به گزارش روابط عمومی، خانم عفت عرب زاده در نشست «روز دختر و الزامات الگوسازی فرهنگی و تربیتی» که به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و گرامیداشت روز دختر در خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به اینکه نباید به روز دختر نگاه جنسیتی داشته باشیم، عنوان کرد: نگاه جنسیتی به روز دختر باعث تقلیل این روز میشود. اگر میخواهیم همه وجوه شخصیتی حضرت معصومه (س) و نامگذاری این روز را بررسی کنیم، باید آن را در بستر نقشهای مورد توجه قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه در این روز باید به نقش دخترانگی حضرت معصومه (س) توجه ویژهای شود، گفت: اگر بخواهیم این روز را به صورت جنسیتی در نظر بگیریم، باید روزی نیز به نام پسران تعیین کنیم.
استاد جامعه الزهرا (س) شاره به لزوم توجه به جایگاه دخترانگی اظهار کرد: جایگاه مادری و همسری برای ما مشخص است، اما جایگاه دخترانگی مغفول مانده بود و نامگذاری این روز به نام دختران باعث شد که به این جایگاه توجه بیشتری شود و ویژگیها و جایگاه حضرت معصومه (س) به عنوان یک دختر مورد بررسی قرار گیرد.
ضرورت تطبیق ویژگیهای حضرت معصومه (س) برای دختران امروز
وی با بیان اینکه یکی از نقشهای بیبدیل جامعه دختران هستند، اظهار کرد: نیاز به تطبیق ویژگی های دخترانگی حضرت معصومه (س) برای دختران امروز داریم. جوان و نوجوان امروز از بهترین بودن لذت میبرد و به دنبال بهترین بودن است. نسل جوان امروز کمالگرایی نسل قبل را ندارد و بیان میکند که من باید همانطور که هستم پذیرفته شوم، اما همین نوجوان در همین وضعیت نیز به دنبال بهترین بودن است.
فعال فرهنگی افزود: یکی از ویژگی های والای حضرت معصومه (س) درجه علمی ایشان است که یک امام معصومین در وصف ایشان که معصوم نبودند می فرماید: فداها ابوها. این جمله در زمان نوجوانی حضرت معصومه(س) بیان شده است و نشان می دهد که یک دختر می تواند به جایگاهی برسد که یک معصوم اینگونه او توصیف کند.
حضرت معصومه (س)؛ نماد علمی و اجتماعی دختران مسلمان
وی با بیان اینکه حضور فعال و مشارکت اجتماعی ویژگی دیگر حضرت معصومه (س) است که باید به آن توجه کرد، گفت: حضرت معصومه (س) با هجرت شان نشان دادند که در میدان هستند. حضرت معصومه (س) با هجرت خود حرکتی را آغاز کردند که هم اکنون نیز منشا خیر است. این همان الگوی سومی است که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند.
عرب زاده با اشاره به اینکه باید این بخش از زندگی حضرت معصومه (س) را به دختران امروز نشان دهیم، گفت: دشمن تلاش می کند دختران ما را دچار تزلزل کند و آنها را خالی از انگاشته های هویت اسلامی کند تا هویتی که خودش می خواهد را جایگزین کند؛ اما اگر ما الگوهایی که داریم را ارائه کنیم میتوانیم جلوتر از دشمنان قدم برداریم و نقشه های آنان را از بین ببریم.
وی با بیان اینکه در زمانی که از دختران صحبت می شود منظور نوجوانان یا گروه سنی خاصی نیستند بلکه شامل همه گروه های سنی دختران است، ادامه داد: عدم پذیرش در به رسمیت شناخته شدن، ارزشمندی و عدم تطابق توانمندی جسمی با آنچه از آنان در جامعه انتظار دارد از جمله چالش هایی است که دختران با آن مواجه هستند.
استاد جامعه الزهرا (س) در رابطه با چالش ارزشمندی گفت: دختران بیان میکنند که دین پسران ارجحیت داده و این مسئله مرتبط به مبانی دینی میدانند که ناشی از تفسیرهای شخصی برخی افراد است. به عنوان مثال، آنها میگویند که بانوان باید حجاب داشته باشند تا مردان دچار گناه نشوند، یعنی خود را محدود کنند تا مردان آسوده باشند. در حالی که دین میگوید تو حجاب داشته باش زیرا تو ارزشمند هستی. این دو نگاه به پوشش اشاره دارند، اما حس متفاوتی را منتقل میکنند.
فعال فرهنگی تصریح کرد: حس ارزشمندی زمانی ایجاد می شود که یک سنجه درست داشته باشیم. باید به نوجوانان معیار نشان بدهیم تا خودشان خوب و بد را تشخیص بدهند و علت آن را بفهمند.
وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان، حتی افراد مسنتر نیز از کتاب و منبر فاصله گرفتهاند و مبانی معرفتی خود را از رسانههای نوپدید و فضای مجازی دریافت میکنند. در این مسیر، آنها مبانیای را میآموزند که با هویتشان سازگاری ندارد و باعث میشود حتی از جنسیت خود دوری کنند؛ زیرا الگوهایی را دریافت میکنند که با باورهای دینی و ارزشهای خانوادگی همخوانی ندارد.
عرب زاده بیان کرد: وقتی یک نوع سبک زندگی در جامعه رواج پیدا می کند جوانان زندگی خود را با آن تطبیق میدهند. وقتی آنچه در رسانه ها، سریال ها و... القا می شود متفاوت با باورهای دینی و خانوادگی باشد فرد دچار بحران هویت می شود.
وی ادامه داد: مبانی و الگوهای هویتی ما صرفا نظری نیست بلکه برای آن مصداق داریم اما الگوهایی که دشمنان معرفی می کنند انتزاعی و دور از واقعیت است و این باعث می شود که دختران دچار کمبود و سرخوردگی شوند. ما الگو های خود را معرفی نکردیم و دشمن از این خلا الگویی ما استفاده کرد و الگوی خود را معرفی کرد.
فعال فرهنگی با بیان اینکه نباید سلیقهای با دین برخورد کنیم هم تساهل و هم برخورد چکشی آسیب زا است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نسبت به توجه به ویژگی های جنسیتی تاکید دارند و در الگوی سوم زن نیز به این مساله تاکید داشتند.
وی با اشاره به لزوم بازنگری در برگزار جشنهای شادی گفت: جشن هایی که ویژه دختران برگزار میشود بدون نوآوری است و اغلب این برنامه ها محدود به دکوری دخترانه، هدیه، مداحی و ... شده است. نباید از ورود به قالبهای نوین ترس داشته باشیم. برگزاری برنامهای که در مخاطب حس رضایتمندی ایجاد کند هم کارکرد جشن را دارد.
وی افزود: همانگونه که به دختران توجه میشود باید به مادرانی که دختران نوجوان دارند نیز توجه شود تا آگاهی چگونگی برخورد با دختران را کسب کنند و بتوانند حس ارزشمندی را به دخترانشان منتقل کنند.
عرب زاده بیان کرد: کسانی که دچار ناهنجاری هویتی هستند به سه گروه جاهل، قاصر و مغرض تقسیم میشوند. فرد جاهل را با آگاهی دادن، شنیدن سخنانش و توجه میتوان هدایت کرد. افراد قاصر به برخی مسائل آگاه هستند اما سبک زندگی و محیط آنها به گونهای است که باعث میشود کمکاری کنند.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بیان میکنند که فرهنگ مانند هواست؛ وقتی بستر به گونهای باشد که نتوان فرد مومنانه زندگی کند، مشکلاتی ایجاد میشود.
وی تاکید کرد: باید از افراد جامعه محافظت کنیم و این حفاظت باید با بستن راههای انحرافی انجام شود. رهبر معظم انقلاب میفرمایند که باید سبک زندگی مومنانه تسهیل فراهم شود و افراد برای زندگی غیرمومنانه به سختی بیفتند. اما امروز بسیاری از افراد برای تهیه لباس مناسب با سبک زندگی مومنانه به سختی میافتند. وقتی جامعه به این صورت حرکت میکند چگونه میتوان انتظار داشت که جاهلان به درستی عمل کنند؟
ایجاد امکانات تفریحی ویژه دختران: نیاز امروز جامعه
پروین آقایاری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) به شهر قم شرافت بخشیده است، عنوان کرد: وقتی دختری مانند حضرت معصومه (س) میتواند به یک شهر شرافت بدهد، میتواند به تمامی دختران جهان عزت و شرافت ببخشد.
وی با تأکید بر اینکه همه دختران باید از حضرت معصومه (س) الگو بگیرند، افزود: نباید حضرت معصومه (س) را محدود به روز دختر و دهه کرامت کنیم؛ بلکه این الگوگیری باید در همه زمانها ادامه یابد. پیش از ورود حضرت معصومه (س) به قم، این شهر گستره زیادی نداشت، اما پس از حضور ایشان، قم به یک مرکز جهانی تبدیل شد.
فعال فرهنگی افزود: حضرت معصومه (س) با حضور خود در شهر قم سبب شدند جامعهای در این شهر تشکیل شود که حتی دشمنان نیز برای دختران و زنان شهر قم سرمایه گذاری بیشتری میکنند. این توجه نشان میدهد که باید اهمیت بیشتری نسبت به ابعاد و تاثیرگذاری حضرت معصومه (س) داشته باشیم تا این هویت بخشی و الگوگیری در همه دختران صورت بگیرد.
وی ادامه داد: حضرت معصومه (س) به عنوان یک دختر ویژگی های شاخصی نزد ائمه (ع) داشتند از جمله اینکه ولادت ایشان را پیشگویی کردند و زیارت نامه مخصوص دارند. حضرت معصومه (س) با گروهی از مردان هجرت کردند و در این سفر هویت دخترانگی خود را حفظ کردند. این می تواند الگویی برای دختران امروز جامعه باشد که می توان هم در اجتماع فعالیت کرد و هم ویژگی های دخترانگی را حفظ کرد.
استاد جامعه الزهرا (س) با تاکید بر لزوم ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی برای دختران اضافه کرد: امروز نیاز به مکان های تفریحی و آموزشی مانند بوستان ها، سالن های ورزشی، هیات های مذهبی و... داریم که ویژه دختران باشد. نباید مکان هایی که ویژه بانوان هستند را با مکان هایی که ویژه دختران هستند اشتباه بگیریم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تقویت هویت اسلامی دختران کوتاهی شده است، ادامه داد: حرم حضرت معصومه (س)، مراکز فرهنگی و حوزه های علمیه در زمینه هویت بخشی به دختران کم کاری کردند، اگر چه در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است اما کافی نیست. اگر برای دختران جامعه هویت سازی نکنیم در فضای مجازی هویت آنان را میگیرند و هویت کاذب به آن ها میدهند.
آقایاری گفت: مسئولیت دهی و انجام کارهای گروهی یکی از راه های هویت بخشی به دختران است. نوجوانان گروه گرا هستند؛ وقتی کاری به صورت گروهی به آنان واگذار می کنیم و به آنها مسئولیت میدهیم و در این مسیر آنها را هدایت و کنترل می کنیم هویت اسلامی خود را پیدا می کنند.
فعال فرهنگی اظهار کرد: برخورد اخلاق مدار همراه با کرامت انسانی با نوجوانان و اهمیت دادن به آنها باعث میشود در مسیر سیره حضرت معصومه (س) قرار بگیرند.
وی ادامه داد: الگوهای متعددی داریم و اگر این الگوها را به نوجوانان معرفی کنیم با توجه به فطرت پاکی که دارند در مسیر درست قرار میگیرند؛ اما الگوسازی های ما کامل نیست و به درستی این الگوها را نشان ندادیم. بیشترین بخش از هویت افراد در نوجوانی شکل می گیرد، اگر نوجوانان را به سوی هویت اسلامی راهنمایی کنیم خوشان مسیر را پیدا می کنند.
تخصص، استمرار و بهروزرسانی؛ کلید موفقیت در تربیت دختران
استاد جامعه الزهرا (س) با تاکید بر لزوم کار مستمر و تخصصی گفت: اگر کار تخصصی به صورت مستمر صورت بگیرد قطعا موفق می شویم و افراد به قله می رسند و هویت خود را پیدا می کند. کسانی که در این مسیر فعالیت می کنند باید هر روز تخصص خود را به روز کنند؛ زیرا دشمن روزانه نوجوانان ما تغذیه میدهد. نوجوانان عقل گرا و پرسشگر هستند و مسائل را به چالش میکشند به همین خاطر اگر با منطق نوجوانان به آنها پاسخ داده شود نتیجه مثبت دریافت می کنیم.
آقایاری بیان کرد: در شهر قم که حوزه های علمیه، امام زادگان متعدد، مبلغان و مراکز مختلف فرهنگی وجود دارد نباید دخترانی را ببینیم که رفتاری دارند که در شأن همسایگی حضرت معصومه (س) نیست. باید کار مستمر باشد تا هویت اسلامی به دختران بدهیم.
وی در خصوص نحوه برگزاری جشنها گفت: جشنها نباید صرفاً به شادی و تفریح محدود شوند؛ بلکه باید در کنار جذابیت، محتوای غنی نیز داشته باشند. گاهی به دلیل عدم بهروزرسانی خود، جشنهایی برگزار میشود که به جای جاذبه، دافعه ایجاد میکنند.
وی ادامه داد: در برگزاری جشنها باید دقت شود که خروجی نادرستی حاصل نشود. لازم است از ایدههای نوجوانان بهرهبرداری کنیم تا فضایی مناسب برای آنها فراهم شود. سپردن مسئولیت برگزاری این جشنها به نوجوانان میتواند بسیار مؤثر باشد. جشنها باید به یک جریانسازی مثبت منجر شوند و به دختران هویت ببخشد.
استاد جامعه الزهرا (س) یادآور شد: اگر می خواهیم در آینده نسل و جامعه ای سالم داشته باشیم باید بر روی دختران سرمایه گذاری کنیم.
نظرات