دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(س) در مراسم ماه مبارک رمضان عنوان کرد:

شناخت دنیا اولین راهکار رسیدن به مقام روزه است

زینتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه شناخت دنیا اولین راهکار رسیدن به مقام روزه است، گفت: دنیا 10 ویژگی دارد که تفکر در هر یک از این ویژگی‌ها کافی است که از این دنیا روی‌گردان باشیم و به این دنیا دل نبندیم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی زینتی روز دوشنبه در هشتمین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، عنوان کرد: خداوند متعال اگر از مهمان خود با گرسنگی و صوم پذیرایی می‌کند، حکمتی دارد و حکمت این است که انسان را با گرسنگی و مراتب صوم به مرحله‌ای برساند که مانند خدا شود و صفات خدایی پیدا کند.

مراحل روزه و ضیافت الهی

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: روزه سه مرحله دارد و سه مرتبه از ضیافت هم برای این سه مرحله وجود دارد که مطابق یکدیگر هستند، از جمله روزه عمومی و ترک آنچه که در فقه اسلامی وجود دارد که به همان میزان هم یک میهمانی عمومی داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی افزود: روزه خاص مرتبه دوم است که انسان در اعمال و رفتار خود از هرچه که از خدا دور می‌شود، اجتناب می‌کند و به همین میزان هم میهمانی و پذیرایی خاص وجود دارد؛ مرتبه سوم، روزه خاص الخاص و پذیرایی خاص الخاص هست که در قلب و ذهن انسان غیرخدا راه پیدا نمی کند و انسان خدایی می‌شود.

وی با طرح این سؤال که چه کنیم که به مرتبه روزه خاص الخاص برسیم؟ گفت: اگر ما تمام اجتناب‌ها را جمع کنیم، در یک چیز خلاصه می‌شود که دوری و پرهیز از دنیا است مانع رسیدن به حق می‌شود.

شناخت دنیا اولین راهکار رسیدن به مقام روزه است

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: در واقع، شناخت دنیا و شناخت حقیقت دنیا اولین راهکار رسیدن به این مقام روزه است تا بتوانیم مهمان خداوند شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتیبا بیان اینکه ما همواره در محضر خداوند و متنعم از نعمت خداوند هستیم، تصریح کرد: آن که معصیت می‌کند، خدا را نمی بیند و معصیت می‌کند، در حالیکه به فرموده امام خمینی (ره)، عالم محضر خداوند است و در محضر خدا نباید معصیت کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: ما برای اینکه به این ضیافت دعوت شویم، باید شرایط را مهیا کنیم که اولین راه، دوری از تجلیات دنیاست که بر اساس مقاطع سنی انسان ها، دنیا برای ما چهار جلوه عینی دارد.

خداوند 111 بار در قرآن کریم به مذمت دنیا پرداخته است

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ما باید دنیا و فریب‌های دنیا را بشناسیم و از این فریب‌ها خود را مصون بداریم، گفت: این دنیا مخلوق خدا، مهبط ملائک الله و محل سجده اولیاء الله است و از این بعد، جلوه زیبایی است، اما از مجموعه 115 بار که تعبیر دنیا در کلام خداوند در قرآن مجید وارد شده، هیچ گاه به این توصیف‌ها ذکر نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتییادآور شد: خداوند در قرآن کریم، 111 بار به مذمت دنیا و مذمت متاع دنیا پرداخته است، در چهار آیه دیگر به حقایق دنیا پرداخته شده است، به آسمان‌ها و زمین، دریاها و کوه‌ها و توصیف حقایق موجود است.

وی افزود: در معنای لغوی و در استعمالات روایی از پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امام علی (علیه‌السلام) برای دنیا سه معنا وجود دارد، از جمله دنیا از ماده «دنی» به معنای پستی گرفته شده است، دومین معنا به معنای «دنوّ» به معنای نزدیکی است، یعنی برای رسیدن به دنیا نیاز به نزدیکی نیست و دنیا خود را عرضه می‌کند.

دنیا در بیشتر استعمالات قرآنی، به معنای متاع در اختیار و در دسترس است

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در توصیف برخی اهل ایمان می‌فرمایند: مؤمنان واقعی کسانی هستند که نه من و نه آخرت را دیدند، اما ایمان آوردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتیاظهار داشت: در بیشتر استعمالات قرآنی، دنیا به معنای متاع در اختیار و در دسترس است و در معنای سوم، دنیا هرچه که ما را از حق باز می‌دارد.

ویژگی‌های دنیا

وی در ادامه گفت: دنیا 10 ویژگی دارد که تفکر در هر یک از این ویژگی‌ها کافی است که از این دنیا روی‌گردان باشیم و به این دنیا دل نبندیم.

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: اولین ویژگی دنیا این است که بی وفا است و به هیچ کسی وفا نکرده است؛ بی وفایی جزو ذات دنیا است و ما نباید به آن دل ببندیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی ادامه داد: لذت دنیا آنی و گذراست و پایداری ندارد، همچنین دردسرآور و پرزحمت است، همچنین به فرموده امام علی (علیه‌السلام)، «الدنیا محفوف بالبلاء؛ در دنیا بلا و گرفتاری است».

دنیا، ظاهر فریبنده و باطن تلخ دارد/عنان دنیا را به دست بگیریم

وی به ویژگی چهارم دنیا اشاره کرد و افزود: دنیا، ظاهر فریبنده دارد، اما باطن آن تلخ و رنج است، همچنین متلون و متغیر بودن از دیگر ویژگی‌های دنیا است، همیشه چنین فرصت و لحظه‌هایی نداریم و درد و بلا و گرفتاری همراه با شادی و راحتی وجود دارد.

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «دنیا محل امتحان است»؛ ما در این دنیا آزموده می‌شویم و حسابرسی از ما در همین دنیاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی در ادامه بیان داشت: ما 6 نگاه به دنیا داریم که پنج نگاه مردود است و یک نگاه، نگاه اهل بیتی(علیهم‌السلام) است که ما را به صوم و ضیافت الهی می‌رساند.

وی با بیان اینکه ضعف و قوت ایمان، دارایی و نداری، سلامتی و بیماری در این دنیا است، تصریح کرد: آنچه که در این دنیا مؤثر است، اقدام است که به عمل منتهی شود و در آن اخلاق و اتقان باشد، در این صورت در امتحان الهی موفق هستیم.

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پایان تأکید کرد: اولین اقدام در دنیا این است که عنان دنیا را به دست بگیریم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱