مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم تصریح کرد:

روایتگری را به گفتمان اصلی تبدیل کنیم/وظیفه بانوان طلبه در این زمان، روایت انسانی است

لقمان پور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمان پور با بیان اینکه ما باید روایتگری را به گفتمان اصلی تبدیل کنیم، گفت: ما در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید مراکز علمی تخصصی دفاع مقدس راه اندازی کنیم و رشته‌های مختلف از کارشناسی تا دکترا ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی لقمان پور در دوره حضوری «مهارت روایتگری» که ویژه طلاب، اساتید و کارمندان خانواده شاهد و ایثارگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان این دوره، عنوان کرد: در ستاد کل نیروهای مسلح، یک سیاست هشت گانه راهبری برای راهیان نور ابلاغ شده است.

مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم اظهار داشت: در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فعالیت استان قم، ۶ کمیته تخصصی از جمله کمیته‌های آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، رسانه، فرهنگی و امور بانوان راه اندازی شده و فعالیت می‌کند.

وظیفه بانوان طلبه در این برهه از زمان، روایت انسانی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمان پور تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم ما بحث آموزش و پژوهش است که بنا بر ابلاغ رئیس جمهور، همه کارمندان دولت باید آموزش ضمن خدمت آشنایی با دفاع مقدس بگذرانند و امیدواریم این دوره ویژه کارمندان جامعه الزهرا سلام الله علیها نیز برگزار شود.

وی با اشاره به دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس ویژه دانشجویان و طلاب، گفت: در دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه، کمیته ای برای تدوین کتاب کمک درسی آشنایی طلاب با دفاع مقدس تشکیل شد.

مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با بیان اینکه ما در حوزه‌های علمیه درباره آشنایی با دفاع مقدس، یک عقب ماندگی بیست ساله نسبت به دانشگاه داریم، به دوره‌های آموزشی روایتگری اشاره کرد و گفت: به فرموده حضرت آیت الله جوادی آملی، ما دو نوع روایت داریم، روایت انسانی  و روایت نظامی؛ آنچه برای طلاب به ویژه بانوان طلبه مهم است، بحث روایت انسان‌ها است نه روایت جنگ‌ها و غیره.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمان پور تأکید کرد: روایت انسان‌ها وظیفه ما را مشخص کرده است، حضرت زینب سلام الله علیها با روایت انسانی، حادثه کربلا را زنده کردند، امروز هم وظیفه ما روایت جنگ و عملیات‌ها و خط و ارتش و سپاه نیست، بلکه همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی  بحث راویان نور باید فناوری شود، ما باید روایت انسان‌ها را بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: شهید زین الدین از دانشگاه فرانسه دعوتنامه داشت، اما ایشان در دامان مادری تربیت یافته بود که جلسات قرآن برگزار می‌کرد و امروز نیز وظیفه بانوان به ویژه بانوان طلبه، روایت انسانی در مکتب معنویت، تربیت و اهل بیت علیهم‌السلام است.

مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم اضافه کرد: امروز وظیفه بانوان طلبه روایت 18 خانم و فرزندانی است که در سالروز شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و در بمباران هوایی صدام در محله سجادیه قم به شهادت رسیدند.

وی تصریح کرد: ما در دوران دفاع مقدس به خاطر جنگ‌افزارها پیروز نشدیم، بلکه با گفتمان روضه‌ها، زیارت عاشورا، نمازهای جماعت و نماز شب و غیره پیروز شدیم.

روایتگری را به گفتمان اصلی تبدیل کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمان پور با بیان اینکه ما در نقشه روایتگری هشت راهبرد اساسی داریم، گفت: وظیفه ما در روایتگری این است که انسجام بخشی کنیم، به نظام آموزش، بکارگیری ارزیابی، نظام تدوام، ساختار و غیره توجه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ما باید روایتگری را به گفتمان اصلی تبدیل کنیم، عنوان کرد: ما در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید مراکز علمی تخصصی دفاع مقدس راه اندازی کنیم و رشته‌های مختلف از کارشناسی تا دکترا ارائه دهیم.

لزوم تربیت، توانمندسازی و هویت بخشی راویان سیره شهدا

مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به لزوم نهادینه سازی روایتگری، یادآور شد: تا کنون 400 معلم در دوره روایتگری شرکت کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمان پور همچنین به لزوم محتواسازی و ورود پایان نامه‌ها و جهت گیری پژوهشی به موضوع روایتگری دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: تا کنون 18 جلد موسوعه جهاد و مقاومت تدوین شده است.

وی با اشاره به تربیت، توانمندسازی و هویت بخشی راویان جوان، اظهار داشت: امروز مدل روایتگری خانم‌ها و آقایان یکی است و ما باید مدل دفاع مقدس را برای بانوان طراحی کنیم که این کار می‌تواند در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع اتفاق بیفتد.

مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان قم همچنین بر لزوم ایجاد رشته‌ها و میان رشته‌های تخصصی با موضوع گفتمان جهاد و مقاومت و شهید و شهادت تأکید کرد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱