استاد اخلاق حوزه در درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س):

آنچه که به انسان می‌رسد، نتیجه عملکرد خود اوست

حجت الاسلام و المسلمین توکل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با بیان اینکه خداوند متعال، عالم دنیا را عالم اسباب و مسببات قرار داده است، افزود: اگر درِ بلایی به روی انسان باز شد منشأ آن به خود انسان برمی‌گردد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رحیم توکل روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به صراحت آیات و روایات، اگر کسی را عزیز کردند عملکرد خودش بوده که سبب عزت او شده است و اگر درهای رحمت برای کسی باز شد عملکرد خود شخص بوده که این در برایش باز شده است؛ در نتیجه آنچه به سرمان می‌آید بسته به عملکرد خود ما است.

آنچه که به انسان میرسد  نتیجه عملکرد خود اوست

وی با بیان اینکه خداوند متعال، عالم دنیا را عالم اسباب و مسببات قرار داده است، افزود: اگر درِ بلایی به روی انسان باز شد منشأ آن به خود انسان برمی‌گردد در نتیجه باید بیاندیشیم چه کرده‌ایم.

استاد اخلاق حوزه با بیان آیه 30 سوره شوری گفت: بر اساس این آیه، آنچه به سر انسان می‌آید عملکرد خود شخص بوده است، اگر بلا، مصیبت و مشکلات نمی‌خواهید عملکرد خود را درست کنید، اما اگر عملکردها غلط باشد با شما برخورد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به انواع بلا عنوان کرد: هر بلا علت مستقل داشته و خداوند متعال در دادن این بلاها یک هدف مستقل دارد، بلاها عقوبتی، ترفیعی، تطهیری، امتحانی و برخی بلاها نیز قهری هستند، مراد از قهر،  خشم و غضب نبوده بلکه مربوط به گناهانی است که در صورت انجام، ولو توبه هم کند از تبعات گناهش در امان نباشد.

وی ابراز کرد: بر اساس آیه 30 سوره شوری، «ومااصابکم من مصیبه» اشاره به بلاهای عقوبتی دارد چرا‌که بسیاری از انسان‌ها بخشیده شده  و گناهان آن‌ها به حسابشان نوشته نمی‌شود  واین مقدار بلاها هشداری بوده تا از خواب غفلت بیدار شوید.

وعده‌های الهی قطعی است

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه 96 سوره اعراف تأکید کرد: بر اساس این آیه، اگر مردم به دنبال ایمان و تقوای الهی بروند، در برکات از آسمان و زمین بر آن‌ها باز می‌شود. علت اینکه در این آیه، «لفتحنا» با تأکید آمده این است که این گونه آیات اخبار نبوده بلکه وعده الهی است و در وعده خداوند تخلفی وجود ندارد؛ در نتیجه خداوند متعال تأکیداً فرموده در صورت داشتن ایمان و تقوا در برکات از آسمان و زمین برای انسان باز می ‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل ادامه داد: بر اساس این آیه، اگر انسان به‌جای مسیر ایمان و تقوا، مسیر انجرافی در پیش گرفت خداوند متعال او را به بلا دچار می‌کند تا شاید در منگنه بلا، خواب مانده‌ای بیدار شود.

وی با بیان اینکه بیان ساده تقوا عمل به واجبات و پرهیز از محرمات دانست و گفت: هر کسی حرمت خدا را نگه دارد، خداوند نیز حرمت او را نگه می‌دارد اما در غیر این صورت خدا نیز برای او حرمتی قائل نخواهد شد.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه راه‌های رسیدن به باور از دو مسیر عقلی و دل طی شدنی است، ابراز کرد: راه باور عقل استدلال، دلیل و برهان است، اگر برای امری برایمان استدلال کنند و عقل ما این استدلال را بپذیرد در این صورت راه باور عقل طی شده است، راه باور ایمان نیز یک راه بیشتر ندارد، در این راه باید از همان ابتدا با بصیرت قدم برداشت و راه باور دل رعایت تقوای الهی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به انواع حجاب عنوان کرد: یک حجابی در درون جان همه انسان‌ها بوده و تا زمانی که این حجاب موجود است باور به باطن انسان نمی‌نشیند و آن هم حجاب ظلمت است، راه  برداشتن این حجاب هم انجام عمل صالح و رعایت تقوای الهی است.

وی در ادامه با اشاره به اشاره به جریان داشتن سنت الهی در میان اقوام گذشته گفت: در آیه 112 سوره نحل آمده قومی که از دو نعمت بزرگ امنیت کامل و رزق وافر برخوردار  بودند اما به‌علت ناشکری و ناسپاسی گرفتار ترس و گرسنگی شدند.

حجت الاسلام‌والمسلمین توکل اظهار داشت: اسلام ریزترین و جزئی‌ترین مسائل را بیان فرموده و تمام راه‌های هدایت را نشان داده است: إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا(3/ انسان). حال اختیار با خود انسان است که هدایت و یا کافر شود.

وی در حاشیه درس اخلاق توصیه کرد: نسبت به برادران اهل تسنن باید اتحاد و هبستگی داشته باشیم اما در عین حال با رعایت کمال ادب،  در مورد اختلافات مبنایی و اصلی  بحث وگفتگو داشته باشیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱