ریشه همه مشکلات اخلاقی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی غفلت از یاد خداست

احمد-فقیهی

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که دیدن دست خدا در زندگی نیازمند تمرین و تهذیب نفس است، اظهار داشت: بدون شک ریشه تمام مشکلات اخلاقی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تنها غفلت از یاد خداست.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد فقیهی در دومین پیش رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام ویژه اساتید و با موضوع «نقش استاد در تربیت اخلاقی و معنوی» که روز یکشنبه 28 خردادماه برگزار شد با اشاره به داستان هابیل و قابیل در قرآن گفت: کل داستان هابیل و قابیل در قرآن تا آمده تا فقط یک چیز را به ما یادآوری کند و آن وجود حضرت حق است. وجود خدا در همه عرصه های زندگی قابل لمس و مشاهده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که دیدن دست خدا در زندگی نیازمند تمرین و تهذیب نفس است، اظهار داشت: بدون شک ریشه تمام مشکلات اخلاقی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تنها غفلت از یاد خداست.

وی با اشاره به اینکه اخلاق مبتنی بر فضائل که به اخلاق ارسطوییه معروف است با این که چیز خوبی است اما غایت ما نیست خاطرنشان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در المیزان ذیل تفسیر آیه «و بشر الصابرین...» می فرماید اخلاق ارسطویی متعلق به فلاسفه یونان است در حالی که قرآن، اخلاق توحیدی را مطرح می کند که در یک کلمه بیان می دارد عالم در محضر خداست.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی یکی از گرفتاری های مومنان را بحث ریا عنوان کرد و گفت: اینکه انسان دلش می خواهد عملش را به دیگران نشان دهد بخاطر این است که می خواهد پیش آنها عزیز شود، از طرفی عزت چیز خوبی است ولی اشتباهش آنجاست که گمان می کند عزت دست مردم است در حالی که قرآن می فرماید «تعز من تشاء» خدایا هر کس را بخواهد عزیز می کند.

وی افزود: مرحوم علامه می فرماید حضرت یوسف نزد حضرت یعقوب عزیز بود، ولی برادرانش گفتند ما نمی گذاریم. همه کارهایی که برادران یوسف انجام دادند تا یوسف عزیز نشود برعکس باعث عزیز شدن بیشتر او شد. اگر برادران یوسف، کاری با او نداشتند یوسف سالها در کنعان که یک روستا بود زندگی می کرد و هیچگاه به آن عزت و شوکت در مصر نمی رسید. اینها همه برای این است که عزت دست خداست.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: اگر باورمان می شد که عزت به دست خداست هیچگاه ریا نمی کردیم، البته در اخلاق ارسطویی برای رهایی از ریا درمان هایی مطرح کرده اند ولی اصل این است که ما خداشناس شویم، تنها خدا را ببینیم و اورا عبادت کنیم.

 وی در پایان تصریح کرد: الان همه دنیای کفر با تمام توان مقابل ما ایستاده اند تا رهبری را در درجه اول و نظام اسلامی را در درجه دوم از پا در بیاورند ولی خدا نمی خواهد و ما همچنان با همه مشکلات و سختی ها ایستاده ایم و مقاومت می کنیم و دشمن با همه نقشه ها و توطئه هایش به موفقیت چشمگیری نرسیده است و این ها همه به خاطر این است که اراده خدا به عزت نظام اسلامی تعلق گرفته است.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱