در نشست معاون آموزش و تربیت با اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مطرح شد:

نگاه به رسالت اساتید در تعلیم و تربیت با توجه به دستاوردهای سفر به پاکستان

خانم افتخار یوسفی

سرکار خانم یوسفی در نشست با اساتید به موضوع «نگاه به رسالت اساتید در تعلیم و تربیت با توجه به دستاوردهای سفر به پاکستان» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، سومین نشست معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اساتید در راستای برگزاری سلسله نشست‌های معاون آموزش و تربیت با اساتید، برگزار شد.

موضوع این نشست، «نگاه به رسالت اساتید در تعلیم و تربیت با توجه به دستاوردهای سفر به پاکستان» بود که سرکار خانم افتخار یوسفی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام، اظهار داشت: حضرت فرمودند: «إِنَّا لَنُحِبُّ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ كَانَ عَاقِلا فَهِما فَقِيها حَلِيما مُدَارِيا صَبُورا وَفِيّا إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا»؛ به تعبیر امام صادق علیه السلام، ٨ ویژگی موجب می‌شود تا فرد محبوب معصومین شود، از این ۸ ویژگی، ٣ مورد آن مربوط به بُعد معرفتی و علمی فرد و ۵ مورد مربوطه به بُعد رفتاری و عملکردی هستند.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: از این 5 ویژگی عملکردی، سه مورد آن مربوط به سعه صدر، صبر و حلم است، یعنی تحمل کردن دیگران، سازگاری و صبوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یوسفی ادامه داد: امام صادق علیه السلام بعد از بیان این ویژگی‌ها به این نکته مهم تذکر  می‌دهند که مکارم اخلاق و آراسته بودن به محاسن اخلاقی، توفیق الهی است و اکتساب و تلاش برای تحصیل آن بخشی از راه است. اصل آن توفیقی است که خداوند متعال عطا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: واژه‌های عاقل، فهیم و فقیه به ظاهر مترادف و به هم نزدیکند، اما بین آنها تفاوت وجود دارد؛ همچنین بین حلیم، اهل مدارا و صبور هم تفاوت است، همانطور که می‌دانید، مرز تفاوت این صفات، مسائل ظریفی است که بحث و دقت می‌طلبد.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به ضرورت این ویژگی‌ها و اهمیت تزین به این صفات برای الگوی  طلاب و نسل‌های بعد، تصریح کرد: نسل جوان امروز از نظر توقعات و مطالبه گری نیز بیشتر از گذشته مطالبه گرند و باید با حلم، مدارا و صبر به سؤالات و شبهات آنها پاسخ گفت.

یوسفی با بیان اینکه اساتید حوزه باید به حلم، مدارا و صبر مجهز شوند، گفت: ما با صبر و حلم عملا به طلاب، اخلاق نیکو می‌آموزیم.

وی در ادامه با اشاره به سفر کاری پاکستان، عنوان کرد: یک هفته سفر به پاکستان در معیّت مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و هیأت همراه، برای بنده توفیقی بود که خداوند منان را بر آن شاکرم و پربار بودن آن را مسألت دارم.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: دوست دارم تجربه سفر را با شما به اشتراک بگذارم نه صرفا به خاطر اینکه خاطره ای شیرین باشد، بلکه برای این که اهمیت و ارزش فعالیت خودتان را بدانید و قدرت نفوذ و تاثیر گذاری آن را بیشتر بدانید تا در این مسیر با عزمی جزم تر و همتی مضاعف، کام تشنه ایتام آل محمد (ص) را با شربت طهور معارف اهل بیت علیهم‌السلام سیراب کنید و عطش جانشان را با آب گوارا رفع نمایید.

یوسفی یادآور شد: در این سفر یک هفته ای، توفیق بازدید از ٩ حوزه علمیه شیعی، ٢ حوزه عامه، ٣ دانشگاه (خوجه‌ها، عامه و دانشگاه مطالعات اسلامی کراچی) را داشتیم، همچنین از ۵ مرکز علمی، فرهنگی و سیاسی بازدید کردیم.

وی تصریح کرد: نکات قابل توجه در این سفر در سه محور دسته بندی شده است، اولین محور، ویژگی‌های خاص و ممتاز طلاب پاکستان که بسیار قابل توجه است؛ از جمله ایشان بسیار مودب، متواضع، تشنه مطالب اخلاقی، با معنویت و اخلاق بالا هستند، نظم، انضباط و اطاعت پذیری بالایی دارند و دارای روحیه ولایتمداری و انقلابی گری هستند.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: سازگاری با شرایط، معرفت و قدردانی و وفاداری از دیگر ویژگی‌های طلاب پاکستان است؛ صفات خوبی که باید تلاش کنیم در خود ما و همچنین طلاب این مجموعه رشد کرده و ارتقا یابد.

یوسفی با اشاره به محور دوم، تأکید کرد: فارغ التحصیلان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از جمله دستاوردهای مجموعه و ثمره تلاش شما اساتید هستند که امروز در عرصه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، مدیریتی، استادی و سیاسی فعالیت دارند.

وی بیان داشت: دانش آموختگان ما در پاکستان، نماینده پارلمان، مدیران مدارس، اساتید و مبلغان فعالی هستند که بسیاری از حوزه‌ها و مدارس علمیه پاکستان را پوشش داده اند؛ فارغ التحصیل سطح دو جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاکستان، لمعه تدریس می‌کند و به اساتید دیگر هم آموزش می‌دهد، برخی نیز در سمت مدیریت حوزه هستند.

 معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: دانش آموختگان پاکستانی بسیار قدرشناس و وفادار هستند و نسبت به اساتید مجموعه ارادت ویژه ای دارند و می‌گفتند هرآچه آموختیم و هرآنچه داریم از اساتیدمان است، به ویژه اساتیدی که در حوزه مباحث اخلاقی و اعتقادی فعال هستند.

یوسفی با تصریح بر اینکه همه اینها، ثمرات شما اساتید است، به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله اشاره کرد که فرمودند یا علی اگر خداوند یک نفر را به دست تو هدایت کند، از آنچه که خورشید بر آن می‌تابد ارزشمندتر است.

وی بیان داشت: شما اساتید شاید به ظاهر کار کوچکی کرده اید، اما به برکت نام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و به برکت معارف اهل بیت علیهم‌السلام، خداوند متعال این کار کوچک را پرثمر و پربرکت کرده است.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: تلاش شما به برکت عنایت اهل بیت علیهم‌السلام بارها و بارها ضریب خورده و مضاعف شده و چنین نتایج ارزشمندی را پدید آورده است.

یوسفی اظهار داشت: وقتی این ثمرات ارزشمند و نتایج شیرین زحمات اساتید را می‌بینم، از یکسو به خود میبالم که در چنین جمعی هستم و از سوی دیگر به خود نهیب می‌زنم و مدام تکرار می‌کنم خداوندا در این کار اخلاص قرار بده و دعا می‌کنم «اللهم تقبل منا هذا القليل».

 وی، محور سوم این سفر را بحث رسالت خطیر و مسئولیت بی بدیل اساتید در این فضا عنوان کرد و گفت: هر دانه گندمی که می‌کارید به فضل الهی و به برکت عنایت اهل بیت علیهم‌السلام و نام پر نور حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به خوشه‌ای تبدیل می‌شود و این خوشه‌ها به خرمنی تبدیل می‌شوند که بار مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: با توجه به این رسالت خطیر باید تلاش و سعیمان را مضاعف کنیم که برای طلاب، الگوی عملی باشیم، بر مباحث تربیتی و اخلاقی تأکید داشته باشیم، حلم ، صبر و مدارا با حرکت‌های نابجا و جوانی شاگردان برخورد کنیم و در نهایت، طعم شیرین معارف اهل بیت علیهم‌السلام را طوری به آنها بچشانیم که تا سالیان سال بر سر این سفره بنشینند، عطش خود را رفع کنند، متنعم شوند و بمانند.

 یوسفی در پایان به فرازهایی از مناجات شعبانیه اشاره کرد که می‌خوانیم: «إلهی إنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَاْهِل ٍلِرَحْمَتِکَ فَأنْتَ أهْلٌ أنْ تَجُودَ عَلىَّ بِفَضْلِ سِعَتِکَ.... إلهی إنْ کانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِکَ عَمَلى فَقَدْ کَبُرَ فى جَنْبِ رَجأئِکَ أمَلى؛ أسْئَلُکَ أنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تَجْعَلَنى مِمَّنْ یُدیمُ ذِکَرَکَ و َلا ویَنْقُضُ عَهْدَکَ وَ لایَغْفُلُ عَنْ شُکْرِکَ وَ لایَسْتَخِفُّ بِأمْرِکَ».

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱