در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین استاد جریان مطرح شد؛

چه کنیم تا نام نیک از ما به یادگار باقی بماند؟

عارفی نژاد

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ساحت های وجودی ما انسان ها فکر، نیت و عمل است، بیان داشت: فکر خوب، نیت خوب و نیت خوب عمل خوب به بار می آورد.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین عارفی نژاد، استاد حوزه علمیه قم صبح امروز در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر جریان از اساتید سطوح عالی جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه یکی از آرزوهای هر انسانی این است که نام نیکی از او بجا بماند گفت: این نه تنها آرزوی انسان های عادی بلکه آرزوی انبیا است و حضرت ابراهیم در یکی از دعاهایشان می فرماید «واجعل لی لسان صدق فی الاخرین» خدایا یاد نیک مرا در ذهن آیندگان انداز.

وی با اشاره به اینکه ساحت های وجودی ما انسان ها سه ساحت فکر، نیت و عمل است، بیان داشت: فکر خوب، نیت خوب و نیت خوب عمل خوب به بار می آورد، در این باره امام علی علیه السلام می فرماید «الفکر مراه الصافیه، فکر یک آینه روشن و واقع نماست» که اگر اصلاح شود نیت درست را نتیجه می دهد و با نیت درست، عمل خوب شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عارفی نژاد با تاکید بر اینکه امام سجاد علیه السلام به ما یاد داده تا چه کنیم تا نام نیکی از ما باقی بماند اظهار داشت: ایشان در دعای 14 صحیفه سجادیه می فرماید «واستعملنی بما هو اسلم» خدایا چنان کن تا من به کاری مشغول شوم که سالم تر است و کمترین آفت را دارد.

وی در ادامه افزود: امام همچنین می فرماید «واستعملنی بما ارضی به» خدا یا کار من طوری باشد که تو راضی تر باشی. ملاهاشم قزوینی نقل کرده که در زمان طلبگی در دوره ای خیلی به عسر و حرج افتادم و دو سه روز گرسنه ماندم، شنیدم یکی از تجار قرار است شتری را برای توزیع بین فقرا قربانی کند. من هم رفتم و پس از ساعت ها در صف ایستادن تکه ای گوشت گرفتم و به سمت مدرسه راهی شدم. در راه دیدم کنار کوچه خانمی با دو فرزندش از شدت گرسنگی افتاده اند، این صحنه را که دیدم یاد ضرب المثل «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» افتادم، به خودم نهیب زدم که این وسوسه شیطان است. به سرعت به مدرسه رفتم و غذایی درست کردم و برای این خانم و دو فرزندش آوردم. شب با گرسنگی خوابیدم و آن شب خیلی بر من سخت گذشت. هنگام صبح دیدم در مدرسه را می زنند. در را باز کردم دیدم پشت درب مدرسه چندین نان گرم گذاشته اند، ولی کسی آنجا نبود. بعد ندایی شنیدم که می گفت هاشم ما از شما غافل نیستیم و تو را فراموش نکرده ایم. این نتیجه انجام کاری است که خدا از آن راضی است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت زین العابدین در دعای دیگری می فرماید «خدایا کار من طوری باشد که اگر فردا درباره آن از من پرسیدند پاسخی برای آن داشته باشم.» در روایت هست که در روز قیامت از جوانی، عمر، حب اهل بیت علیهم السلام می پرسند و ما باید برای آن ها جواب داشته باشیم. همچنین یکی از چیزهایی که در قیامت از آن سوال می شود نظام اسلامی است، چرا که برای برپایی و استمرار این نظام ما این همه شهید و جانباز دادیم و این همه ایثارگر جان و مال خود را صرف کردند تا پرچم تشیع در جهان بلند باشد بعد چگونه از آن سوال نشود؟

وی به فراز دیگری از صحیفه سجادیه اشاره کرد که می فرماید «خدایا کار روزانه من مثل مخلصین باشد» و اضافه کرد: امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «خوشابه حال کسی که عمل و علمش، حب و بغضش، اخذ و ترکش، کلام و سکوتش، فعل و قولش فقط برای خدا باشد» و این معنای واقعی اخلاص است.

حجت الاسلام والمسلمین عارفی نژاد در پایان گفت: برای اینکه نام نیکی از ما باقی بماند باید به این بیانات امام سجاد علیه السلام توجه کنیم و این چهار رکن را در همه فعالیت هایمان مد نظر قرار دهیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱