مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در عصر نبوی

شاکری 2

استاد شاکری با بیان اینکه مهم‌ترین عامل در ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی در سیره نبوی، تحول در بعد اعتقادی و نگرشی-ارزشی امت اسلامی بوده است، گفت: ما باید با روش‌های کاربردی به بسط شادمانی پایدار و نشاط اجتماعی ماندگار در جامعه بپردازیم و جامعه ای بانشاط و با امید به آینده ایجاد کنیم تا زمینه برای ظهور فراهم شود.

 

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم صدیقه شاکری در نخستین روز دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و نشست‌های حضوری پیش‌رویداد «الگوسازی سبك زندگی بانوی مسلمان که با حضور بانوان طلبه در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مسائلی که به مسلمانان نسبت می‌دهند، این است که جامعه شیعه بانشاط و سرزنده نیست و به بهانه برگزاری مراسم عزاداری و ارئه آماری از افسردگی در میان مسلمانان به این مسئله اشاره می‌کنند.

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به موضوع ارائه شده با عنوان «نشاط اجتماعی بانوان عصر نبوی»، اظهار داشت: برای تعریف نشاط اجتماعی، عوامل تقویت کننده، عوامل بازدارنده، راهبردها و پیامدهای راهبردهای آن، کار پژوهشی صورت گرفت.

شاکری به روش پژوهش درباره این موضوع و منابع مطالعه شده اشاره کرد و گفت: با بررسی کتاب‌هایی در این مورد، بیشترین مطلبی که درباره این مسئله در طول 50 سال گذشته کار شده، روانشناسی مثبت گرا هست که در آن به جای اینکه به دنبال رفع بیماری‌ها باشیم، بیماری‌ها را پیشگیری کنیم.

وی بیان داشت: فاکتورهایی برای ایجاد شادکامی و پیشگیری از بروز بیماری‌های روانشناختی وجود دارد که مطرح شده و برخی شاخص‌ها بومی سازی شده هستند.

عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در عصر نبوی

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: ما بحث شادکامی و شادمانی را از منابع غربی تعریف می‌کنیم، در حالیکه مکتب اسلام از نظریه پردازان غربی بسیار غنی‌تر است.

شاکری تأکید کرد: وقتی موضوع نشاط اجتماعی را در منابع غرب و منابع اسلامی مقایسه می‌کنیم، مباحثی که در آیات، روایات و سیره نبوی مشاهده می‌کنیم پیشروتر هست که با روش اکتشافی و با توجه به گزاره‌های قرآنی، روایی و تاریخی به این پژوهش پرداخته شد.

وی بیان داشت: نشاط اجتماعی در جامعه اسلامی عصر نبوی مدیون چند عامل است، از جمله رهبری و مدیریت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله که جامعه ای دینی و اسلامی تشکیل شد و هر که اعتقادش بالاتر بود نشاط اجتماعی بالاتری داشت.

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله امید به آینده را در مردم ایجاد کردند و افرادی که امید به آینده داشتند، نشاط اجتماعی بالاتری داشتند. همچنین عدالت و امنیت اجتماعی که سبب ایجاد نشاط اجتماعی شده بود.

شاکری اضافه کرد: وضع قوانین بر محور قوانین الهی و نظارت برآن، پراکنش اجتماعی، پیشرفت و مقاومت بر دشمن از جمله موارد تأثیرگذار بر نشاط اجتماعی بود.

لزوم ایجاد نشاط پایدار در جامعه /کسب شادکامی‌های پایدار با تقویت معنویت

وی تصریح کرد: امروز متأسفانه با بحران هویتی در نسل جوان و نوجوان مواجه هستیم و ما باید به دنبال شادی‌های پایدار و ماندگار باشیم.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: غرب سال‌ها روش‌های مثبت گرا را شروع کرده، اما امروز به این نتیجه رسیده است که این شادکامی‌های ظاهری که جلوه‌های مادی هستند، نه تنها خلأ وجودی انسان را پر نمی‌کند، بلکه مشکل ساز شده است؛ بنابراین شادکامی‌های ظاهری نه تنها ماندگار و پاسخگو نیستند، بلکه باید به دنبال شادکامی پایدار باشیم و این مسئله به دست نمی‌آید مگر با تقویت معنویت.

شاکری افزود: شادکامی‌های ظاهری برای شادکامی که از درون انسان بجوشد، مضر است. این شادی‌های ظاهری، جوامع انسانی را به بحران می‌کشاند و ما باید این مطلب را با روش‌های صحیح و علمی در جامعه بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه می‌خواهند خود محوری و خودخواهی‌های فراوان را به خورد نسل جوان بدهند، تصریح کرد: ما باید با روش‌های کاربردی به بسط شادمانی پایدار و نشاط اجتماعی ماندگار در جامعه بپردازیم و بتوانیم جامعه ای با نشاط و با امید به آینده ایجاد کنیم تا هر چه زودتر زمینه برای ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فراهم شود.

مهمترین عامل در ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی در سیره نبوی، تحول در بعد اعتقادی و نگرشی-ارزشی امت اسلامی بوده است

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: مهم ترین عامل در ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی در سیره نبوی، تحول در بعد اعتقادی و نگرشی-ارزشی امت اسلامی بوده است.

شاکری افزود: یقین به وعده‌هایی که خداوند در قرآن به مسلمانان داده است، انقلابی عظیم در تمامی ابعاد وجودی و زندگی انسان به ویژه بانوان ایجاد کرد و بانوان در جامعه اسلامی پیشرفت کردند.

وی بیان داشت: بالاترین نشاط برای جامعه مؤمنان، مأوا جستن در جوار رحمت الهی است؛ چون خداوند جاودانه است، این نشاط و رضوان، بی‌پایان و بی‌بدیل است.

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان تصریح کرد: اعیاد و شهادت‌ها یک سرمایه اجتماعی عظیم و از بهترین فرصت‌ها در کشور است که می‌توانیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱