؛ «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» و اگر اینچنین باشد، دنیا و آخرت انسان تأمین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تصریح کرد: متأسفانه ما غافلیم و ایمان ضعیفی داریم، زیرا تصور می‌کنیم خودمان روزی‌رسان و رازق خود هستیم، به همین خاطر غصه دنیا را می‌خوریم.

وی بیان کرد: تمام تلاش ما این است که برای فرزندان خود رزق و روزی فراهم کنیم، اما فرزندان ما مرتب بهانه می‌گیرند و با وجود اینکه روزی آنان می‌رسد، نگران آینده هستند و متأسفانه ما هم گاهی از فرزندان خود بیشتر به مسائل دنیوی توجه داریم.

ما از توجه و ولایت الهی غافل هستیم/زندگی انسان در پرتو توجه به زندگی اهل بیت علیهم‌السلام، زندگی بیداری و هشیاری می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما از توجه و ولایت الهی غافل هستیم، افزود: اگر زندگی انسان، زندگی پیامبر و آل پیامبر علیهم‌السلام شد، زندگی انسان، زندگی بیداری، هشیاری و زندگی عبرت گرفتن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با تصریح بر اینکه ما باید اهل بیت علیهم‌السلام را الگوی خود در زندگی قرار دهیم، تأکید کرد: ما در خوشی اهل بیت علیهم‌السلام خوشحال هستیم و در مراسم عزای حضرات معصومین علیهم‌السلام غمگین هستیم، اما زندگی خود را با زندگی اهل بیت علیهم‌السلام تطبیق ندادیم، زیرا همّ و غمّ ما تأمین روزی بوده است.

ویژگی‌های نزدیک‌ترین افراد به حضرت رسول(ص)

وی با طرح این پرسش که حیات اهل بیت علیهم‌السلام چگونه حیاتی است؟، گفت: اهل بیت علیهم‌السلام به این سؤال پاسخ دادند، از جمله پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «أَقْرَبُكُمْ غَداً مِنِّي فِي الْمَوْقِفِ أَصْدَقُكُمْ لِلْحَدِيثِ، وَ آدَاكُمْ لِلْأَمَانَةِ، وَ أَوْفَاكُمْ بِالْعَهْدِ، وَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً، وَ أَقْرَبُكُمْ مِنَ النَّاسِ؛ نزديك ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديك ترين شما به مردم است».

استاد حوزه علمیه افزود: نزدیک ترین افراد به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و اهل بیت علیهم‌السلام، کسی است که وقتی سخن می‌گوید، از همه راستگوتر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری ادامه داد: اگر ما به دنبال راستگویی و درست حرف زدن باشیم، خیلی کم سخن می‌گوییم،  زیرا بنا به روایات، هر کلامی که از زبان انسان خارج می‌شود، مورد حساب قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: علما و افرادی که اهل مراقبت هستند، کم سخن می‌گویند، زیرا از حرف زدن می‌ترسند؛ برای دروغگو بودن همین مقدار کافی است که هر چه می‌شنویم برای دیگران تعریف کنیم.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: ما بدون اینکه تعمدا دروغ بگوییم، هر روز دروغ می‌گوییم زیرا ما به دنبال بهانه هستیم که سخن بگوییم، حال آنکه از ما خواسته شده که زبان خود را کنترل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تصریح کرد: اگر مردم اهل راستگویی باشند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و غیره در کشور ما رفع می‌شود.

وی یادآور شد: هر خطایی که انسان انجام می‌دهد،  اول به خود فرد آسیب می‌زند و بعد به دیگران آسیب می‌رساند.

سخن مردم نزد ما امانت است

استاد حوزه به اشاره به اهمیت امانتداری، اظهار داشت: یکی از وظایف ما این است که امانت را هر چند اندک باشد، به صاحبش برگردانیم، همچنین اگر فردی سخنی به ما گفت، آن سخن نزد ما امانت است و نباید پیش دیگران بازگو کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با بیان اینکه اسرار مردم را نزد خود نگه داریم و پیش فردی بیان نکنیم، به ویژگی وفای به عهد اشاره کرد و گفت: نزدیک‌ترین افراد به حضرت رسول، کسانی هستند که وفای به عهد دارند و پای سخنی که می‌گویند، می‌ایستند.

اهمیت خدمت کردن به مردم

وی، خدمت کردن به مردم را از دیگر نشانه‌های افراد باایمان برشمرد و افزود: خداوند گاهی به خاطر سیراب کردن حیوان از گناهان برخی بندگان می‌گذرد و همین مسئله، اهمیت خدمت به مردم را نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه تصرحی کرد: در ادارات و نهادها، مسئولان باید برای افراد و مراجعه‌کنندگان اهمیت قائل شوند و به دنبال رفع مشکلات مردم باشند.

ما باید با تأسی به زندگی اهل بیت علیهم‌السلام، در جامعه تغییر ایجاد کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری یادآور شد: وقتی امام حسین علیه‌السلام و یاران حضرت به لشکر حر رسیدند، لشکر حر تشنه بود و امام حسین علیه‌السلام و یاران حضرت، لشکر حر و ستوران لشکر را سیراب کردند؛ امام حسین علیه‌السلام به دشمن خود کمک می‌کند و ما حاضر نیستیم به دوستان اهل بیت علیهم‌السلام کمک کنیم.

وی تصریح کرد: امروز ما وضعیت مناسبی نداریم و باید با تأسی به زندگی اهل بیت علیهم‌السلام، در رفتار و کردار خود و در جامعه تغییر ایجاد کنیم.

استاد حوزه بیان داشت: برخی دل خود را خوش می‌کنند که قیمت زمین، خانه و یا ماشین آنان بالا رفته، اما این دلخوشی گذراست و غفلت، ما را فرا گرفته، حال آنکه باید سؤال کنیم آیا قیمت خودمان هم بالا رفته یا نه؟.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱