رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی تصریح کرد:

بانوان مبلغ حوزه امامت می‌توانند تأثیرگذار، موج آفرین و جریان ساز باشند/ امامت اصل الاصول است

مراسم افتتاحیه دوره تربیت مبلغ امامت 4

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی بابیان اینکه جایگاه حقیقی اصل امامت و ولایت باید در جهان اسلام شناخته شود، گفت: عزت مؤمنین در گرو امامت است و جامعه ای که بدون امامت باشد و رهبری امت به دست امام الهی نباشد، بی تردید از عزت بهره مند نخواهد بود.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در مراسم افتتاحیه دوره تخصصی تربیت مبلغ امامت که از سوی اداره کل تبلیغ و ارتباطات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، عنوان کرد: نوای امامت و فرهنگ امامت و ولایت باید در جامعه و در سطح حوزه‌های تخصصی به عنوان امر ضروری و رایج قرار گیرد.

لزوم توجه به اصل امامت در حوزه‌های علمیه

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی بیان داشت: اقدامات، اهتمام و توجه به موضوع امامت می‌تواند سرآغاز پژوهش‌ها وگسترش دانش امامت در همه عالم و جهان اسلام شود و جایگاه و مکانت حقیقی امامت یک بار دیگر به جهان اسلام برگردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با تأکید بر ضرورت امر امامت و فعالیت در حوزه مباحث و تبلیغ امامت، گفت: متأسفانه اصل و فرهنگ امامت علیرغم همه بلندی و بزرگی این موضوع، چندان مورد توجه حوزه‌های علمیه نیست. البته امامت و ولایت در جامعه شیعه به عنوان اصل و فرهنگ عمومی همواره بوده و امروز هم هست.

وی ادامه داد: امامت در جامعه شیعه قابل حذف نیست و تشیع با امامت و ولایت شناخته می‌شود، اما وقتی از شعارها و شورها و فرهنگ عمومی خارج می‌شویم و به عمق مسئله امامت، فهم درست این حقیقت و کارکرد امامت در جامعه و فرد مراجعه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که امامت در جایگاه شیعی ما هم چندان عمق و استواری ندارد.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت بیان داشت: یکی از شواهد بزرگ این مسئله، وجود شبهات در جامعه ما است، چنانچه فضای شبهه افکنی در حوزه امامت در طول دو دهه گذشته شاید در طول تاریخ این کشور بی نظیر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: امروز حجم کارهای علمی، فضای رسانه ای که در این زمینه ایجاد می‌شود، پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد و گروه‌ها و نحله‌هایی که برای تقابل با اصل امامت شکل گرفته است، بسیار زیاد است و متأسفانه پاره ای از اندیشه‌ها و نحله‌ها به حاشیه حوزه‌های علمیه تسری پیدا کرده است.

وی بیان کرد: جریان انحراف از اصل امامت و شبهات در حوزه امامت باید جریان‌شناسی شود و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد و روی میز تحقیق و تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران جا پیدا کند.

جایگاه حقیقی اصل امامت و ولایت باید در جهان اسلام شناخته شود/تبیین امامت در کلام امام رضا علیه‌السلام

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، وظیفه اولیه تبلیغ در این عرصه باید بر این نقطه متمرکز شود که جایگاه و مکانت واقعی و حقیقی اصل امامت و ولایت باید در جهان اسلام شناخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی به روایتی از امام رضا علیه‌السلام در مرو اشاره کرد و گفت: یکی از یاران امام رضا علیه‌السلام در مرو خدمت حضرت رسید و گفت مردم درباره امامت بحث می‌کنند، حضرت فرمودند امامت چیست که مردم درباره آن بحث می‌کنند؟ آیا مردم و عقل انسان‌ها می‌توانند مکانت و جایگاه امامت را تشخیص دهند؟.

وی ادامه داد: حضرت امام رضا علیه‌السلام در این روایت مانیفستی برای امامت عرضه می‌کنند که اگر کسی بخواهد جایگاه امامت را بشناسد، باید به صورت دقیق به این تعابیر توجه کند.

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی اضافه کرد: حضرت امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «اِنَّ الاِمامَةَ زِمامُ الدّین وَ نِظامُ المُسلِمینَ وَ صَلاحُ الدُّنیا وَ عِزُّ المُؤمِنینَ اِنَّ الاِمامَةَ اُسُّ الاِسلامِ النامی، وَ فَرعُهُ السّامی، بِالاِمامِ تَمامُ الصَّلاةِ وَ الزَکاةِ وَ الصِّیامِ وَ الحَجِّ وَ الجَهادِ وَ تَوفیرُ الفی‏ء وَ الصَّدَقاتِ وَ اِمضاءُ الحُدودِ وَ الاَحکامِ وَ مَنعِ الثُّغُورِ وَ الاَطرافِ ...؛ به راستی امامت زمام دین، مایه نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزّت‏مندی مؤمنان است. همانا امامت ریشه اسلام بالنده و شاخه بلند آن است. کامل شدن نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و فراوانی غنائم و صدقات و اجرای حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف کشور، به وسیله امام انجام می‏گیرد ...».

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه تعابیر امام رضا علیه‌السلام به جایگاه امامت اشاره می‌کند، اظهار داشت: حضرت فرمودند «امامت زمام دین است»؛ یعنی قبل از اینکه به وظایف امام توجه شود باید حوزه ارتباط امامت با دین مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام در خطبه فدکیه فرمودند: «و جعل الله ... طاَعتَنا نِظاماً لِلملة و اِمامتَنا اَماناً للفرقة؛ و اطاعت از ما اهل بیت نظم آیین و شریعت را به دنبال دارد و خداوند رهبری ما را سبب ایمنی از تفرقه و پراکندگی قرار داد».

اساس دین به امامت بستگی دارد/ راه صلاح، همبستگی و همگرایی امت اسلامی در گرو اصل امامت است

مدیر بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: اساس دین به امامت بستگی دارد و حذف امامت، شیرازه دین اسلام را متلاشی می‌کند. سامان نظام دین بستگی به وجود، حرکت و راهبری امام دارد. فقه، اعتقاد، اخلاق، تربیت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و همه چیز دایرمدار اهل بیت علیهم‌السلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی عنوان کرد: اولین نتیجه ای که از حدیث ثقلین و آیه اکمال می‌گیریم، این است که امامت بازبسته اصل دین و دین بازبسته امامت است؛ اگر قرار است جهان اسلام به سامان برسد و امت اسلامی راه صلاح، همبستگی و همگرایی را دنبال کند، به امامت بستگی دارد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امام و ولیّ، عمود و خیمه دین اسلام است، یادآور شد: امامت یک امر اخروی و دینی نیست و ما جامعه بی دین و اندیشه سکولار را در حوزه دین نمی‌پسندیم، اندیشه‌ای که معتقد است دین را در حوزه‌های فردی و مناسبات تربیتی، روحی، اخلاقی و باطنی بیاوریم، اما نظام اجتماعی بهره مند از اصول و ارزش‌ها و فرهنگ دینی نباشد.

یکی از مبانی و بنیاد‌های اندیشه سکولاریم، حذف امامت است / عزت مؤمنین در گرو امامت است

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار داشت: در بحث سکولار یکی از مبانی و بنیاد‌های اندیشه سکولاریم، حذف امامت یعنی تبدیل امامت دینی به امامت عرفی است. اگر معتقدیم حکومت باید دینی باشد و صلاح جامعه و مناسبات فرهنگی و اقتصادی در گرو دین است باید بپذیریم که اصل امامت دینی و الهی محور حرکت و راهبری امت و جامعه باشد.

وی بیان کرد: بسیاری می‌پرسند چرا وضعیت امت اسلامی در این شرایط است و چرا جهان اسلام از حوزه‌های علمیه و عالمان تا حاکمان و مردم و فرهنگ در این وضع از افول و انحطاط قرار دارد و چگونه است که امروز بزرگان و حاکمان اسلامی در مقابل دشمنان اینگونه ذلیل هستند و گدایی می‌کنند، چرا دنیای اسلام در برابر استکبار خاضع و بر زمین افتاده و در مقابل این همه انحطاط و ذلت اقدامی نمی‌کند. جواب این پرسش‌ها در فرمایشات امام رضا علیه‌السلام است که امامت صلاح دنیا و عزت مومنین است.

عزت مؤمنین در گرو امامت است

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی با اشاره به تعبیر امام رضا علیه‌السلام که امامت را عزت مؤمنین دانستند، تأکید کرد: عزت مؤمنین در گرو امامت است و جامعه ای که بدون امامت باشد و رهبری امت به دست امام الهی نباشد، بی تردید از عزت بهره مند نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی عنوان کرد: امروز جامعه شیعه با همه اقلیت و امکانات محدود این چنین ایستادگی می‌کند که این روحیه و عزت شیعه در دنیا مرهون اصل امامت است. تفاوت ما با دنیا در سرزمین، ثروت، آحاد و جمعیت ما نیست، ما اقلیت محدودیم، اما تشیع در طول تاریخ می‌تواند سینه سپر کند و بگوید ما با ظلم هیچ گاه سازش نداشتیم، ما عزت اسلام را نگاه داشتیم، ما با صلاح دنیای اسلام، اهداف و رسالت‌های خود را بستیم، ما همیشه در مقابل توطئه و تفرقه دشمنان، محور وحدت بودیم.

وی اظهار کرد: ما در طول تاریخ، اصل عقلانیت و خردمندی در حوزه فکر و عمل را رعایت کردیم و امروز در دنیا بر همه متفکران روشن است که گروهی که بر پایه عقلانیت می‌اندیشد، جهان تشیع است که بر اصل امامت و ولایت استوار است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت بیان داشت: یک سوال بزرگ که باید در پیش دید امامت پژوهان ما باشد این است که چرا امت شیعه در طول تاریخ از افراط و تفریط به دور مانده است؟ که این مسئله به دلیل بهره مندی از اصل امامت و ولایت بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: تشیع خود را مأموم امامی دانسته که معصوم است، علم الهی دارد و مواضع، اندیشه، مبانی، اندیشه و عملکرد او بر موازین حق بنیان گذاشته شده است.

وی عنوان کرد: شیعه همیشه یک میزان و خط کش در اختیار داشته است، موازینی که اهل بیت علیهم‌السلام در تفسیر قرآن و ارائه شریعت متعادل و نظام اخلاقی و ارزشی متعالی داشتند، امروز افتخار جهان اسلام است و اگر قرار باشد شیعه به میراث خود افتخار کند، باید نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و منابع عظیم دینی را که گوهرهای گرانبهایی برای ما هستند، ارائه کند.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این میراث عظیم را باید افرادی که در این حوزه تخصص دارند و با آثار و معارف دینی آشنا هستند، به دنیا عرضه کرده و جهان را از این حقایق معنوی آگاه کنند. آنکه به اصل امامت واقف است و وجوه و فروع امامت را می‌شناسد، می‌تواند این حقیقت را به دیگران عرضه کند.

فروع دانستن امامت یکی از دروغ‌های تاریخ است/امامت در امت اسلامی به عنوان یک اصل اساسی مورد اتفاق است

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی یادآور شد: یکی از اختلافات بین شیعه و سنی این است که شیعه می‌گوید امامت اصل است و اهل سنت، امامت را یکی از فروع دین می‌داند که یکی از دروغ‌های تاریخ است. یعنی انسان چیزی بگوید اما به چیز دیگری عمل کند و معتقد باشد.

وی توضیح داد: در حقیقت، هیچ یک از فرق اسلامی امامت را فرع نمی‌دانند، به همین دلیل برای اصل امامت جنگیدند، هزاران صفحه دفاع کردند، مناظره و ایستادگی کردند؛ برخی می‌گویند امامت جزو فروع دین است، اما وقتی در عمل می‌رسیم امامتی که ارائه می‌دهند، از امامت شیعی بالاتر است، به صراحت می‌گویند آنچه در امامت است از مهم ترین مصالح امت است و می‌گویند وجود و حاکمیت امام در جامعه آنقدر مهم است که هر چه باشد و با هر خصلتی که باشد، اطاعتش واجب است.

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی اضافه کرد: اگر امامت یک فرع است و چندان مهم نیست، وقتی گفته می‌شود اگر سلطان ظالم و فاسقی بر امور مسلمین حاکم شد و شئون مسلمین را به دست گرفت، کسی حق سخن گفتن ندارد، چون حفظ نظام مسلمین و سیاست اسلام و حاکمیت آنقدر مهم است که حتی اگر امام فاسق شد، باید زیر بار حرفش رفت؛ بنابراین امامت مهم است. پس اینکه گفته می‌شود امامت جزو فروع است، دروغ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه امامت در امت اسلامی به عنوان یک اصل اساسی مورد اتفاق است، گفت: همین وضعیت امروز که در جهان اسلام وجود دارد، چرا علما و مردم زیر بار حاکمان فاسق نرفتند، چون هیچ اصل دیگری جز امامت نیست.

وی عنوان داشت: امروز وضعیت کشورهای اسلامی مرهون پذیرش اصل بودن امامت است و دعوا بر سر این است که امام باید امام عادل و معصوم باشد و یا نه.

اصل اساسی امامت نقطه اشتراک همه مسملین است/ پایداری و شناخت سایر اصول بر اصل امامت استوار است/ امامت در حقیقت اصل الاصول است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: اصل اساسی امامت نقطه اشتراک همه مسملین است و آنچه ما باید ثابت کنیم، اینکه امامتی که مورد نظر اسلام و در منطق قرآن است، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؛ امامت همیشه اصل بوده است و این نقطه مبدأ باید اساس تبیین ما در بحث امامت باشد. اگر در اسلام امامت اصل است جایگاه این امامت در کجاست؟.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی اضافه کرد: برخی می‌گویند امامت برای این است که آبادانی ایجاد کند و نظم و رفاه برقرار شود؛ اما یک دولت سکولار و حداقلی رفاه هم می‌تواند این کار را انجام دهد؛ اما آنچه شیعه و در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بر مسئله امامت تأکید شده این است که نه تنها امامت اصل است، بلکه اصلی است که پایداری و شناخت سایر اصول بر آن اصل است و به آن بستگی دارد و در حقیقت اصل الاصول است.

وی تصریح کرد: ما اگر نتوانیم مبانی توحیدی اهل بیت علیهم‌السلام را به درستی بشناسیم و عرضه کنیم در معرفی بلندای توحید می‌مانیم. اگر امروز تشیع به عنوان جامعه به هم پیوسته در دنیا سر بلند می‌کند و عزت اسلامی دارد و می‌خواهیم این عزت بیشتر شود و صلاح حقیقی دنیا تأمین شود، راهی جز بازگشت به اصل امامت و تبیین و ترویج اصل امامت نداریم.

اصل امامت پرچم پرافتخار و هویت دینی ما است / پرچم امامت به گذشته تاریخی ما رنگ می‌دهد

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه‌های علمیه بیان داشت: اگر می‌خواهیم از گذشته هویتی خود دفاع کنیم و بگوییم چرا تشیع در تاریخ چنان و چنین کرد، باید اصل امامت را به درستی تبیین کنیم. اصل امامت نه تنها زمام و اساس دین است و پرچم افتخار ما است، بلکه پرچم هویت ما هم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: پرچم امامت به گذشته تاریخی ما رنگ می‌دهد و ما را از بسیاری اتهامات در تاریخ مبرا می‌کند؛ بنابراین مبلغان و اساتید که درباره پاسخ به شبهات دینی فعالیت می‌کنند، اگر می‌خواهند پاسخ عمیق و دقیق بدهند، در گرو تبیین امامت است.

وی تأکید کرد: ادبیاتی که در جریان وهایت نسبت به تشیع وجود دارد و شیعه را گروه اقلیت عاصی یا رافضی می‌شمارند، ما باید با صدای رسا و با استدلال توأم با اخلاق در دنیا تبیین کنیم که شیعه رافضی نبوده و از خط جدا نشده و اگر جدایی هست، جدایی دیگران است.

بانوان مبلغ حوزه امامت می‌توانند تأثیرگذار، موج آفرین و جریان ساز باشند

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی  با بیان اینکه شیعه باید صداقت خود را با پرچم امامت ثابت کند، گفت: خواهران به ویژه بانوان فاضل و مبلغان ما در حوزه‌های علمیه می‌توانند در حوزه امامت فعالیت شایسته ای داشته باشند و از آقایان سبقت بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: سرمایه بزرگ علمی و تبلیغی عظیمی که در قشر بانوان وجود دارد، در جای دیگر نیست. این سرمایه علاوه بر کمیت به صورت کیفی هم است و بانوان مبلغ در این عرصه می‌توانند تأثیرگذار، موج آفرین و جریان ساز باشند.

وی ابراز داشت: دنیای بزرگ به ظرفیت بزرگ بانوان واقف شده است و امروز توانستند ظرفیت‌های بانوان را در مقابل حق بسیج کنند و ما هنوز نتوانستیم در حوزه‌های علمیه و جهان تشیع از این ظرفیت بزرگ به درستی استفاده کنیم.

پاسداران امامت در تاریخ، پرافتخارترین شخصیت‌های اسلامی هستند

مدیر بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به برگزاری دوره تربیت مبلغ امامت، گفت: پایه گذاران این دوره تخصصی تربیت مبلغ امامت، با اخلاص پای کار آمدند و کار برای اهل بیت علیهم‌السلام است و اساس این راه و مکت بر اخلاص، معنویت خواهی و خداخواهی استوار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه پاسداران امامت در طول تاریخ، پرافتخارترین شخصیت‌های اسلامی هستند، عنوان کرد: حال که این حرکت به همت مسئولان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها شروع شده، این کاروان علم و فرهنگ امامت را همراهی کنند و پیش ببرند.

مسئله امامت می‌تواند محور وحدت در کل امت اسلامی باشد

وی با تصریح بر اینکه جامعه شیعی ما و نظام جمهوری اسلامی بر پایه تشیع و امامت بنا شده است، گفت: امامت باید خیمه مشترک همه گروه‌های شیعی باشد. در امامت نباید اختلاف داشته باشیم چون قرار است نظام المسلمین باشد و ما باید این مسئله را در جامعه تبیین کنیم.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: مسئله امامت می‌تواند محور وحدت در کل امت اسلامی باشد تا بتوانیم صلاح دنیا و آخرت خود را در این امر تأمین کنیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱