استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد:

توسل به اهل بیت (ع)، اعتراف به آیه‌های ولایت و مودت است

استاد_کفیل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کفیل با بیان اینکه توسل به اهل بیت (ع)، اعتراف به آیه‌های ولایت، مودت و اطاعت است، به تبیین ویژگی‌های سعادتمندترین افراد با توجه به حدیثی از امام علی علیه‌السلام پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابراهیم کفیل روز یکشنبه در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام که با حضور کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه علیهاالسلام، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: «یا فاطِمَةُ، مَنْ صَلّی عَلَیک، غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وَأَلْحَقَهُ بی حَیثُ کنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ؛ ای فاطمه هر که بر شما درود بفرستد خداوند متعال او را می‌آمرزد و در بهشت به من ملحق خواهد شد».

 استاد و پژوهشگر حوزه اظهار داشت: یکی از روایات جامع که سعادتمندترین و خوشبخت ترین مردم را معرفی کرده حدیثی از امام علی علیه‌السلام است که پنج محور را به عنوان سعادت مندترین مردم بیان فرمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کفیل افزود: آن حضرت می‌فرمایند: أسعَدُ النّاسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا ، وتَقَرَّبَ إلَى اللّه ِ بِنا ، وأخلَصَ حُبَّنا ، وعَمِلَ بِما إلَيهِ نَدَبنا، وانتَهى عَمّا عَنهُ نَهَينا ، فَذاكَ مِنّا، وهُوَ في دارِ المُقامَةِ مَعَنا حديث؛ خوشبخت ترين مردم كسى است كه فضل ما را شناخت و با ما به خدا تقرب جست و محبّت ما را خالص گرداند و بدان چيزى پرداخت كه ما بر آن مى خوانيم و از آن چه ما باز مى داريم دست شست. چنين كسى از ماست و در فردوس برين با ما خواهد بود».

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در دنیا به شخصیت‌هایی به صورت ویژه عنایت کرده است، تصریح کرد: انسان سعادتمند کسی است که در بین انسان‌ها افرادی را که مورد عنایت ویژه خداوند هستند بپذیرد، چنانچه از امام صادق علیه‌السلام روایت است که خداوند ولایت ما را واجب کرده و دیگران را موظف کرده که ولایت ما را بپذیرند.

استاد و پژوهشگر حوزه به آیات 55 و 56 سوره مائده اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ، وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ؛ سرپرست و ولیّ شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند همانها که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می‌دهند، و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند زیرا حزب و جمعیّت خدا پیروز است» و یادآور شد: این جلسات نیز در راستای تحقق همین هاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کفیل تصریح کرد: متأسفانه امروز روشنفکری جدید این امور را نفی می‌کند، ولایت اولیای الهی را نمی‌پذیرد و در این قسمت‌ها فعالیت می‌کنند، اینکه افراد این مطلب را نبپذیرد که خداوند شخصیت‌هایی را به صورت ویژه مطرح کرده در گذشته نیز وجود داشته و برخی افراد، انبیای الهی را نفی می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی انبیای الهی می‌گفتند که ما پیامبران خدا هستیم، با این سخن مواجه می‌شدند که بشر می‌خواهد ما را هدایت کند؟، شما هم مثل ما هستید، ما هیچ فضلی را بر شما قبول نداریم و این تعبیر‌ها که در مقابل همه انبیای الهی مطرح شده است.

یکی از سخت ترین امتحانات بشر، معرفت نسبت به فضل اولیای الهی است

استاد و پژوهشگر حوزه اضافه کرد: مردم انبیای الهی را متهم به دروغگویی می‌کردند، وقتی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، فضائل امام علی علیه‌السلام را بیان می‌کردند، برنمی تابیدند و می‌گفتند این سخنان از سوی خداوند نیست و سخنان خود پیامبر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کفیل تأکید کرد: یکی از سخت ترین امتحانات که از بشر گرفته شده، همین امتحان است که خداوند بگوید من کسی را بر شما برتری دادم، در برابر او خاضع باشید و فضل او را قبول داشته باشید و فرد این حقیقت را قبول نکند، همانطور که شیطان در همین امتحان مردود شد، در بین انسان‌ها هم همین گونه بوده است.

وی عنوان کرد: امروز یکی از مشکلات اساسی برخی افراد و برخی روشنفکران این است که یکی از مبانی مدرنیته این است که فضل و برتری کسی را نپذیرند.

استاد و پژوهشگر حوزه یادآور شد: خداوند متعال در آیه 46 سوره نساء می‌فرماید: «اگر مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‌کردند، به نزد تو می‌آمدند و از خدا طلب آمرزش می‌کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند»، این آیه نشان می‌دهد که افرادی بر روی زمین به عنوان واسطه بین خداوند و انسان‌ها هستند و بر دیگران فضیلت دارند.

انسان در معرض نور خورشید اهل بیت(ع) رشد می‌کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کفیل با اشاره به آیه «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبي‏ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرينَ؛ و هنگامی که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند جز ابلیس که سر باز زد و تکبر ورزید و از کافران شد»، اظهار داشت: بنا به فرموده خداوند متعال، آنان که از فرمایش خداوند سر باز می‌زندند، موحد نیستند بلکه مستکبرند و به خاطر کبر و غروری که دارند، نسبت به این امر واکنش نشان می‌دهند و با استکبار اعراض می‌کنند.

وی با بیان اینکه نماز، روزه، اذکار الهی و اهل بیت علیهم‌السلام همه وسیله هستند، تصریح کرد: رشد انسان‌ها به این است که در معرض نور خورشید اهل بیت علیهم‌السلام قرار داشته باشند و با شموس الطالعه در ارتباط باشند تا رشد کنند.

استاد و پژوهشگر حوزه یادآور شد: شیطان به خداوند گفت من عبادتی می‌کنم که هیچ کس تا کنون اینگونه تو را عبادت نکرده، اما خداوند فرمود این عبادت تو جای سجده در برابر آدم را نمی گیرد، من می‌خواهم از آنجا که خود اراده کردم اطاعت شوم.

توسل به اهل بیت (ع)، اعتراف به آیه‌های ولایت، مودت و اطاعت است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کفیل تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام در خطبه 154 نهج البلاغه می‌فرمایند: «نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ؛ ما مَحرم اسرار پيامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ياران راستين او و گنجينه داران و درهاى علوم وى هستيم»، هر که این جایگاه را برای اهل بیت علیهم‌السلام قبول داشته باشد، به واسطه ائمه معصومین علیهم‌السلام به خداوند نزدیک می‌شود.

وی تأکید کرد: توسل به اهل بیت علیهم‌السلام شرک نیست، بلکه اعتراف به آیه‌های ولایت، مودت و اطاعت است و بنابراین سعادت مندترین فرد کسی است که استکبار نداشته باشند و به فضل اهل بیت علیهم‌السلام معرفت داشته باشد، نسبت به آنان محبت داشته باشد و بداند که اهل بیت علیهم‌السلام باب الله هستند، در این صورت آنچه را که اهل بیت علیهم‌السلام توصیه و امر کردند، انجام دهند و از آنچه نهی کردند دوری کنند؛ چنین کسی از ایشان خواهد بود و در بهشت جاودان در دار المقامه با حضرات معصومین علیهم‌السلام محشور می‌شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱