مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مطرح کرد:

زمینه‌سازی تهذیب، تحصیل و کارآمدی طلاب با تقویت زنجیره مهارت‌های مختلف

خانم برقعی آغاز سال تحصیلی

خانم برقعی با بیان اینکه حوزه علمیه مأموریت‌های مختلفی دارند که بایستی در قالب‌های تدریس، تهذیب، تحصیل، تحقیق، تربیت و تبلیغ، مشاوره اسلامی، هنر و ادبیات اسلامی دنبال کند، گفت: تحقق مأموریت‌های حوزه نیازمند تبلیغ، تبیین و روشنگری به شیوه‌های گوناگون است.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی در «آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران» که با حضور مسئولان، شخصیت ها، علما، فضلا، مدیران، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در مراسم و تبریک و تهنیت به مناسبت ایام ربیع الاول به ویژه سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و سالگرد ازدواج پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم با حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، عنوان کرد: آغاز سال جدید تحصیلی حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را تبریک عرض می‌کنم، انشاءالله به دعای اهل بیت علیهم‌السلام، علم حقیقی همراه با عمل، روزی همگی ما باشد.

انتظارات مردم از فرهیختگان حوزوی با استمداد از آیات شریفه قرآن کریم/ کار مجموعه روحانیت، ادامه راه انبیای الهی است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ابتدای سخنان خویش به انتظارات مردم از فرهیختگان حوزوی با استمداد از آیات شریفه قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: اهل علم و روحانیت، هزار سال است که مرکز امید مردم براى امورى از جمله تبیین مسائل دینی بوده است؛ یعنى مردم همواره از علماى دین توقّع داشتند که برایشان مسائل اسلامى را تبیین کنند. 

برقعی با بیان اینکه کار مجموعه روحانیت، ادامه راه انبیای الهی است، گفت: ما باید با این دید به کار و فعالیت روحانیت نگاه کنیم.

وی با اشاره به آیه 65 سوره مبارکه اعراف «وَإِلَىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ»، بیان داشت: با توجه به این آیه شریفه، حرکت انبیای الهی، حرکت برای توحید است؛ دعوت به توحید فقط به معنای این نیست که عقیده پیدا کنید که خدا یک است و دو نیست. عقیده به توحید، یک پایه و استوانه یا زمینه اساسیِ یک جهان‌بینی است که زندگی را می‌سازد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: عقیده به توحید به معنای ایجاد جامعه توحیدی است، جامعه‌ای که بر مبنای توحید شکل گیرد و اداره شود.

برقعی با اشاره به آیه 112 سوره انعام که خداوند متعال می‌فرماید: «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا» تصریح کرد: بسیار واضح است که پاسخگویی به مسائل اسلامی و جامعه پردازی توحیدی، نیازمندِ آموزش، پژوهش، کار تبلیغی، کنشگریِ فرهنگی و جهادی است.

لزوم تحلیل سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در مبحث تبلیغ/تحقق مأموریت‌های حوزه نیازمند تبلیغ، تبیین و روشنگری به شیوه‌های گوناگون است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اهمیت موضوع تبلیغ و سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این خصوص، عنوان کرد: تبلیغ دین و معارف اسلامی بایستی متناسب با دوره‌های مختلف، با شیوه‌ها و روشهای نوین و کارآمد، با عنایت به کارکردهای متنوع، به خوبی ارائه شود.

برقعی اضافه کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب حفظه الله، تبلیغ و تبیین معارف اسلامی در جمع‌های خانوادگی باید پررنگ‌تر شود و نهاد خانواده نیز در این زمینه، با قوت و درایت بیشتری عمل کند.

وی توصیه کرد: فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در مبحث تبلیغ، بایستی از زوایای مختلف و با ابعاد مختلف، تحلیل شده و به خوبی عملیاتی شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: حوزه علمیه مأموریت‌های مختلفی دارند که بایستی در قالبِ تدریس، تهذیب، تحصیل، تحقیق، تربیت و تبلیغ، مشاوره اسلامی، هنر و ادبیات اسلامی دنبال کند و تحقق همه این موارد، نیازمند تبلیغ، تبیین و روشنگری به شیوه‌های گوناگون است.

زمینه سازی تهذیب، تحصیل و کارآمدی طلاب با تقویت زنجیره مهارت‌های مختلف

برقعی خاطرنشان کرد: طلبه با عنایت به توانمندی در زمینه‌های مهارتهای برنامه ریزی، تصمیم گیری، حل مسئله، تفکر خلاق، روابط موثر اجتماعی و تقوامحوری به اميدِ آمدن ایام بهتر، سرزنده و شاداب است.

وی افزود: طلبه یاد می‌گیرد با جدیت و مدبّرانه برای تطهير و پاكى درون خويش بکوشد تا ميان روح او و رسالت طلبگی سنخيت ايجاد شود؛ یاد می‌گیرد با حسّ ناامیدی مبارزه کند و با اميد به آينده مطلوب، شادابى درونى داشته باشد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: طلبه بایستی دغدغه‌مند شود و بر اساس خودآگاهی و تقویت «مهارت مسئولیت پذیری» برای رسیدن به «اطاعت پذیری» برای تهذيب نفس و خودسازى خود، خودش تلاش کند. در ادامه، تلاش براى قيام و اصلاح جامعه را نیز جدی بگیرد؛ یعنی طلبه، سالم، سلیم، صالح و مصلح باشد.

وی اضافه کرد: شناخت درست آداب و الگوی دینداری، عاطفه و انگیزه طلاب را برای اصلاح خود و جامعه بیشتر می‌کند و آنها را صبورانه و با حسّ ایجاد تغییرهای خوب، ثابت قدم می‌سازد.

تصویرسازی و الگوپذیری از افراد اثربخش حوزوی برای طلاب انگیزه بخش است/ ترغیب طلاب به تحرک و پویایی برای تحول و خودسازی

برقعی بیان داشت: برای نظام سازی جامعه حوزوی باید سازماندهی، مسئولیت بخشی و مسئولیت‎پذیری به نخبگان تعلیمی تربیتی را در دستور کار قرار داد و بایستی استحکام و امنیت‌بخشی نظام تعلیم و تربیت بر اساس تعمیق شناخت، عاطفه و خودسازی طلاب، اساتید و مسئولان اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه رابطه ای دوسویه بین مهارت‌های عمومی و تخصصی، بین مهارت‌ها و راهکارهای تربیتی، بین خودسازی فرد و نظام سازی حوزوی برقرار است، عنوان کرد: تقویت هر یک از این موارد، موجب تقویت و توازنِ بخش دیگر می‌شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: الگوپذیری از افراد اثربخش، تصویرسازی از افراد و جامعه حوزوی، انگیزه بخش بوده و طلاب را به تحرک و پویایی برای تحول و خودسازی ترغیب می‌کند.

اهمیت مهارت‌ها در فرایند تعلیم و تربیت/ بانوان طلبه به عنوان بانوان پیشران در عرصه تعلیم و تربیت حوزوی می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشند

برقعی در ادامه با بیان اینکه مبحث مهارت‌ها در فرایند تعلیم و تربیت اهمیت فراوانی دارد، دارد، گفت: در ابتدای فرایند، مسیر فرایند و انتهای فرضی هر گام، معتقدیم که بایستی از مهارت‌های عمومی، تخصصی و تکمیلی برای همه طلاب و نیز مهارت‌های اقتضائی و اختصاصی برای خواهران طلبه، بهره ببریم.

وی با اشاره به لزوم مهارت افزایی کادر علمی و اجرایی و همچنین توانمندی طلاب در عرصه‌های مختلف، افزود: این مهارت‌ها باید به گونه ای باشد که باعث رشد شخصی، خودشکوفایی، بالندگی و احساس خوشبختی و شادابی، افزایش سلامت روانی و جسمانی، تقویت اعتماد به خویشتن، تقویت روحیه مشارکت، تقویت مهارت‌های ارتباطی برای تبلیغ و ترویج تربیت حوزوی، ایجاد روحیه تاب آوری و مقاومت در برابر تبلیغات مخالف، تجهیز طلاب و اساتید به ابزار و روش‌های مقابله با فشارهای محیطی و روانی، کمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه و غیره و همچنین ارتقای سطح رفتارهای موثر اجتماعی شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: بانوان طلبه می‌توانند به عنوان بانوان پیشران و تراز در عرصه تعلیم و تربیت حوزوی در جامعه تأثیرگذار باشند.

مسئولان زمینه را برای حضور فعال طلاب در مراسم و برنامه‌ها فراهم کنند/ ارائه دستاوردهای طلاب در چهلمین سالگرد تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

برقعی در ادامه یادآور شد: در اردیبهشت سال جاری، خدمت مسئولان محترم جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها پیشنهاد دادم در مراسم سال آینده روز استاد، در راستای هویت بخشی و اعتباربخشی به طلاب و تمرین و کارورزی حرفه ای، بانوان طلبه به عنوان دست اندرکار اصلی برنامه باشند.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که تشکل‌های نوپا در سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها دست به کار شوند. خواستم مسئولان، زمینه را مهیا کنند تا خودِ طلاب برای اساتیدشان در همین تالار بیداری اسلامی برنامه اجرا کنند. از پشتیبانی، انتظامات تا مدیر برنامه و حتی ارائه کنندگان، همه از طلاب باشند و سخنران ویژه هم طلاب فارغ التصحیل و فرهیخته جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها باشند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: موضوعِ ویژگی‌های معلمی شهید مطهری، از جمله «ویژگی‌ها و روش‌های تبلیغ این استاد برجسته» را تفکیک کنید، بگذارید طلاب برای تطبیق، بازتعریف و روزآمدی آن در کنار شما پژوهش کنند، و سپس سال آینده با نمایشگاهی از دستاوردهای خود، ارائه دهنده مطالب در یک میزگرد علمی باشند.

برقعی با اشاره به اینکه سال آینده، چهلمین سالگرد تاسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها است، عنوان کرد: قرار است محور اصلی، «طلاب و دستاوردهای طلاب در این چهل سال» باشد، به آنها نقش دهید، هویت دهید، آنها را جدی بگیرید، حمایتشان کنید تا ان شاءالله طلاب، میدان دار و افتخارآفرینانِ برگزاری چهلمین سالگرد تاسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با نقش‌ها و قابلیت‌های مختلف باشند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزش و تربیت در برگزاری و تدارک آیین سال تحصیلی، گامی آغازین را برای اعتباربخشی به طلاب برای این مراسمِ مهم برداشته که قابل قدردانی است؛ همچنین از زحمات، همکاری و همراهی مسئولان در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برای برگزاری این آیین مشترک، با نشان وفاق و همدلی، قدردانی و تشکر می‌کنم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان اظهار داشت: از خداوند متعال می‌خواهیم که را جزو پیروان راه حق و در مسیر رضایت خود قرار دهد و گام‌های ما را و گام‌های ملّت ما و گام‌های خانواده بزرگ حوزویان را در این راه و رسالت طلبگی، ثابت قدم بدارد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱