استاد و پژوهشگر حوزه تبیین کرد:

رابطه دینداری با فرهنگ عفاف و حجاب

حجت الاسلام قادری

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری گفت: در مسئله حجاب حق بانوان نیست که بگویند ما می‌خواهیم انتخاب کنیم، این اشتباه است؛ حق همسران آنها هم نیست که خانمی بگوید همسرم می‌پسندد که من بی‌حجاب باشم؛ بلکه حجاب به عنوان مظهر تجلی و جلوه‌های الهی، حق الله است و چون حق الله است، بنابراین خدا باید تعریف کند و تصمیم بگیرد، چون در حق الله کسی نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

به گزارش روابط عمومی،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی قادری در نشست هم اندیشی راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که با عنوان «آینده پژوهشی عفاف و حجاب در مهندسی نظام جمهوری اسلامی (ناظر به منظومه فکری امامین انقلاب)» و با حضور جمعی از اندیشمندان و فعالان حوزه عفاف و حجاب در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به تبیین موضوع «تبیین رابطه دینداری با فرهنگ عفاف و حجاب» پرداخت و با طرح این سوال که بین حجاب و عفاف و مسئله ایمان و تقوا چه رابطه و نسبتی وجود دارد؟، اظهار داشت: ما به سه دلیل نمی‌توانیم حجاب و عفاف را از ایمان و تقوا تفکیک کنیم؛ به عبارتی حجاب اسلامی مساوی شخص با ایمان و دینداری او و بی‌حجابی و بی‌عفتی مساوی با بی‌ایمانی و بی‌تقوایی شخص است.

استاد و پژوهشگر حوزه افزود: دلیل اول این است که اگر کسی آیه 30 سوره مبارکه نور و آیات شریفه 32 و 33 سوره احزاب را که در رابطه با حجاب و پوشش اسلامی است، شنیده باشد، به این نتیجه می‌رسد که همانطورکه نماز و جهاد فریضه ای از فرایض اسلامی و تکلیفی از تکالیف دینی است، پس حجاب هم فریضه ای از فرایض دینی و تکلیفی از تکالیف دینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری تصریح کرد: در حوزه نظری، اگر کسی این تکلیف دینی را باور کرده باشد، قطعا مؤمن و دیندار است و اگر این فریضه و تکلیف را شنیده باشد و در حوزه نظری این مسئله را باور کرده باشد، مؤمن و متدین به حجاب اسلامی است.

وی ادامه داد: در حوزه عملی، اگر بانویی این باور را در ساحت و رفتار علمی خود نهادینه و پیاده کند، یعنی پوشش اسلامی را نه تنها باور داشته باشد، بلکه در عمل نشان دهد که این باور را قبول دارد، نه صرفا ذهنی و فکری باشد، این خانم، متدین، متقی و پارسا است که در حوزه عملی و نظری به هم ارتباط داده و سنجاق کرده است.

عفاف و حجاب در حوزه نظری و عملی

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر کسی در حوزه نظری معتقد شد که حجاب از ضروریات و تکالیف دینی نیست، همانطورکه اگر کسی در بحث نماز، روزه و خمس انکار کند، قطعا بی‌ایمان است، اینجا هم مارک بی‌ایمانی خواهد خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری بیان داشت: در حوزه عملی، اگر بانویی باور داشته باشد، اما رفتار مؤمنانه و متدینانه نداشته باشد و باورش را در ساحت عملی نشان ندهد، بانوی متدین و باتقوایی نیست.

وی عنوان کرد: اینکه می‌گویند دل باید پاک باشد؛ اگر دل پاک باشد، باید در حوزه عمل نشان دهد، دل که بیمار باشد، در حوزه عمل نشان نمی‌دهد. بنابراین دلیل اول که ما نمی‌توانیم حجاب را از تقوا و ایمان جدا کنیم، با توجه به آیات قرآن کریم درباره حجاب، ایمان و تقوا با حجاب گره خورده و قابل انفکاک نیست.

استاد و پژوهشگر حوزه در ادامه گفت: دلیل دوم این است که در منظر قرآن کریم، قبل از حجاب می‌خواهد جامعه عفیف تربیت کند، نه محجب؛ حجاب فرع بر مسئله عفیف بودن است، یعنی می‌خواهد جامعه‌ای تربیت کند که این جامعه حتما عفت در کلام و رفتار عفیفانه داشته باشد و مشی و سلوکی را نمی‌تواند داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری افزود: یکی از مسائلی که برای آن بسیار هزینه می‌دهیم، این است که شخص برای دفاع از ارزش‌های اسلامی آنچنان بد از ادبیات استفاده می‌کند که هم خود و هم ارزش‌های اسلامی را مورد سوال قرار می‌دهد و مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ در حالیکه اصل ادعا شاید درست باشد، اما چون درست حرف زدن را بلد نیست، حرف درست را به غلط القا می‌کند، بنابراین نکته مهم قبل از مسئله حجاب، مسئله عفت در کلام و رفتار و از جمله عفت در التذاذ غریزی است.

وی یادآور شد: خداوند متعال در سوره احزاب، قبل از اینکه به زنان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره حجاب بگوید، ابتدا دو تذکر به زنان رسول خدا می‌دهد، تذکر اول «قولا معروفا» است، یعنی شما باید عفت در کلام داشته باشید و نمی‌توانید از هر ادبیاتی در رفتار خانوادگی و اجتماعی استفاده کنید، همچنین باید عفت در رفتار داشته باشید و به زنان پیامبر می‌فرماید حال که می‌خواهید در جامعه حضور داشته باشید، نباید آوای صدای شما دلکش باشد و جنس مخالف را تحریک کند، اینجا بحث حجاب و پوشش نیست، بلکه بحث عفت است.

استاد و پژوهشگر حوزه اضافه کرد: خداوند منان در سوره مؤمنون می‌گوید مردان وقتی به زن‌ها نگاه می‌کنند باید عفت در چشم داشته باشند و به عنوان التذاد به زن نگاه نکنند؛ همین را درباره زنان به کار می‌برد. وقتی مسئله عفت قطعی شد، به زنان پیامبر می‌فرماید اگر می‌خواهید در جامعه حضور پیدا کنید، حجاب خود را رعایت کنید.

حجاب به عنوان مظهر تجلی و جلوه‌های الهی، حق الله است

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری بیان داشت: چون زنان مظهر همه زیبایی‌ها هستند، حتما باید حجاب را رعایت کنند، زیرا اگر حجاب رعایت نشود، هم خودشان از نظر تقوا مشکل پیدا می‌کنند  هم مردان را به بی بندوباری می‌کشانند.

وی خاطرنشان کرد: حجاب مساوی با عفت و حیا است، و عفت و پرهیزگاری هم مساوی با تقوای عملی است و نمی‌توان اینها را ز هم جدا کرد، به همین خاطر اینها در کنار هم قرار می‌گیرند.

استاد حوزه عنوان کرد: سومین دلیل که ما نمی‌توانیم حجاب را از تقوا و ایمان جدا کنیم، این است که در مسئله حجاب حق بانوان نیست که بگویند ما می‌خواهیم انتخاب کنیم، این اشتباه است؛ حق همسران آنها هم نیست که خانمی بگوید همسرم می‌پسندد که من بی‌حجاب باشم؛ بلکه حجاب به عنوان مظهر تجلی و جلوه‌های الهی، حق الله است و چون حق الله است، بنابراین خدا باید تعریف کند و تصمیم بگیرد، چون در حق الله کسی نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری با بیان اینکه حجاب جزو فطریات بشر است، گفت: وقتی ما به آیات حجاب مراجعه می‌کنیم، قرآن کریم نه تنها اصل حجاب را ضروری می‌داند، بلکه آیات قرآن کریم، دایره حجاب را که به عفت و تقوا برمی‌گردد، مشخص می‌کند؛ در نتیجه ما نمی‌توانیم اینها را از هم جدا کنیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱