مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم تصریح کرد:

ما باید نگاه منظومه ای به آموزه های دینی داشته باشیم

صدیق

صدیق تقی زاده گفت: موضوع عفاف و حجاب به عنوان یکی از ضرورت های دینی و یک فضیلت انسانی، مقوله‌ای مهم و راهبردی در جامعه است و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی، خانم صدیقه صدیق تقی زاده در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فعالان فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در جشنواره میراث مادری که در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب علیهاالسلام و گرامیداشت هفته پژوهش، عنوان کرد: جشنواره میراث مادری امسال برای دومین بار در استان قم برگزار شد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به علت برگزاری این جشنواره، گفت: هر سال به بهانه گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، فعالیت های نمادین و برنامه‌ریزی هایی جهت برگزاری نشست‌ها، جلسات، اجتماعات در عرصه عفاف و حجاب صورت می گرفت، اما سال گذشته به جهت شیوع بیماری  کرونا بسیاری از این برنامه ها لغو شد.

صدیق ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود 28 دستگاه اجرایی در بحث ترویج عفاف و حجاب در جامعه دارای تکلیف هستند و ما به دنبال این بودیم که دستگاه ها را به وظایف خود آشنا کنیم و خروجی بگیریم، جشنواره میراث مادری کلید خورد.

وی تصریح کرد: ما جشنواره میراث مادری را با هدف معرفی، شناسایی و تجلیل و حمایت از فعالان و الگوهای برتر عفاف و حجاب در قالب 12 همایش و آیین تجلیل، با مشارکت 26 دستگاه اجرایی و نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در استان برگزار کردیم.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم بیان داشت: جشنواره ها به صورت تخصصی با موضوعات مختلف پیگیری شدند و محصولات، آثار مکتوب، هنر، رسانه، الگوها و غیره توسط هر یک از دستگاه ها شناسایی شدند. از جمله بحث طرح های پژوهشی به جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها سپرده شد.

عفاف و حجاب به عنوان فضیلت انسانی، مقوله‌ای مهم و راهبردی در جامعه است

صدیق تقی زاده در ادامه عنوان کرد: عفاف و حجاب به عنوان یکی از ضرورت های دینی و یک فضیلت انسانی، مقوله‌ای مهم و راهبردی در جامعه است و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

وی تأکید کرد: ما باید در سه حوزه تعمیق و نهادینه سازی باورها، تبلیغ باورها و تحقیق باورها برنامه‌ریزی مشخص و مدون داشته باشیم و اگر بخواهیم به نتیجه های مناسب برسیم، باید حرکت جمعی و پویایی در همه حوزه های فرهنگی انجام شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنم.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به فعالیت های گروه های فعال در حوزه عفاف و حجاب و هیئت های اندیشه ورز و کمیته های مختلف در این حوزه، عنوان کرد: هجمه ها و عوامل ویرانگر که بر فرهنگ ما وارد می‌شود، روز به روز قوی‌تر و سنگین‌تر است و تلاش ما کافی نیست و اگر همین میزان هم تلاش نمی‌شد، امروز شرایط بسیار بدتر بود.

لزوم پژوهش‌های بنیادی در حوزه عفاف و حجاب

صدیق تقی زاده با اشاره به لزوم پژوهش‌های بنیادی در حوزه عفاف و حجاب، گفت: ما باید در عرصه حجاب و عفاف ریشه یابی و آسیب شناسی کنیم، با ابزارها و شیوه های مدرن جهت فرهنگسازی عفاف و حجاب آشنا شویم، شبهات این عرصه را شناسایی کنیم و به دنبال راهکار باشیم.

وی اضافه کرد: زمینه‌های پژوهشی بسیاری وجود دارد که می توان به دستگاه های اجرایی کمک کرد تا برنامه ریزی تدریجی و منسجم انجام دهند و بر اساس آن حرکت کنند.

ما باید نگاه منظومه ای به آموزه های دینی داشته باشیم

مشاور استاندار قم با بیان اینکه ما مقوله عفاف و حجاب را مقوله فراجنسیتی می دانیم، گفت: عناصر و ارکان عفاف و حجاب در میان زن و مرد مشترک است و فقط در میزان پوشش متفاوت هستند و شاید یکی از مشکلات ما این باشد که ما آقایان را کنار گذاشتیم و فقط به بانوان توجه داریم، گرچه بانوان هم مهم هستند.  

صدیق تصریح کرد: هجمه هایی که امروز به چادر به عنوان نماد شیعه در جهان اسلام وارد می‌شود، مختص بانوان است و از این جهت اهمیت دارد. از پژوهشگران، اساتید، طلاب و مبلغان درخواست می کنیم در این عرصه ورود پیدا کنند، راهکارها را ارائه دهند و از جنبه های مختلف به این قضیه بپردازند.

وی تأکید کرد: بحث عفاف و حجاب بحث بنیادی است و به باورهای دینی ما برمی گردد، ما باید نگاه منظومه ای به آموزه های دینی داشته باشیم تا بتوانیم در افراد تغییر ایجاد کنیم. این تلاش ها باید در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که ظرفیت های علمی بالایی دارد پیگیری شود تا بتوانیم بحث تعمیق باورها را در جامعه داشته باشیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱