در بازدید مدیر جامعه الزهرا(س) از معاونت پژوهش مطرح شد:

جامعه‌الزهرا(س) باید پاسخگوی نیازهای دنیا برای آماده‌سازی زمینه ظهور باشد

بازدید مدیر جامعه الزهرا از معاونت پژوهش 22

دکتر برقعی تأکید کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام به عنوان «بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع» مطرح است و باید پاسخگوی نیازهای دنیا برای آماده سازی زمینه ظهور باشد، پس افق دید خود را باز کنیم و تلاش کنیم خدمات و فعالیت‌های ما در سراسر جهان اسلام ارائه شود.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی از کتابخانه، ادارات و بخش‌های مختلف معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام بازدید کرد و  در جریان مشکلات و درخواست‌های کارمندان این معاونت قرار گرفت.

این بازدید با همراهی سرکار خانم فاطمه ضرابی مشاور عالی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی اندیشه رئیس دفتر مدیریت، سیدروح الله داودالموسوی سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت و برخی مشاوران مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام صورت پذیرفت.

در این بازدید، سرکار خانم برقعی و هیئت همراه از کتابخانه مرکزی و کتابخانه تخصصی پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام، اداره امور پژوهشگران، اداره برنامه ریزی، ارزیابی و همکاری‌های پژوهشی، اداره پشتیبانی پژوهشی و دیگر بخش‌های معاونت پژوهش بازدید کردند.

اهمیت جایگاه پژوهش در ارزیابی علمی مراکز و نهادهای مختلف

سرکار خانم برقعی پس از بازدید از بخش‌های مختلف معاونت پژوهش، در نشست صمیمی با کارمندان این معاونت، ضمن قدردانی از خدمات و فعالیت‌های ایشان، عنوان کرد: هدف از این بازدید، آشنایی نزدیک ترو بیشتر با مجموعه و بررسی مشکلات و توانمندی‌های مجموعه است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه مجموعه منظم با مدیریت خوب اداره می‌شود، اظهار داشت: در ارزیابی همه مراکز علمی از جمله جامعه الزهرا علیهاالسلام، پژوهش جایگاه ویژه ای دارد و یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در ارزیای علمی است.

وی با تصریح بر اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام باید در ردیف مؤسسات و سازمان‌های علمی درجه یک قرار گیرد، یادآور شد:  در معاونت پژوهش فعالیت‌های خوبی انجام شده و زحمات کارمندان این مجموعه قابل تقدیر است، اما درخواست ما این است که با تلاش مضاعف در این مجموعه فعالیت کنید.

دکتر برقعی توصیه کرد: آسیب‌ها و کمبودهای مجموعه را با انتقادات و پیشنهادات سازنده منتقل کنید تا مجموعه ای پیشرو و پیشگام در عرصه پژوهش داشته باشیم.

وی بیان داشت: خداوند متعال در نظام هستی، ناظر اعمال ما است و حضرت زهرا علیهاالسلام نظارت ویژه و هدایت خاصی بر اعمال ما در این مجموعه دارند و ما را در سختی‌ها و گرفتاری‌ها هدایت می‌کنند که امید است در پایان کار، رضایت حضرت را داشته باشیم.

جامعه‌الزهرا(س) باید پاسخگوی نیازهای دنیا برای آماده سازی زمینه ظهور باشد

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آماده‌سازی زمینه‌های ظهور حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، تصریح کرد: همه کشورهای جهان به آموزش‌ها و نتایج پژوهش‌های شما برای آماده‌سازی حکومت جهانی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیاز دارند.

وی تأکید کرد: این مجموعه علمی حوزوی به عنوان «بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع» مطرح است و باید پاسخگوی نیازهای دنیا برای آماده سازی زمینه ظهور باشد، پس افق دید خود را باز کنیم و در مسئولیت‌هایی که داریم، این نگاه را داشته باشیم که ما فقط برای این مجموعه و یا فقط برای قم کار نمی‌کنیم، بلکه خدمات ما باید در سراسر جهان اسلام ارائه شود.

حاجیه خانم برقعی عنوان کرد: ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا مجموعه ای بسازیم که علم، عدالت و اخلاق در آن حاکم باشد و هریک از ما تلاش کنیم که مجموعه امید دهیم.

وی اظهار داشت: جامعه الزهرا علیهاالسلام را فقط یک سازمان و مؤسسه علمی حوزوی نبینید، این مجموعه رسالت سنگینی به دوش دارد و همه ما مسئول هستیم.

وجود بیش از 27 هزار عنوان کتاب در کتابخانه مرکزی جامعه الزهرا علیهاالسلام

در این نشست، سرکار خانم حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: در این معاونت نگاه دلسوزانه و دغدغه مندانه وجود دارد و همه کارها با اتحاد و همدلی پیش می‌رود. البته مشکلاتی هم وجود دارد که امید است با مساعدت مدیریت مشکلات این بخش مرتفع گردد.

خانم محمودی به ارائه گزارشی از بخش‌های مختلف کتابخانه، تعداد کتاب‌های مرجع و بانک اطلاعات و اسناد پرداخت و گفت: کتابخانه مرکزی جامعه الزهرا علیهاالسلام دارای بیش از 27 هزار عنوان و 63 هزار جلد کتاب به زبان‌های مختلف است و در کتابخانه تخصصی پژوهش نیز بیش از 4 هزار و 500 عنوان و بیش از 7 هزار و 900 جلد کتاب در رشته‌های مختلف وجود دارد.

مدیر کتابخانه جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه بیش از 4 هزار نفر عضو کتابخانه مرکزی هستند، به بانک اطلاعات و اسناد این کتابخانه اشاره کرد و اظهار داشت: دراین کتابخانه 124 نسخه نرم افزار و 189 پایگاه اطلاعاتی فعال وجود دارد.

محمودی تصریح کرد: از آنجا که جامعه الزهرا علیهاالسلام یک مؤسسه علمی آموزشی و پژوهشی است، باید کتابخانه قوی داشته باشد و این کتابخانه نیاز به تخصیص بودجه بیشتر و به روزرسانی تجهیزات دارد.

خانم حقانی در ادامه گزارش کتابخانه، عنوان کرد: اخیرا مسئولان کتابخانه موجودی کتاب‌ها را بررسی کردند و بیش از 5 هزار مفقودی کتاب شناسایی و به منابع مکتوب ارجاع داده شد.

فعالیت 11 انجمن علمی پژوهشی در معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام

خانم چیت ساز کارشناس مسئول اداره برنامه ریزی، ارزیابی و همکاری‌های پژوهشی در این نشست، عنوان کرد: در بحث همکاری‌ها، تدوین و تنظیم آیین نامه‌ها صورت گرفت و خلأها شناسایی شدند. همچنین برای عقد تفاهم نامه‌ها پیگیری‌های لازم انجام شد.

خانم مالمیر، کارشناس مسئول اداره امور پژوهشگران نیز به فعالیت‌ها در حوزه نشر داخلی، رساله‌های علمی، کارورزی، مهارت افزایی و ارتباط طلاب با اساتید اشاره کرد و اظهار داشت: در این اداره سه دوره تربیت محقق و دو دوره تربیت مترجم برگزار شده است، همچنین در شورای نشر با برگزاری دوره‌ها سطح علمی طلاب ارتقا پیدا کرد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از راه‌های صرفه جویی و اقتصاد مقاومتی فعالیت‌ها را پیش ببریم، اما مشکلات بودجه ای وجود دارد؛ همچنین برای ثبت نام، شناسایی و وضعیت پژوهشی طلاب نیاز به سامانه جامع داریم.

خانم حسینی کارشناس مسئول اداره پشتیبانی پژوهشی نیز در این نشست، به برگزاری نشست ها، کارگاه‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های علمی پژوهشی اشاره کرد و گفت: در معاونت پژوهش، 11 انجمن علمی پژوهشی راه اندازی شده که برای فعالیت بیشتر و مفیدتر نیاز به تخصیص بودجه است.

وی یادآور شد: پنج نشریه داخلی توسط انجمن‌های علمی پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود.

آقای برهانی مدیر انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام در این نشست به لزوم بازنگری ساختار سازمانی این بخش اشاره کرد و گفت: فروشگاه کتاب نیاز به جایگذاری مناسب براساس استانداردهای لازم دارد، همچنین نرم افزارهای فروشگاه باید به روزرسانی شوند.

در ادامه نشست، کارمندان معاونت پژوهش به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند که برخی سوالات پاسخ داده شد و پیگیری برخی دغدغه‌ها و مشکلات در دستور کار قرار گرفت.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱