در نخستین جلسه هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات اسلامی مطرح شد:

تصویب عناوین پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی

جلسه هیئت امنای پژوهشگاه 10

نخستین جلسه هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصویب عناوین پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی و نیز تأیید اعضای شورای پژوهش پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نخستین جلسه هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن جلسات دفتر مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

لزوم برنامهریزی در جهت رشد و تعالی فعالیت‌های پژوهشگاه مطالعات اسلامی

در این جلسه، سرکار خانم سیده زهره برقعی ضمن خیرمقدم به اعضای هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات اسلامی، اظهار داشت: مجوز فعالیت این پژوهشگاه سال گذشته صادر شد و این پژوهشگاه چند سال است که فعالیت دارد.

رئیس هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: فعالیت پژوهشگاه از این پس بسیار اهمیت دارد تا با راهبری و نگاه بلند اعضای هیئت امنا، مسیر رو به رشد و تعالی را طی کند و مجموعه پژوهشگاه به اهدافی که در اساسنامه آمده، نائل آید.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: یکی از اهداف مجموعه این است که بانوان در عرصه‌های علمی، آموزشی، تبلیغی و پژوهشی رشد کنند و ما باید برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کنیم.

نگاه دقیق، علمی و متخصصانه شورای پژوهش پژوهشگاه در بررسی طرحها

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید ابوالقاسم‌زاده رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی به شرح وظایف و اختیارات هیئت امنا پرداخت و درباره اساسنامه، ساختار سازمانی، اسناد راهبردی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این پژوهشگاه توضیحاتی ارائه داد.

دبیر هیئت امنا جناب آقای ابوالقاسم‌زاده تصریح کرد: ما برای تقویت پژوهشگاه، نیاز به تعامل، هم‌فکری و هم‌افزایی بخش‌های مختلف مجموعه داریم و ارتباط بخش‌های آموزشی و پژوهشی با پژوهشگاه باید به هم نزدیک‌تر باشد.

حجت‌الاسلام‌ ابوالقاسم‌زاده در ادامه تأکید کرد: شورای پژوهش پژوهشگاه با نگاه دقیق، علمی و متخصصانه به بررسی طرح‌ها می‌پردازد و مطابق با استانداردهای لازم اثر پژوهشی، طرح‌ها و آثار را بررسی می‌کند.

اهمیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در جریان‌سازی و تأثیرگذاری در عرصه‌های مختلف

جناب آقای دکتر محمد فتحعلی‌خانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این جلسه، بیان داشت: یکی از اهداف اصلی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها باید جریان‌سازی و تأثیرگذاری در حوزه زنان باشد و پژوهشگاه مطالعات اسلامی باید پیشران و رهبر این جریان باشد.

عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات اسلامی با اشاره به لزوم ارتباط آموزش و پژوهش در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: اگر در عرصه پژوهش، نوآوری باشد، می‌تواند آموزش را تحت تأثیر قرار دهد؛ پژوهش باید آموزش را راهبری کند تا در عرصه‌هایی ورود پیدا کند که موضوعات آن روزآمد باشد.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت مطالعات زنان به ویژه فقه زنان، تأکید کرد: یکی از کمبودهای کشور، کمبود نگاه زنانه است و لزوم حضور بانوان در بسیاری از عرصه‌ها احساس می‌شود که بانوان صاحب‌نظر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها می‌توانند با نگاه زنانه در عرصه‌های مختلف ورود کنند.

تصویب عناوین پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی

در ادامه این جلسه، پس از بازخوانی اساسنامه پژوهشگاه مطالعات اسلامی، به‌ویژه شرح وظایف و اختیارات هیئت امنا، دستورات جلسه مورد بحث قرار گرفت که در نتیجه آن، 3 پژوهشکده با 11 گروه، پیشنهادی از شورای پژوهش پژوهشگاه مطالعات اسلامی، با عناوین زیر به تصویب رسید: 

پژوهشکده «فقه و حقوق» با چهار گروه پژوهشی «حقوق» (به صورت ستاره‌دار)، «فقه و اصول»، «موضوع‌شناسی فقه» و «فقه‌های مضاف»؛

پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» با چهار گروه پژوهشی «فلسفه»، «کلام»، «اخلاق» و «قرآن و حدیث»؛

پژوهشکده «علوم انسانی و مطالعات زنان» شامل سه گروه پژوهشی «مطالعات زنان»، «تعلیم و تربیت» و «تاریخ».

گفتنی است در حال حاضر پژوهشکده‌ها با عناوین پژوهشکده علوم و معارف اسلامی، پژوهشکده فلسفه و کلام و پژوهشکده فقه و مبانی حقوق مشغول فعالیت‌اند که ریاست حجت‌الاسلام جناب آقای حسین بستان برای پژوهشکده علوم و معارف اسلامی، ریاست حجت‌الاسلام جناب آقای عبدالله محمدی برای پژوهشکده فلسفه و کلام و ریاست سرکار خانم مریم برقعی برای ریاست پژوهشکده فقه و مبانی حقوق، مورد تأیید هیئت امنا قرار گرفت.

علاوه بر رئیس پژوهشگاه، معاون پژوهشگاه و رؤسای پژوهشکده‌ها که اعضای شورای پژوهش پژوهشگاه را تشکیل می‌دهند، حجت الاسلام جناب آقای سید مهدی محمدی و جناب آقای دکتر حسن عبدی به عنوان دو عضو حقیقی شورای پژوهش، مورد تأیید هیئت امنا قرار گرفته‌اند.

در پایان این جلسه، حکم عضویت اعضا در هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات اسلامی توسط سرکار خانم برقعی به اعضا اعطا شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱