استاد جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

مسیر هدایت در پرتو پیروی از ولایت محقق می شود

جامعه الزهرا

استاد میرامام با بیان اینکه دشمن می‌خواهد ولایت را از ما بگیرد، گفت: حضرت معصومه علیهاالسلام به خاطر ولایت به ایران آمدند و جان خود را در این راه از دست دادند؛ حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در دفاع از ولایت جان خود را دادند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل،  جلسه درس اخلاق اختصاصی طلاب مدرسه علمیه صالحات روز چهارشنبه 28 آذر در آمفی تئاتر طبقه سوم ساختمان  شهید بهشتی با سخنرانی سرکار خانم میرامام استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بعد از ذکر مصیبت به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت معصومه علیهاالسلام به ادامه بحث جلسه گذشته پرداخت و با اشاره به آیه 191 و 192 سوره آل عمران، نشانه‌های عقلا را مطرح کرد.

میرامام ادامه داد: خداوند متعال در این آیات می فرماید: «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ؛ همانا در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، نشانه‌هايى براى خردمندان است»  و «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ».

وی افزود: طبق آیات قرآن کریم، عقلا اینگونه می گویند: «رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ، رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ؛ اى پروردگار ما، هر كه را تو در آتش افكنى او را سخت خوار كرده‏اى و او ستمكار بوده و ستمگران را هيچ كس يارى نخواهد كرد. پروردگارا! ما چون صداى مناديى، كه خلق را به ايمان مى‏خواند شنيديم اجابت كرديم و ايمان آورديم، پروردگارا از گناهان ما درگذر و زشتى كردار ما را بپوشان و هنگام جان سپردن، ما را با نيكان محشور گردان».

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی مفسّران معتقدند منظور از منادی در این آیه که مورد توجه عقلا است، حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام است.

میرامام ادامه داد: در بحث ولایت ابتدا ولایت خدا و پس از آن، ولایت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام و ولایت ائمه معصوم علیهم‌السلام مطرح است.

وی با بیان اینکه انسان با ولایت، مسیر هدایت را پیدا می‌کند، گفت: ما در آیه 23 سوره شوری می خوانیم: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى؛ بگو من از شما در برابر رسالتم مزدى طلب نمى‏كنم به جز مودت نسبت به اقربا».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: خداوند می فرماید که ذوی القربی را دوست بدارید؛ ما دوستی ذوی القربی را اجر قرار دادیم، زیرا این دوستی، را ه را برای انسان نشان می دهد و انسان از این طریق  به خدا راه پیدا می‌کند.

استاد میرامام با اشاره به آیه «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلًا»، تأکید کرد: کسی که می خواهد به قرب الهی برسد، باید ذوی القربی را دوست بدارد.

وی با بیان اینکه دوستی اهل بیت علیهم‌السلام مقدمه ای برای ولایت‌پذیری است، به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که فرمودند: «أَلَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ رَبُّكَ يَأْمُرُكَ بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ يَأْمُرُكَ بِوَلَايَتِهِ؛ بدانید! جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای محمّد! پروردگارت ترا به دوستی علی بن ابی طالب (ع) و ولایت او فرمان می دهد».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم الگوی ما مسلمانان است و ما را به حبّ امام علی علیه‌السلام امر کرده است.

میرامام در ادامه به ذکر چند حدیث از حضرت معصومه علیها السلام پرداخت و عنوان کرد: چند حدیث از حضرت معصومه علیهاالسلام دیدم(احادیث فاطمیون) که در یکی از احادیث به نقل از حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: «آیا فراموش کرده اید غدیر خم را که رسول خدا فرمودند: من کنت مولاه فهذا علی مولاه». این همان منادی است. ما برای رسیدن به کمال به آن ها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد ولایت را از ما بگیرد، اظهار داشت: حضرت معصومه علیهاالسلام به خاطر ولایت به ایران آمدند و جان خود را در این راه از دست دادند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در دفاع از ولایت جان خود را دادند؛ این دو بانوی بزرگوار جان خود را در دفاع از ولایت از دست دادند، در روز قیامت هم از ما سؤال می‌شود که برای ولایت چه کردیم.

میرامام در پایان اظهار امیدواری کرد که درک و بینش صحیحی از این موضوع به دست آوریم و گفت: شخصى از امام صادق علیه‌السلام پرسيد:عقل چيست‌؟فرمودند: چيزى است كه به وسيله آن خدا را بپرستند و بهشت را به دست آورند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱