مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد:

بیش از 26 هزار مراجعه به مراکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س) از سال 1393 تا کنون

حجت الاسلام اخوی

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی با اشاره به برگزاری دوره های تخصصی تربیت مشاور در چهار گرایش «مشاوره تحصیلی»، «مشاوره کودک و نوجوان»، «مشاوره خانواده» و «مشاوره ازدواج»، گفت: در این دوره ها خواهران توانمند برای تربیت مشاور با رویکرد علمی و اسلامی جذب و تربیت می‌شوند که باقیات الصالحات برای جامعه الزهرا علیهاالسلام و مراکز حوزوی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر اخوی در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره تخصصی تربیت مشاور که به همت مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، ضمن تبریک ایام امامت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و ولادت باسعادت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، عنوان کرد: چهارمین دوره تخصصی تربیت مشاور به صورت رسمی از این هفته آغاز می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز از سال 1393 تا کنون اشاره کرد و گفت: این مرکز به لطف الهی از سال 1393 به صورت رسمی آغاز به کار کرد و اساتید و کارشناسانی برای فعالیت در این مرکز دعوت به کار شدند.

فعالیت مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام با رویکرد دینی و اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی با اشاره به فعالیت‌های مشاوره در حیطه‌های مختلف، تصریح کرد: رسالت و سیاست‌های کلی مرکز مشاوره نسبت به دیگر مراکز مشاوره‌ای و تربیتی کشور متمایزتر و ویژه‌تر است، زیرا این کشور در ارائه فعالیت‌های خود نگاه دینی و اسلامی دارد.

وی افزود: سیاست‌های کلی این مرکز، تأکید بر رعایت اصول و مبانی اسلامی در مطالعات و فرایند راهنمایی در مشاوره و درمان، اتخاذ شیوه‌های علمی و تخصص در همه فعالیت‌ها و برنامه‌های مشاوره‌ای، اولویت‌بخشی به شیوه‌های پیشگیری بر درمان، شیوه‌های نوین مشاوره و درمان با استفاده از آموزه‌های اسلامی و مشاوران حوزوی، جذب و بکارگیری نیروهای انسانی برخوردار از تحصیلات دینی و توانمندی‌های تخصصی، اصل امانتداری، رازداری و رعایت اخلاق حرفه‌ای و تأکید بر تعامل و هماهنگی بین همه واحدهای جامعه الزهرا علیهاالسلام و دیگر مراکز همسو هستند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به اهداف کلی مرکز مشاوره اشاره کرد و اظهار داشت: همکاری در جهت بررسی و نظارت بر پذیرش داوطلبان، ارتقای مهارت‌های شغلی، تحصیلی، خانوادگی، تربیتی و اخلاقی مراجعه‌کنندگان، حفظ و ارتقاي سطح سلامت و بهداشت روانی طلاب، كاركنان و اساتید و خانواده‌هاي آنان با تاکید بر اصل پیشگیری، تولید محتوای علمی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی در زمینه خدمات روان‌شناختی و مشاوره، شناسایی استعدادها و زمینه‌سازی جهت بازآفرینی و ارتقای توانمندی‌های عاطفی شناختی و رفتاری، ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره در زمینه‌های تحصیلی، خانوادگی، اخلاقی، معنوی و غیره از جمله اهداف این مرکز است.

وی با اشاره به تحصیل 20 هزار طلبه در جامعه الزهرا علیهاالسلام و فارغ التحصیلی بیش از 50 هزار دانش‌آموخته، تصریح کرد: هر یک از بانوان طلبه دارای استعدادهای مختلف هستند که باید این استعدادها شناسایی شوند و برای رتقای توانمندی‌های ایشان برنامه ریزی شود.

تأسیس مراکز مشاوره در پردیسان، شهرک مهدیه و مهدکودک جامعه‌الزهرا(س)

وی در ادامه با بیان اینکه مرکز مشاوره در سه بخش کلینیک، آموزش و پژوهش فعالیت دارد، گفت: در کلینیک، خدمات راهنمایی و مشاوره با موضوعات روانشناختی، کودک، نوجوان، تحصیلی ، ازدواج ، خانوادگی،  روانسنجی، روانپزشکی و مددکاری صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: در بخش آموزش، برگزاری دوره‌های تربیت مشاور، کارگاه‌ها، جلسات آموزشی و مهارتی در دستور کار قرار گرفته است و در بخش پژوهش نیز نشریه داخلی «نسیم آرامش» راه‌اندازی شده است، همچنین جزوات و بروشورهای مشاوره‌ای تدوین و منتشر می‌شود.

وی همچنین به فعالیت‌های دیگر مرکز اشاره کرد و گفت: تأسیس مراکز مشاوره وابسته به مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام در پردیسان، شهرک مهدیه و مهدکودک جامعه الزهرا علیهاالسلام و همکاری با سایر بخش‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

وی اضافه کرد: همکاری با مراکز و سازمان‌های خارج از جامعه الزهرا علیهاالسلام در دستور کار قرار گرفته است، ادارات و سازمان‌های مختلفی برای همکاری با مرکز متقاضی هستند و این مرکز نیز آمادگی همکاری دارد.

حضور 20 کارشناس مشاور در مرکز مشاور جامعه‌الزهرا(س) /بیش از 26 هزار مراجعه به مراکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام از سال 1393 تا کنون

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه ارائه خدمات مشاوره‌ای در چهار بخش مرکز مشاوره، مدارس علمیه، مهد کودک و خوابگاه جامعه الزهرا علیهاالسلام صورت می‌گیرد، یادآور شد: به طور میانگین هر سال حدود 20 مشاور در جامعه الزهرا علیهاالسلام مشغول فعالیت هستند، امسال نیز با توجه به شرایط پیش آمده، 11 کارشناس مشاور به صورت مستمر در مرکز مشاوره حضور داشتند.

وی همچنین با اشاره به آمار مراجعه‌کنندگان به مرکز مشاوره، گفت: از سال 1393 تا کنون بیش از 26 هزار مورد مراجعه به مراکز مشاوره‌ای مدارس علمیه، مهدکودک، مرکز مشاوره و خوابگاه جامعه الزهرا علیهاالسلام صورت گرفته است، در 6 ماه نخست سال جاری نیز بیش از 800 نفر مراجعه داشتیم و این آمار به جز مشاوره‌های تلفنی بوده است.

وی بیان داشت: در مرکز مشاوره خدمات روانپزشکی با حضور یک روانپزشک خانم در حوزه‌های وسواس، اضطراب، افسردگی و اختلال شخصیت صورت می‌گیرد.

دوره های تربیت مشاور باقیات الصالحات برای جامعه‌الزهرا(س) خواهد بود

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه در این مرکز هر سال، دوره‌های مختلف آموزش‌های کاربردی و کارگاه‌های مختلف برگزار می‌شود، گفت: برگزاری دوره‌های تخصصی تربیت مشاور از جمله فعالیت‌های مرکز مشاوره است که به نظر بنده، این دوره‌ها باقیات الصالحات برای جامعه الزهرا علیهاالسلام و مراکز حوزوی خواهد بود.

وی تصریح کرد: هدف این است که خواهران توانمند رشته‌های مشاوره و تعلیم و تربیت اسلامی را برای بحث تربیت مشاور با نگاه اسلامی و رویکرد علمی و اسلامی جذب و تربیت کنیم.

وی یادآور شد: ما چند هزار خانم روانشناس در حوزه‌های مختلف روانشناسی و تربیتی داریم که نگاه اسلامی در آنها کم است و صرفا نگاه علمی دارند؛ در حالیکه ما به این مسئله اعتقاد نداریم، چون کافی نیست.

برگزاری چهار گرایش «مشاوره تحصیلی»، «مشاوره کودک و نوجوان»، «مشاوره خانواده» و «مشاوره ازدواج» در مرکز مشاوره جامعه الزهرا(س)

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به برگزاری چهار دوره تخصصی تربیت مشاور در این مرکز، اظهار داشت: دوره تربیت مشاور یک دوره ویژه شبیه سطح چهار است، عملا 40 واحد علمی، عملی و کارگاهی ارائه می‌شود، همچنین در این دوره، کارگاه‌های مهارتی و کارورزی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در چهارمین دوره، چهار گرایش «مشاوره تحصیلی»، «مشاوره کودک و نوجوان»، «مشاوره خانواده» و «مشاوره ازدواج» در نظر گرفته شده است، گفت: در رشته کودک و نوجوان 20 واحد عمومی و 22 واحد تخصصی ارائه می‌شود، در رشته مشاوره خانواده 7 نفر از بانوان طلبه سطح سه تعلیم و تربیت که دوره‌های مشاوره خانواده را گذراندند، پذیرش شدند که پس از گذراندن 12 واحد عمومی و تخصصی وارد عرصه فعالیت می‌شوند.

راه اندازی نشریه «نسیم آرامش» ویژه مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام

وی همچنین به تولیدات محتوایی مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره و عنوان کرد: دوفصلنامه داخلی «نسیم آرامش» به همت این مرکز راه انداز شده و دومین شماره آن نیز فراخوان شده است؛ همچنین جزوات متعدد با موضوعات مختلف از جمله متناسب با فضای شیوع بیماری کرونا تدوین و منتشر شده است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: تربیت کارشناسان مشاور در دوره های تربیت مشاور و معرفی مشاوران به خارج از جامعه الزهرا علیهاالسلام و همکاری با سازمان ها و نهادهای مختلف مانع بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه می‌شود و ما باید این فعالیت ها را قدر بدانیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱