معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد:

ارسال 265 اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان/تغییر رویکرد همایش کتاب سال بانوان از سطح ملی به بین المللی

اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان (30)

خانم حقانی با بیان اینکه 265 اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شده است، گفت: 184 پژوهشگر علوم انسانی و اسلامی و عرصه زن و خانواده آثار خود را به این همایش ارسال کردند که 171 نفر آنان بانوان پژوهشگر بودند.

به گزارش روابط عمومی، خانم ریحانه حقانی در اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان که امروز (پنجشنبه 29 آبان) به صورت مجازی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، اظهار داشت: همایش کتاب سال بانوان با هدف شناسایی و ظرفیت‌های علمی بانوان و با هدف ارتقای توانمندی‌های علمی بانوان، اهداف و سیاست‌هایی را مد نظر داشته است.

تشکیل گروه‌های علمی ده گانه در دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان

رئیس کمیته علمی همایش کتاب سال بانوان با بیان این که کارهای شورای سیاستگذاری و فعالیت‌هایی که در دبیرخانه همایش رخ داد، همایش ملی کتاب سال بانوان را به عنوان یک رخداد عظیم و بی بدیل معرفی کرده است، گفت: این همایش در سطح ملی است و هدف این بوده که تحقیقات نخبگانی  را ارائه کند و شناسایی ظرفیت‌ها را در اهداف خود مد نظر داشته است.

حقانی با تأکید بر این که دبیرخانه دائمی همایش در طول سال فعالیت‌های ارزشمندی را تحت اشراف مدیریت گروه‌های علمی ده گانه ساماندهی کرده است، افزود: تغییر رویکردی که همایش دوم نسبت به اول داشت، این بود که تعیین رتبه در گروه‌ها صورت گرفت و گروه‌های علمی بنا بر نوع فعالیت‌ها ارزیابی اجمالی انجام می‌دادند و آثار منتخب به ارزیابی تفصیلی اول و دوم راه می‌یافتند.

وی بیان داشت: در همایش دوم همچنین بحث مقالات علمی پژوهشی چاپ شده را در دستور کار داشتیم اما در همایش اول فقط تألیفات دریافت شد و گستره آثار دریافتی عرصه علوم انسانی و اسلامی است.

تغییر رویکرد همایش کتاب سال بانوان از سطح ملی به بین المللی/ارسال 265 اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: در سومین همایش کتاب سال بانوان که فراخوان آن اطلاع رسانی خواهد شد رویکرد ما از سطح ملی به بین المللی و توجه ویژه به طلاب و اساتید و دانشجویان در عرصه بین الملل است و برنامه ریزی فراخوان سوم را با این رویکرد خواهیم داشت.

حقانی با بیان اینکه در مجموع ۲۶۵ اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد، عنوان کرد: از مجموع آثار دریافت شده، ۲۴۷ اثر تألیفی شامل ۱۵۵ کتاب، ۲۷ رساله (دکتری و سطح۴) و ۶۵ مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و ۱۷ اثر ترجمه بودند.

وی یادآور شد: از میان آثار دریافتی 36 اثر خارج از موضوع بودند و 92 اثر تعداد کل آثار راه یافته از مرحله اجمالی به مرحله ارزیابی تفصیلی بود و در نهایت 23 اثر حائز رتبه بندی شدند.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: آثار برگزیده گروه‌های علمی به جلسه کمیته علمی ارجاع داده شد و در این جلسه 23 اثر از جهت‌های پیشینه، موضوع، مولف و دانشی و محتوایی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت دو اثر برگزیده و 6 اثر شایسته تقدیر به تأیید ریاست سیاستگذاری همایش رسید.

حضور 184 پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی در دومین همایش کتاب سال بانوان

حقانی بیان داشت: شرکت‌کنندگان 184 نفر بودند که از میان شرکت‌کنندگان در این همایش، 171 نفر بانوان پژوهشگر شامل 119 نفر دانشگاهی و 52 نفر حوزوی بودند؛ در رشته‌هایی که دریافت آثار را داشتیم ۱۰ گروه علمی شامل اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تفسیر و علوم قرآن، زن و خانواده، علوم اجتماعی و جامعه شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و همچنین تاریخ، سیره و تراجم بود.

وی یادآور شد: در گروه اخلاق و عرفان،  14 اثر شامل 6 کتاب، 4 رساله و 4 مقاله علمی پژوهشی، در گروه ادبیات و هنر، 18 اثر کتاب، در گروه تفسیر و علوم قرآن 39 اثر شامل 26 کتاب، 5 رساله و 8 مقاله، در گروه زن و خانواده: 39 اثر؛ 32 کتاب، 3 رساله و 4 مقاله و در گروه علوم اجتماعی و جامعه شناسی  7 اثر شامل 6 کتاب و یک مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: همچنین در گروه علوم تربیتی و روانشناسی 32 اثر شامل 22 کتاب، 3 رساله و 7 مقاله، در گروه علوم حدیث 12 اثر شامل 9 کتاب و 3 مقاله، در گروه فقه و حقوق 17 اثر شامل 9 کتاب، 4 رساله و 4 مقاله، در گروه منطق، فلسفه و کلام 40 اثر شامل 22 کتاب، 5 رساله و 13 مقاله و در گروه تاریخ، سیره و تراجم نیز 11 اثر کتاب از دیگر آثار دریافتی دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان بود.

اجرای طرح «بانوان مؤلف» در جامعه الزهرا علیهاالسلام

حقانی با بیان این که بیشترین فراوانی آثار دریافتی در سه عرصه کلان زن و خانواده، تفسیر و علوم قرآن و منطق، فلسفه و کلام بود، خاطرنشان ساخت: به ویژه در حوزه زن و خانواده آثار ارزشمندی دریافت شد و ذکر این نکته نیز ضروری و لازم است که در شناسایی آثار دریافتی بدون اغماض و ورود در صحنه داوری با نگاه دقیق و سختگیرانه این آثار را مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی در پایان تأکید کرد: تلاش ما در این است که بهترین آثار معرفی شوند و برنامه ریزی جامع و کاملی برای شناسایی خلأهای پژوهشی داشته باشیم و طرح «بانوان مؤلف» را در دستور کار قرار می‌دهیم تا به این هدف و مطلوب برسیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱